AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #1 Skrevet 16. mai 2021 Hei. I februar flyttet jeg fra oslo til et lite sted for å jobbe som midlertidig butikksjef (samme butikkjede jeg jobbet i fra før av). Fikk beskjed om at dette var i 2 uker, så skulle jeg gi opplæring til ny butikksjef. Ingen nye kom, så etter tre, snart fire måneder er jeg fortsatt butikksjef. Har 195 i timen, 20kr mer enn jeg hadde som vanlig butikkansatt. Synes det er litt lite, mtp ansvaret jeg har, men mest pga jeg jobber hver lørdag siden vi er for få ansatte (jeg har ikke myndighet til å ansette noen, har formidlet problemet videre), er ikke ekstratillegg i helger. Ser at gjennomsnittslønna til en butikksjef er 464k i året (https://www.xn--finansrdet-75a.no/lonn/butikksjef), noe som er 237kr i timen. Sånn sett synes jeg det er rimelig å forvente litt høyere lønn? Problemet er at jeg har aldri hatt en lønnssamtale før, så vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem, synes det er litt ubehagelig å stå opp for meg selv. Og føler også på litt dårlig samvittighet siden butikkene i oslo har vært stengt en lang periode, men butikken jeg jobber i har god omsetning. Og vet at bedriften går greit sånn totalt sett. Noen med erfaringer eller tips? Anonymkode: 6bb49...d5a
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #2 Skrevet 16. mai 2021 Å være butikksjef må jo være en av de mest ugunstige jobbene. En butikksjef er i prinsipp en butikkmedarbeider med mer arbeidsoppgaver, mer press og stress, nesten samme lønn, men med en mer fancy stillingstittel. Anonymkode: 89787...7ed
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #3 Skrevet 16. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Å være butikksjef må jo være en av de mest ugunstige jobbene. En butikksjef er i prinsipp en butikkmedarbeider med mer arbeidsoppgaver, mer press og stress, nesten samme lønn, men med en mer fancy stillingstittel. Anonymkode: 89787...7ed Ja! Derfor jeg egentlig ikke vil være det, men slik det er nå har jeg jo blitt værende i stillingen lenger enn avtalt. Så tenker jeg har lyst på høyere lønn frem til sjefen over meg får ansatt en ny butikksjef. Anonymkode: 6bb49...d5a
Gjest laPistola Skrevet 16. mai 2021 #4 Skrevet 16. mai 2021 Var du butikksjef i Oslo? Hva har du kontrakt på? Det er vel mest vanlig at butikksjefer har fast lønn, ikke timeslønn, men hvis du bare er vikar er det kanskje vanskelig og forhandle seg til høyere fastlønn, kan du be om og få klarhet i varighet osv? Følger bedriften tariff? Hva tjener de som er faste butikksjefer?
Gjest laPistola Skrevet 16. mai 2021 #5 Skrevet 16. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Å være butikksjef må jo være en av de mest ugunstige jobbene. En butikksjef er i prinsipp en butikkmedarbeider med mer arbeidsoppgaver, mer press og stress, nesten samme lønn, men med en mer fancy stillingstittel. Anonymkode: 89787...7ed Spørs vel hvor en jobber. Jeg hadde veldig god lønn, som kom av bonuser på toppen av tarifflønn . Jobbet mye, press og stress, men så morsom tid og lønna var super.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #6 Skrevet 16. mai 2021 Den snittlønnen der er en langt unna i vanlig kjedebutikker. Da snakker vi store varehus og lig. Hva du bør ha kommer helt an på ansinitet. Med over 7 års ansinitet bør du forvente ca 220,- i timen. Husker ikke nøyaktig. Så er du ganske fersk trir jeg du ligger ca rett. Anonymkode: 283e7...a5a
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #7 Skrevet 16. mai 2021 Det er jo samme lønnen jeg hadde som butikkansatte for 12 år siden på et lite sted. Så kom alle tillegge oppå det igjen. Ingen gode tips desverre da jeg er elendig på sånt selv 😅 Anonymkode: e7dfb...304
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #8 Skrevet 16. mai 2021 Anonyminist skrev (1 time siden): Var du butikksjef i Oslo? Hva har du kontrakt på? Det er vel mest vanlig at butikksjefer har fast lønn, ikke timeslønn, men hvis du bare er vikar er det kanskje vanskelig og forhandle seg til høyere fastlønn, kan du be om og få klarhet i varighet osv? Følger bedriften tariff? Hva tjener de som er faste butikksjefer? Var ikke det! Usikker på hva han i Oslo tjener... Vet ikke om det er innafor å spørre heller? Skal snakke med sjefen til uka om noe annet, så får spørre hvordan det ser ut med ansettelse av en ny en. Ikke fått noen ny kontrakt, så i kontrakten står det 170kr, 60%. Hovedirritasjonen er jo egentlig arbeid hver lørdag, så vurderer å bare foreslå om det er mulig å få noe helgetillegg... Anonymkode: 6bb49...d5a
Gjest laPistola Skrevet 16. mai 2021 #9 Skrevet 16. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Var ikke det! Usikker på hva han i Oslo tjener... Vet ikke om det er innafor å spørre heller? Skal snakke med sjefen til uka om noe annet, så får spørre hvordan det ser ut med ansettelse av en ny en. Ikke fått noen ny kontrakt, så i kontrakten står det 170kr, 60%. Hovedirritasjonen er jo egentlig arbeid hver lørdag, så vurderer å bare foreslå om det er mulig å få noe helgetillegg... Anonymkode: 6bb49...d5a Hvis du ikke får tillegg etter kl 13 på lørdager følger de ikke tariff. Jeg regner med at du med « helgetillegg « mener ub tillegg. Nå er det vel ikke vanlig at butikksjefer har det, men ansatte på timer. Er du medlem i fagforeningen ? Det spørs hvor godt du kjenner han om det er innafor og spørre, en blir jo oppfordret til ikke og snakke om lønn, men kollegaer snakker jo sammen. Det første du bør spørre om er jo hvor du faktisk står, skal du tilbake på 60% til 170 kr timen. Ingen kan jo tvinge deg til og jobbe hver lørdag eller mer enn 60% på den kontrakten du har. Så er jo spørsmålet hva du vil videre? Ønsker du og jobbe som butikksjef er jo dette en sjanse til og vise deg fram , ønsket du og fortsette og jobbe 60% for 170 kr timen så gi beskjed om at du ikke ønsker dette vikariatet stort lenger.
herremann Skrevet 16. mai 2021 #10 Skrevet 16. mai 2021 I dagligvaren har en vanlig ansatt med maks anseniter 215/220 kr/t. Overtid, UB osv kommer i tillegg. 195 er håpløst lite.
Gjest laPistola Skrevet 16. mai 2021 #11 Skrevet 16. mai 2021 herremann skrev (23 minutter siden): I dagligvaren har en vanlig ansatt med maks anseniter 215/220 kr/t. Overtid, UB osv kommer i tillegg. 195 er håpløst lite. Dette er neppe dagligvare når butikken i Oslo har vært stengt. Dagligvare er ofte bedre betalt enn andre butikker. Flere og flere går bort fra tariff, og dermed forsvinner ub tillegget. 190 er vel vanlig med maks ansiennitet i feks klesbutikker. Enig i at 195 er håpløst lite for butikksjef, men spørsmålet her er vel... er hen butikksjef ? Må få avklart denne stillingen før evt lønnsforhandlinger og ny kontrakt.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #12 Skrevet 16. mai 2021 Anonyminist skrev (43 minutter siden): Hvis du ikke får tillegg etter kl 13 på lørdager følger de ikke tariff. Jeg regner med at du med « helgetillegg « mener ub tillegg. Nå er det vel ikke vanlig at butikksjefer har det, men ansatte på timer. Er du medlem i fagforeningen ? Det spørs hvor godt du kjenner han om det er innafor og spørre, en blir jo oppfordret til ikke og snakke om lønn, men kollegaer snakker jo sammen. Det første du bør spørre om er jo hvor du faktisk står, skal du tilbake på 60% til 170 kr timen. Ingen kan jo tvinge deg til og jobbe hver lørdag eller mer enn 60% på den kontrakten du har. Så er jo spørsmålet hva du vil videre? Ønsker du og jobbe som butikksjef er jo dette en sjanse til og vise deg fram , ønsket du og fortsette og jobbe 60% for 170 kr timen så gi beskjed om at du ikke ønsker dette vikariatet stort lenger. Ikke snakket med han på en stund siden han har permisjon... Samt at han aldri jobber lørdager, fast tid mandag til fredag på han. Anonyminist skrev (10 minutter siden): er hen butikksjef ? Må få avklart denne stillingen før evt lønnsforhandlinger og ny kontrakt. Enig i at dette er et viktig spørsmål. Må få avklart hvordan det står til med ansettelse der. Anonymkode: 6bb49...d5a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå