Gå til innhold

Er det bra at arbeidsgivere betaler så lav lønn at ansatte må på sosialen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er dette en positiv utvikling, eller burde sosialhjelpsatsen senkes slik at det lønner seg å jobbe?

277789078_stadigflereifulljobbmhasosialhjelp.thumb.jpg.85e4222e87c4b457101c5e9ba79cccf1.jpg

Anonymkode: 1bcef...a59

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er skammelig.

Men det er jo et naturlig utfall av at folk stemmer fram høyrepartier og lar være å fagorganisere seg.

Anonymkode: 09f90...9d9

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet ditt er forøvrig helt forvridd. Løsningen er ikke å gjøre ting verre for folk ved å gjøre dem fattigere, men å kjempe for et verdig arbeidsliv.

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Spørsmålet ditt er forøvrig helt forvridd. Løsningen er ikke å gjøre ting verre for folk ved å gjøre dem fattigere, men å kjempe for et verdig arbeidsliv.

Det skal lønne seg å jobbe. Hvis det ikke lønner seg å jobbe, hvorfor skal folk da gidde å arbeide?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det skal lønne seg å jobbe. Hvis det ikke lønner seg å jobbe, hvorfor skal folk da gidde å arbeide?

Premisset ditt er helt feil. Hvis det ikke lønner seg å jobbe, hvorfor jobber da disse det skrives om i artikkelen?

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det lønner seg å jobbe. Å senke sosialsatsene hjelper fint lite for disse du linker til, som allerede jobber fullt, men likevel ikke har nok til å få det til å gå rundt. Løsningen må jo være å heve minstelønnen betraktelig, ikke å senke sosialsatsene.

Anonymkode: 91006...f65

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Premisset ditt er helt feil. Hvis det ikke lønner seg å jobbe, hvorfor jobber da disse det skrives om i artikkelen?

Sannsynligvis fordi de ellers mister sosialstønaden sin.

AnonymBruker
Skrevet

Min datter jobbet fulltid som 18 åring, et sted med elendig lønn, de lå under tarriff, men hun hadde ca 20 000 utbetalt i måneden da hun jobbet fulltid. Er ikke det nok til å overleve på? Har man virkelig krav på soialhjelp da? Hva med de uføre som har 16 000 utbetalt. Her inne mener jo folk at de har for mye.

Anonymkode: 2020a...7e0

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Min datter jobbet fulltid som 18 åring, et sted med elendig lønn, de lå under tarriff, men hun hadde ca 20 000 utbetalt i måneden da hun jobbet fulltid. Er ikke det nok til å overleve på? Har man virkelig krav på soialhjelp da? Hva med de uføre som har 16 000 utbetalt. Her inne mener jo folk at de har for mye.

Jeg har ca 19000.- før skatt i mnd. Er voksen og det er ikke lett å leve på det. Jeg skal betale lån på hus, forsikringer, behandlinger hos fysio, leger, tannlege og medisiner. Strøm, mat litt klær når det trengs. Husholdningsartikler, Tv, telefon, data.

Satsene på stønader skulle vært høyere. 
Å være med på noe sosialt har ikke skjedd på de siste 10 årene, ferie kan jeg drømme om.

Anonymkode: 52441...76c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ca 19000.- før skatt i mnd. Er voksen og det er ikke lett å leve på det. Jeg skal betale lån på hus, forsikringer, behandlinger hos fysio, leger, tannlege og medisiner. Strøm, mat litt klær når det trengs. Husholdningsartikler, Tv, telefon, data.

Å være med på noe sosialt har ikke skjedd på de siste 10 årene, ferie kan jeg drømme om.

Men jobber du fulltid da? For det var jo veldig dårlig før skatt.

• Liker 3
Skrevet

Hmmmm, 20000kr er ikke mye i måneden hvis man har ei husleie på 10000kr f.eks. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke jobber gir så lav lønn i fulltidsstilling?

Anonymkode: 16111...50e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
O.G. skrev (1 minutt siden):

Hmmmm, 20000kr er ikke mye i måneden hvis man har ei husleie på 10000kr f.eks. 

Tipper datteren hadde et høyt skattetrekk.

Jeg har selv rundt 23000,- i måneden og jobber i et av de lavest lønnede yrkene i Norge. Klarer fint å betale husleie+strøm til 12000,- da jeg jobber og bor i Oslo og ikke eier bil.

Hadde jeg hatt det samme i utkanten og bodd for 8-9000,- ville jeg vært avhengig av bil og bilhold koster noen tusen i måneden det også.

Anonymkode: 30249...021

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det lønner seg å jobbe. Å senke sosialsatsene hjelper fint lite for disse du linker til, som allerede jobber fullt, men likevel ikke har nok til å få det til å gå rundt. Løsningen må jo være å heve minstelønnen betraktelig, ikke å senke sosialsatsene.

Anonymkode: 91006...f65

hva i all verden er dette for jobber?

• Liker 2
Skrevet
Maleficenta skrev (1 minutt siden):

hva i all verden er dette for jobber?

Praksisplasser hvor de kanskje har 12000kr utbetalt fra NAV kanskje....

AnonymBruker
Skrevet

Står det i artikkelen hva de tjener de som må på sosialen? Og hva de jobber med? 

Anonymkode: 8708f...f5f

• Liker 3
Skrevet
O.G. skrev (5 minutter siden):

Praksisplasser hvor de kanskje har 12000kr utbetalt fra NAV kanskje....

ja det må det nesten være

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
O.G. skrev (2 minutter siden):

Hvilken avis er dette egentlig?

Gudbrandsdølen Dagningen

Anonymkode: 9198f...8ab

• Liker 1
Skrevet

Men for å svare på spørsmålet TS stilte i headeren.

Nei, det er ikke bra at folk får så lite betalt for full arbeidsdag at de må på sosialen for å få hjelp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...