Gå til innhold

Reise med små barn og vaksine?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Vi planlegger å reise til hjemlandet til mannen for noen måneder om ikke lenge. Barna vil da være fire år og en på ca 7 mnd når vi drar. Vi vil da bo i en landsby. Jeg vet hvilke vaksiner man eventuelt må ta, men jeg ser at den yngste da ikke vil være gammel nok for å ta samtlige vaksiner. 

Jeg har aldri vaksinert meg, det har jo gått fint, men tør ikke ta sjansen med barna.. 

Derfor lurer jeg på hvordan dere andre har gjort det? Er det noen her som har reist til land med babyer? 

Det er snakk om polio, tyfoidfeber, gulfeber og japansk encefalitt. 

Anonymkode: 118af...857

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det finnes andre som har reist til andre land med små babyer. 

Anonymkode: c6741...c6d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det finnes andre som har reist til andre land med små babyer. 

Anonymkode: c6741...c6d

Herregud så teit spurt av meg 😂 beklager, jeg lurer på hvordan de har gjort det med vaksiner, om de har vaksinert eller ikke osv.. 

AnonymBruker
Skrevet

Ts her, jeg ser at jeg ikke har greid å formulere et helt enkelt spørsmål for det jeg lurte på. 

Jeg lurer på: Er det noen som har reist til land man trenger vaksine til, med små babyer? Har babyene fått vaksine tross aldersgrensen eller har dere latt være å ta vaksine og om det har gått bra? 

AnonymBruker
Skrevet

Noen vaksiner kan fremskyndes. Som f.eks mmr. Da kan de få den fra 9 måneders alder mot at de får en ekstra booster ved 15 måneder. Ring helsestasjonen for å diskutere med helsesykepleier om man kan ta noen av vaksinene tidligere. Men heldt bør du vente til barnet kan ta de vaksinen ved 9 måneders alder.

Anonymkode: 9b9b7...b24

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville som en nevner over ventet til barnet er vaksinert mot meslinger. Den kan tas ved 9 mnd, så om dere venter til barnet er 9 mnd og noen uker er det beskyttet. 

Og så ville jeg overhodet ikke dratt noe sted uten koronavaksine.

Anonymkode: 2482b...1f3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ts her, jeg ser at jeg ikke har greid å formulere et helt enkelt spørsmål for det jeg lurte på. 

Jeg lurer på: Er det noen som har reist til land man trenger vaksine til, med små babyer? Har babyene fått vaksine tross aldersgrensen eller har dere latt være å ta vaksine og om det har gått bra? 

Vi tok de vaksinene vi kunne ta, og så dro vi. Jeg ammet da, så mine vaksiner fikk jo baby litt gjennom melka. 

Skrevet

For det første bør du være svært forsiktig med å reise til utlandet pga korona.  Har du mottatt Koronavaksine 2 doser ? Det er likevel en stor forskjell på om du reiser til en landsby på Kreta eller om du reiser til en landsby i India.  For det andre bør du som småbarnsmor ta en voksen avgjørelse og få deg selv skikkelig vaksinert.  Du har et ansvar for å holde deg frisk og i live så du kan ta deg av barna dine. For det tredje så bør du ikke reise før barna dine er blitt stor nok til å ta vaksine. De eneste som kan gi deg korrekt svar på hva du kan vaksinere barna for det er de som er medisinsk utdannet f. eks fastlege eller spesialister på reisevaksiner.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Legen til mannen er fra samme land som ham, så kan rådføre meg der. 😊 

Jeg kan ta vaksinene jeg også. Høres forøvrig ut som en god ide å drøye til 9 mnd mtp meslinger. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Pillarguri skrev (2 timer siden):

For det første bør du være svært forsiktig med å reise til utlandet pga korona.  Har du mottatt Koronavaksine 2 doser ? Det er likevel en stor forskjell på om du reiser til en landsby på Kreta eller om du reiser til en landsby i India.  For det andre bør du som småbarnsmor ta en voksen avgjørelse og få deg selv skikkelig vaksinert.  Du har et ansvar for å holde deg frisk og i live så du kan ta deg av barna dine. For det tredje så bør du ikke reise før barna dine er blitt stor nok til å ta vaksine. De eneste som kan gi deg korrekt svar på hva du kan vaksinere barna for det er de som er medisinsk utdannet f. eks fastlege eller spesialister på reisevaksiner.

Der kom korona politiet ja🙈

Anonymkode: 07723...487

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Der kom korona politiet ja🙈

Anonymkode: 07723...487

Hvis du gidder å lese TS sitt hovedinnlegg så snakker vi her om mye mer enn Korona. Det gjelder iflg TS følgende vaksiner: Det er snakk om polio, tyfoidfeber, gulfeber og japansk encefalitt.

Så din teite kommentar om korona politi sier mye om hvor ensporet du tenker.

• Liker 1
Skrevet

Ville hørt med helsepersonell om hva de tenker om det konkrete landet og alderen på barnet? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar. Legen til mannen er fra samme land som ham, så kan rådføre meg der. 😊 

Jeg kan ta vaksinene jeg også. Høres forøvrig ut som en god ide å drøye til 9 mnd mtp meslinger. 

Vi har reist med barn, men ventet til han var gammel nok til å ta MMR. Ellers tok vi en del forholdsregler. F.eks. med japansk encephalitt kan du undersøke om det er endemisk akkurat i området du skal i den perioden, og da hadde jeg kanskje droppet å dra. Ellers viktig å sørge for myggmiddel som er trygt for så små barn, men som samtidig funker bra nok.

AnonymBruker
Skrevet
cattleya skrev (6 timer siden):

Vi tok de vaksinene vi kunne ta, og så dro vi. Jeg ammet da, så mine vaksiner fikk jo baby litt gjennom melka. 

Men det gjelder ikke ts sin baby i og med at ts selv ikke er vaksinert, ennå...

Anonymkode: baf86...ecc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...