Gå til innhold

Jeg finner ikke blodtypepapirene mine. Krise?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal igangsettes på tirsdag og finner ikke papirene over blodtypen min. Bare helsekortet 😬 er dette krise? Hadde dere med disse papirene? 

Anonymkode: edc81...06b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skal igangsettes på tirsdag og finner ikke papirene over blodtypen min. Bare helsekortet 😬 er dette krise? Hadde dere med disse papirene? 

De skal ha dette i systemet :)

Anonymkode: 6503d...525

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du ikke fylt det inn på helsekortet? Og la de det ikke inn i journalen din på OUL? 

Anonymkode: 9b83e...3c9

AnonymBruker
Skrevet

De ligger i blodbanken sitt system om du er blitt blodtypet. I tillegg vil de nok gjøre en ny blodtyping og antistoffscreening når du blir igangsatt da det må være en fersk antistoffscreening og to gyldige forlik.

Anonymkode: 45189...426

• Liker 3
Skrevet

slapp av nyt livet, det er i systemet, om de ikke finner det tar de det på nytt, ingen krise

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke krise, det er vel uansett skrevet på helsekortet.

Men let gjerne litt, for jordmor begge gangene (ulike) var supernøye på at blodtypearket var det viktig at jeg måtte ha med, og sykehuset ba om dem da jeg skulle inn. 

Anonymkode: 33dba...46f

AnonymBruker
Skrevet

Ingen krise. Man får blod hvis det trengs uansett om man er typer eller ikke. 

Anonymkode: 0dafa...216

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

*typet

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Öh, nå kan ikke alle ta imot alle typer blod da...

Anonymkode: fce28...a6c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det blir alltid kontrollert hvilken blodtype man har før man eventuelt får blod. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det blir alltid kontrollert hvilken blodtype man har før man eventuelt får blod. 

Det er bare tull. Tror du vi lar folk ligge å blø ihjel etter ulykker fordi blodtyping ikke er tatt? Det er derfor det finnes kriseblod. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men bruker de ikke blodtype 0 da? Det går vel til alle?

Anonymkode: 84e11...85f

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke AB0 blodtypen som er viktigst å vite, det er rhesus-type, altså om man er Rh+ (positiv) eller Rh-(negativ)

Anonymkode: 33dba...46f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det er bare tull. Tror du vi lar folk ligge å blø ihjel etter ulykker fordi blodtyping ikke er tatt? Det er derfor det finnes kriseblod. 

🙄 Snakket om ts. Hadde hun møtt opp til igangsettelse, og de ikke hadde hatt blodtypen hennes, hadde det blitt sjekket. 

Kriseblod er nettopp det, KRISE. Disse transfusjonene medfører risiko for komplikasjoner. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Aldri hatt med noe annet enn helsekortet. Legen har jo skrevet inn resultatene på helsekortet vel? 

Anonymkode: 44f08...bd4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

🙄 Snakket om ts. Hadde hun møtt opp til igangsettelse, og de ikke hadde hatt blodtypen hennes, hadde det blitt sjekket. 

Kriseblod er nettopp det, KRISE. Disse transfusjonene medfører risiko for komplikasjoner. 

Det var ikke det du skrev. Du skrev at det alltid blir sjekket. 

AnonymBruker
Skrevet

Har fått to barn (med igangsatte fødsler) i løpet av de siste tre årene og det har aldr blitt nevnt med ett ord verken fra fastlege, jordmor eller sykehus at jeg skulle ha med noen egne blodtypepapirer. Blodtypen har stått på helsekortet og det ble og krysset av der etter rhesussjekk av fosteret (er rhesusnegativ).

Anonymkode: 5c545...e9d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det var ikke det du skrev. Du skrev at det alltid blir sjekket. 

Sukk, trodde det var innforstått at jeg snakket om ts sitt tilfelle. Ved livstruende blødning kan man selvfølgelig bruke kriseblod. Ellers er prosedyre at pasienten skal være blodtypet minst 2 ganger i prøver tatt ved forskjellige tidspunkter, før transfusjon. I tillegg skal det utføres screening for irregulære blodtypeantistoff. 

Enig? 

AnonymBruker
Skrevet

Rhesus negative 0 kan gi til alle, men kan ikke ta imot fra noen. Mtp hvor sjeldent 0 Rhneg er så tviler jeg på at de BARE har dette blodet tilgjengelig.... 

AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Rhesus negative 0 kan gi til alle, men kan ikke ta imot fra noen. Mtp hvor sjeldent 0 Rhneg er så tviler jeg på at de BARE har dette blodet tilgjengelig.... 

De har ikke bare dette blodet, men det er det som benyttes i situasjoner hvor man ikke rekker å type pasienten. Når pasientene fra Utøya kom inn, ba sykehusene kun 0 RhD- blodgivere om å stille opp.

Anonymkode: caa08...57a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...