AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #1 Skrevet 16. mai 2021 Hei. Vår datter har noen år igjen til konfirmasjon, men vi bor et område hvor bunad er populært og hvor det kan være ventetid på å få sydd en komplett bunad. Hvor lang tid i forveien bestilte du bunad til ditt barn? Anonymkode: be71a...0e0
Ulrikke Skrevet 16. mai 2021 #2 Skrevet 16. mai 2021 Bestilte høsten før. Konfirmasjonen var egentlig våren etter, men ble utsatt pga korona. Men den var ferdig i god tid. Sentralt på Østlandet.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #3 Skrevet 16. mai 2021 Bare en liten "advarsel"; de fleste vokser en del både i høyden og i bredden etter konfirmasjonen, så det er litt risky å kjøpe et så dyrt plagg i den alderen. Jeg lånte faktisk bunad da jeg ble konfirmert, og så fikk jeg min egen noen år etterpå. Veldig glad for det i dag, da jeg vokste nesten 15 cm (og la på meg noen kilo) i åra etter konfirmasjonen 😉 Anonymkode: a61b3...5d7 2
Alauda Skrevet 16. mai 2021 #4 Skrevet 16. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bare en liten "advarsel"; de fleste vokser en del både i høyden og i bredden etter konfirmasjonen, så det er litt risky å kjøpe et så dyrt plagg i den alderen. Jeg lånte faktisk bunad da jeg ble konfirmert, og så fikk jeg min egen noen år etterpå. Veldig glad for det i dag, da jeg vokste nesten 15 cm (og la på meg noen kilo) i åra etter konfirmasjonen 😉 Anonymkode: a61b3...5d7 Samme har jeg tenkt. Jeg fikk ikke (og ønsket ikke) bunad ril konfirmasjonen, og det var like greit, for den hadde definitivt ikke passet da jeg var 20. Vet de kan sys ut, men for de aller fleste er det greit at utgangspunktet er 20-årskroppen, ikke 14-15.
SPOCA Skrevet 16. mai 2021 #5 Skrevet 16. mai 2021 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Bare en liten "advarsel"; de fleste vokser en del både i høyden og i bredden etter konfirmasjonen, så det er litt risky å kjøpe et så dyrt plagg i den alderen. Jeg lånte faktisk bunad da jeg ble konfirmert, og så fikk jeg min egen noen år etterpå. Veldig glad for det i dag, da jeg vokste nesten 15 cm (og la på meg noen kilo) i åra etter konfirmasjonen 😉 Anonymkode: a61b3...5d7 Man lager jo bunaden slik at den kan syes ut og justeres. Jeg er selv 34 år og veier en del mer enn da jeg var konfirmant. For det første ble den sydd litt for stor så jeg hadde noe å vokse i, for det andre er den lagd slik at den fint kan legges ut. Bunaden passer fint i dag. Ts: husker vi startet 1 år før jeg fikk min. Endret 16. mai 2021 av SPOCA 8
Mezzosoprena Skrevet 16. mai 2021 #6 Skrevet 16. mai 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hei. Vår datter har noen år igjen til konfirmasjon, men vi bor et område hvor bunad er populært og hvor det kan være ventetid på å få sydd en komplett bunad. Hvor lang tid i forveien bestilte du bunad til ditt barn? Anonymkode: be71a...0e0 Du må vel egentlig bare spørre de som produserer bunader i ditt område - bare de kan si noe om hvor lang tid det vil ta. Husk på at det ofte er forskjell på de som broderer og de som syr. 2
pia mater Skrevet 16. mai 2021 #7 Skrevet 16. mai 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Bare en liten "advarsel"; de fleste vokser en del både i høyden og i bredden etter konfirmasjonen, så det er litt risky å kjøpe et så dyrt plagg i den alderen. Jeg lånte faktisk bunad da jeg ble konfirmert, og så fikk jeg min egen noen år etterpå. Veldig glad for det i dag, da jeg vokste nesten 15 cm (og la på meg noen kilo) i åra etter konfirmasjonen 😉 Anonymkode: a61b3...5d7 Null problem å få sydd ut bunad. De fleste trenger kun å legge ut i bredden, ikke så ofte at jenter/damer vokser så veldig mye i høyden etter konfirmasjonsalder. Jeg fikk min sydd ut nylig, og har gått opp omtrent 10 kg siden konfirmasjonen. Er likevel mye stoff igjen å gå på. 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #8 Skrevet 16. mai 2021 27 minutter siden, AnonymBruker said: Bare en liten "advarsel"; de fleste vokser en del både i høyden og i bredden etter konfirmasjonen, så det er litt risky å kjøpe et så dyrt plagg i den alderen. Jeg lånte faktisk bunad da jeg ble konfirmert, og så fikk jeg min egen noen år etterpå. Veldig glad for det i dag, da jeg vokste nesten 15 cm (og la på meg noen kilo) i åra etter konfirmasjonen 😉 Anonymkode: a61b3...5d7 Derfor er de sydd sluk at de nærmest kan dobles i størrelse. Jeg er 36. Min passer fremdeles. Anonymkode: 7635d...ee7 1
Mozart73 Skrevet 16. mai 2021 #9 Skrevet 16. mai 2021 . Fikk selv bunad til konfirmasjon for over 30 år siden..bruker den enda. Ble sydd med god mulighet for utvidelse (og jeg var spiker ved konfirmasjon. Etter flere svangerskap er ikke kroppen lenger spiker, men er veldig stolt av bunaden min,og glad jeg fikk den til konfirmasjon.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #10 Skrevet 16. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Bare en liten "advarsel"; de fleste vokser en del både i høyden og i bredden etter konfirmasjonen, så det er litt risky å kjøpe et så dyrt plagg i den alderen. Jeg lånte faktisk bunad da jeg ble konfirmert, og så fikk jeg min egen noen år etterpå. Veldig glad for det i dag, da jeg vokste nesten 15 cm (og la på meg noen kilo) i åra etter konfirmasjonen 😉 Anonymkode: a61b3...5d7 Dette er jo noe de fleste vet - at kroppen endrer seg fra ungdom til voksen. Det er derfor det blir lagt til såpass med stoff at de kan syes ut. Det er faktisk noen sleipinger som selv ikke har villet kjøpe dyr bunad til barna sine til konfirmasjonen, og har spurt om å låne en av datteren min sine. Men det er ikke greit synes jeg. Bunad er et dyrt plagg som man bare ikke låner bort. Tror heller ikke at sånne sleipinger er klare for å erstatte noe av bunaden hvis den skulle bli ødelagt. For hvis de ikke vil bruke penger på bunad, så vil de vel ihvertfall ikke bruke penger på å erstatte en. Anonymkode: 53045...d08 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #11 Skrevet 16. mai 2021 Jeg bestilte 2 år før, men det var hos en lokal sydame og ikke husfliden el. Hvor fleksibel bunadene er er jo litt avhengig av hvilken bunad man har. Men de fleste bunader har ekstra stoff slik at den kan legges ut/ned om man vokser. For jenter så er man stort sett ganske utvokst i høyden, så det pleier å gå helt fint. Men svært få gutter har bunad til konfirmasjonen- nettopp fordi de vokser så mye mer etter de er konfirmert. Jeg er vesentlig større nå enn da jeg ble konfirmert- men bunaden passer enda (men har blitt sydd ut en gang). Anonymkode: 4fd9a...209 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå