Gå til innhold

Leser 1.klassingene (gutter) bøker på fritiden?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er dette vanlig? At gutter i første klasse leser bøker når de ikke er på skolen? F.eks når de er hjemmet? 

Har en 6-åring (gutt) som går i første klasse. Han har begynt å låne bøker fra biblioteket for 3 måneder siden, og leser dem om helgene. Han tar boken straks han våkner og leser. Om kvelden leser han boken før han legger seg. Det er ofte 30min lesing. Bøkene heter Hundemannen og mysteriene i Krokeslottet barnehage. Han er enebarn og har ikke andre barn å sammenligne med. Derimot vet jeg at jeg ikke leste bøker før 9-10 årsalderen. 

Anonymkode: 24559...a5a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, barn er forskjellige, så det er like naturlig at gutter på 6 år leser bøker som jenter. 

Selv er jeg jente og mamma leste for meg til jeg ble 12 år. Etter det begynte jeg å lese bøker selv. 

Anonymkode: 7db78...166

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg leste fra jeg var seks år og lånte bøker på biblioteket fra jeg var seks-sju. Husker fremdeles første gang jeg dro alene på biblioteket for å låne bøker :)

Dette var over tredve år siden, så tviler litt på at jeg hadde fått sykle alene så langt om jeg var barn i dag.

Gjest Niek79
Skrevet

Vår barnehage-seksåring har lest bøker siden han lærte å lese før jul.

Barn er forskjellige.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Er dette vanlig? At gutter i første klasse leser bøker når de ikke er på skolen? F.eks når de er hjemmet? 

Glemte å nevne i mitt første svar, du burde bare oppmuntre lesegleden hans. Mengdetrening er viktig når det kommer til lesing og han vil ha positivt utbytte av det i mange sammenhenger, især når det kommer til skolegang.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mange gutter i første klasse leser vel ikke mer enn de må med leksene.

Men noen har flaks og finner bøker som fenger, og blir helt oppslukt :) 

Heldigvis er det flere bokserier mynta på helt unge lesere som er spennende nå. 

Har klart å gjøre ivrige lesere av flere gutter fra 6-7 års alder, bare de finner de rette bøkene. (Mange typiske lett-les bøker har ofte vært traurige greier..)

Tips - meld ham på Sommerles! :) arrangeres av bibliotekene, de får premier osv. Er blitt en sommertradisjon her i huset.

https://sommerles.no/

Anonymkode: b9f7a...52d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Mange gutter i første klasse leser vel ikke mer enn de må med leksene.

Men noen har flaks og finner bøker som fenger, og blir helt oppslukt :) 

Heldigvis er det flere bokserier mynta på helt unge lesere som er spennende nå. 

Har klart å gjøre ivrige lesere av flere gutter fra 6-7 års alder, bare de finner de rette bøkene. (Mange typiske lett-les bøker har ofte vært traurige greier..)

Tips - meld ham på Sommerles! :) arrangeres av bibliotekene, de får premier osv. Er blitt en sommertradisjon her i huset.

https://sommerles.no/

Takk for tipset! Jeg skal melde ham på Sommerles.

Ts. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vår 7åring sluker Detektivbyrå 2, så vi er også ofte på biblioteket. Har to søsken. Dette gjør at jeg legger lista lavt på leselekse.. 🙊

Anonymkode: a3039...c25

AnonymBruker
Skrevet

Min nå åtteåring gjorde det da han gikk i 1. klasse (og gjør det fortsatt nå, han er en skikkelig lesehest!) Lillesøsteren hans, som går i 1. klasse nå, gjør det ikke. Hun har ikke helt fått opp leseflyten til å lese bøker selv enda, så foreløpig leser vi for henne. Men regner med at hun også kommer til å begynne å lese selv i løpet av 2. klasse.

Anonymkode: 724b1...f60

Skrevet

Jeg vil tro at begge deler er like vanlig. Noen leser ikke mer enn de må og andre sluker bøker. Begge guttene mine (og datteren min) har alltid lest mye fra de kunne lese selv. Det er bare bra å lese, det får de mye igjen for. Særlig læreren til eldste har gjennom hele barneskolen sagt at hun legger merke til at han leser mye og at det har gjort at han har stort ordforråd, høy lesehastighet, få skrivefeil og god formuleringsevne. Jeg husker selv at jeg var en lesehest fra lenge før barneskolen og leser fremdeles daglig. :jepp:

AnonymBruker
Skrevet
Menemen skrev (1 time siden):

Glemte å nevne i mitt første svar, du burde bare oppmuntre lesegleden hans. Mengdetrening er viktig når det kommer til lesing og han vil ha positivt utbytte av det i mange sammenhenger, især når det kommer til skolegang.

Jeg legger ofte til rette til lesestid, oppmuntrer ham til å lese, men han velger ofte dårlig timing når han vil lese. Det er tidlig om morgenen og sent om kvelden han finner frem boken. Dersom jeg lar ham kjøre på med lesingen vil han ikke slutte (han kan lese opptil 1time) før jeg må avbryte ham for å få ham til å spise frokost eller sove fordi klokken er blitt kl.20.30. Disse tidspunktene velger ham selv. Jeg har prøvd å overtale ham til å finne andre tidspunkter, f.eks etter frokost, lunsj eller når det blir kjedelig hjemmet, uten hell. Han vil ikke lese utover dagen, men istedet gjør han andre gøye ting. 

Lesing er uansett positiv for barn om det er 10min eller flere timer/dag. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg legger ofte til rette til lesestid, oppmuntrer ham til å lese, men han velger ofte dårlig timing når han vil lese. Det er tidlig om morgenen og sent om kvelden han finner frem boken. Dersom jeg lar ham kjøre på med lesingen vil han ikke slutte (han kan lese opptil 1time) før jeg må avbryte ham for å få ham til å spise frokost eller sove fordi klokken er blitt kl.20.30. Disse tidspunktene velger ham selv. Jeg har prøvd å overtale ham til å finne andre tidspunkter, f.eks etter frokost, lunsj eller når det blir kjedelig hjemmet, uten hell. Han vil ikke lese utover dagen, men istedet gjør han andre gøye ting. 

Det er forresten meg ts som skrev dette her.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kjenner meg veldig igjen :) Jeg lå ofte og leste på kveldstid lenge etter jeg egentlig skulle sove. Har vel ikke så mange tips her, husker jeg synes det var så koselig å lese i senga. Jeg tror foreldrene mine skjønte at jeg lå og leste og sluttet å ferske meg etter hvert, da jeg alltid lot som jeg la meg og så var det rett opp med boka igjen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva med å lage lese-kose-tid?

Vi gjør det, spesielt i forbindelse med sommerles. Er det en regnværsdag kan vi tenne lys, lage kakao/te, ha kjeks og pledd. Lage en kosestund utav det, rolig stemning og voksne og barn som sitter i hver sin ende av sofaen og leser :) 

Eller vi har frukt og isvann under parasoll når sola steiker midt på varme sommerdager, og ligger avsvimt i skyggen med hver vår bok.

Sånn f.eks. Vi gjør ofte tv-tid til kosetid, men glemmer å lære ungene at å lese kan være kos. :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva med å lage lese-kose-tid?

Vi gjør det, spesielt i forbindelse med sommerles. Er det en regnværsdag kan vi tenne lys, lage kakao/te, ha kjeks og pledd. Lage en kosestund utav det, rolig stemning og voksne og barn som sitter i hver sin ende av sofaen og leser :) 

Eller vi har frukt og isvann under parasoll når sola steiker midt på varme sommerdager, og ligger avsvimt i skyggen med hver vår bok.

Sånn f.eks. Vi gjør ofte tv-tid til kosetid, men glemmer å lære ungene at å lese kan være kos. :) 

Ts her.

Jeg skal prøve dette med å lage lesekosetid. Det høres ut som noe som kunne lokke ham til å lese ved rimelige tidspunkter istedenfor sent om kvelden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det virker som om det er ganske vanlig at gutter leser også bøker på fritiden. Jeg hadde inntrykk av at dagens gutter driver oftere med gaming og andre aktiviteter enn lesing på fritiden. Tenkte også at jenter leser oftere og tidligere enn gutter uten at jeg har noe erfaring med dette. 

Har dere titler på spennende bøker til en 6-åring? Favorittboken hans er foreløpig Hundemannen av Dav Pilkey. 

Ts. 

AnonymBruker
Skrevet

6 åringen min elsker å lese selv! Han har lest bøker for seg selv i et par år 😊 

Anonymkode: 6f86f...cc3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Har dere titler på spennende bøker til en 6-åring? Favorittboken hans er foreløpig Hundemannen av Dav Pilkey. 

Ts. 

Hva med Kaptein Supertruse av samme forfatter? Liker han sakprosa? Det finnes ganske mye bra sakprosa for barn i den alderen, med ulik tekstmengde.

Anonymkode: 47322...900

AnonymBruker
Skrevet

Gutten (førsteklassing) her liker å bli lest for, og leser noen setninger selv innimellom, men har enda ikke god nok leseforståelse til å skjønne sammenhengen om ha skal lese selv. Gaming skjer for øvrig ikke her, det er uaktuelt mens han er såpass liten. 

Anonymkode: f9bcb...7e3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det virker som om det er ganske vanlig at gutter leser også bøker på fritiden. Jeg hadde inntrykk av at dagens gutter driver oftere med gaming og andre aktiviteter enn lesing på fritiden. Tenkte også at jenter leser oftere og tidligere enn gutter uten at jeg har noe erfaring med dette. 

Ts. 

Åtteåringen min leste veldig mange av Roald Dahl-bøkene i løpet av 1. og 2. klasse, og elsket dem. Svein og Rotta-bøkene har han også likt veldig godt, og flere av bøkene til David Walliams har han lest og likt. Jo, og bøkene av Ole Lund Kirkegaard (Otto er et neshorn osv) koste han seg også med da han var 6-7 år.

Nå har han akkurat lest begge bøkene om Julosaurusen, og holder på med Knirkerne, av samme forfatter. Alle de hadde han nok også likt godt allerede i 1. klasse.

Anonymkode: 724b1...f60

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...