AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #1 Skrevet 16. mai 2021 Jeg vet at dette ikke er økonomisk smart i tilfelle man skulle bli syk og ikke kan jobbe, eller dør. Jeg har et skyhøyt studielån på 700.000,- og tanken på å skulle betale ned på det i mange tiår til er utrolig deprimerende. Jeg har landet en jobb med en årsinntekt på ca 800.000 og dette gjør at jeg klarer å betale veldig mye mer ned på lånet enn de 3650,- jeg betaler i dag. Jeg har boliglån på ca 2.560.000 og ingen andre lån utover. Har også bufferkonto. Er det noen her som har betalt ned studielånet lenge før normert tid, og angrer dere? Anonymkode: b4fa8...437
Menemen Skrevet 16. mai 2021 #2 Skrevet 16. mai 2021 Ikke gjør det. Skjønner at det føles slitsomt å ha såpass høy studiegjeld, men alle godene er du jo allerede klar over. Du vet aldri hva som kan skje og du vil angre deg om du skulle bli ufør, for eksempel. Så bare ikke gjør det. Du har jo klart å komme deg inn på boligmarkedet også, betal heller ned ekstra på boliglånet. 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #3 Skrevet 16. mai 2021 Nå er det ti år siden jeg betalte siste avdrag på studielånet, men på den tiden het det seg at dette var det gunstigste lånet man kunne ha. Jeg ville heller betalt ekstra på huslånet, slik bruker over foreslår. Anonymkode: 1b2b2...dcc
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #4 Skrevet 16. mai 2021 Jeg betaler fortsatt, mange år etter at jeg var ferdig studert. Kunne lett betalt ned alt for mange år siden. Så nå at det nærmer seg "slutten". Det var nesten litt trist. For hver gang jeg bekrefter e-faktura slår det meg hvor heldig jeg er som bor i et land som Norge, og fikk utdannelsen tross at jeg ikke kom fra penger. Og det er et minne om fantastisk, flotte år. Husk også at dette lånet er rimeligere enn boliglånet ditt, i alle fall over tid, i tillegg til de andre fordelene du nevner. Antar også du vil kjøpe deg opp fremover og studielånet er noe de ser litt bort i fra når det gjelder egenkapitalkravet. Så det å betale ned dette lånet vil være ugunstig for deg på alle mulige måter. Anonymkode: 3852b...f77 6
Knirke Skrevet 16. mai 2021 #5 Skrevet 16. mai 2021 Ikke betal ned. Jeg har studielån på ca 300.000 som jeg i teorien kunne betalt ut med sparepengene mine. Isteden har jeg satt sparepengene i fond og aksjer. Avkastningen fra fondene og aksjene overstiger rentene på studielånet med god margin, og etter at rentekostnadene er trekt fra sitter jeg igjen med ca 14.000 kr i kapitalinntekt i året. Det er penger jeg ikke ville fått hvis jeg hadde betalt ut lånet. 4
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #6 Skrevet 16. mai 2021 Knirke skrev (7 minutter siden): Ikke betal ned. Jeg har studielån på ca 300.000 som jeg i teorien kunne betalt ut med sparepengene mine. Isteden har jeg satt sparepengene i fond og aksjer. Avkastningen fra fondene og aksjene overstiger rentene på studielånet med god margin, og etter at rentekostnadene er trekt fra sitter jeg igjen med ca 14.000 kr i kapitalinntekt i året. Det er penger jeg ikke ville fått hvis jeg hadde betalt ut lånet. Det glemte jeg i mitt innlegg. Har prioritert fondssparing, og rører ikke bolig- og studielån mer enn jeg absolutt må. Har vært en helt vanvittig avkastning de siste årene, mens de langsiktige lånene nærmest har null-rente, så tjener titusener i året på å gjøre det slikt. Anonymkode: 3852b...f77
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #7 Skrevet 16. mai 2021 Har du boliglån burde du I hvertfall priotere det først. Anonymkode: 6d5f0...0a7 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #8 Skrevet 16. mai 2021 Har selv 550.000i studielån og litt over 2 i boliglån. Betaler studielånet med så sakte som mulig, litt kortere nedbetaling på studielånet og sparer i fond til pensjon. Lånet mitt er høyt, men trygt å ha så ser ingen grunn til at det skal stresse meg så lenge jeg har boliglån som jeg ikke kan slippe å betale hvis jeg skulle bli syk. Anonymkode: 2be14...476
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #9 Skrevet 16. mai 2021 Betalte ned studielånet i en jafs iløpet av 5 år, siden jeg ikke fikk boliglån pga for høy studiegjeld. Angrer ikke på dette! Anonymkode: eb1b6...9f5 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #10 Skrevet 16. mai 2021 Betal i det minste ned boliglånet først. Anonymkode: 8e306...5a5 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #11 Skrevet 16. mai 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Betalte ned studielånet i en jafs iløpet av 5 år, siden jeg ikke fikk boliglån pga for høy studiegjeld. Angrer ikke på dette! Anonymkode: eb1b6...9f5 De fleste ville nok heller anbefalt å bruke sparepengene som egenkapital. Anonymkode: 6457f...0ed 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #12 Skrevet 16. mai 2021 Både jeg og mannen betalte ned studielånet ganske kjapt. Jeg var fullt klar over fordelene, men renten var mye høyere enn på boliglånet (dette var rundt 2008-2010 en gang, tror jeg?) og jeg ønsket rett og slett å bli kvitt det. Har ikke angret. Anonymkode: b5a29...cd1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #13 Skrevet 16. mai 2021 Jeg hadde 250k. Ble syk og så ufør., Vipps: nå er det nede i 100k. I stedet for 1k i mnd, betaler jeg 2k. Også sparer jeg i fond. Men rent psykologisk sett, ville jeg likt å ha det helt borte. Anonymkode: 83f5b...372 1
Million Skrevet 17. mai 2021 #14 Skrevet 17. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg hadde 250k. Ble syk og så ufør., Vipps: nå er det nede i 100k. I stedet for 1k i mnd, betaler jeg 2k. Også sparer jeg i fond. Men rent psykologisk sett, ville jeg likt å ha det helt borte. Anonymkode: 83f5b...372 Fikk du ikke slettet hele studielånet da du ble ufør, bare deler av det? 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #15 Skrevet 17. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 16.5.2021 den 14.09): Jeg vet at dette ikke er økonomisk smart i tilfelle man skulle bli syk og ikke kan jobbe, eller dør. Jeg har et skyhøyt studielån på 700.000,- og tanken på å skulle betale ned på det i mange tiår til er utrolig deprimerende. Jeg har landet en jobb med en årsinntekt på ca 800.000 og dette gjør at jeg klarer å betale veldig mye mer ned på lånet enn de 3650,- jeg betaler i dag. Jeg har boliglån på ca 2.560.000 og ingen andre lån utover. Har også bufferkonto. Er det noen her som har betalt ned studielånet lenge før normert tid, og angrer dere? Anonymkode: b4fa8...437 Betal ned boliglånet først samt andre lån som feks bil eller forbruk Kanskje faller boligen din i verdi når du skal ha ny bolig om noen år? Da sitter du i saksa dersom boligen er mindre verdt enn lånet. Den egenkapitalen kommer også godt med når du skal ha ny bolig i fremtiden uansett. Når du har nedbetalt boligen og alle andre lån, og har slått deg til ro i en bolig du skal bo i i lang tid(10 år+) så kan du betale ned studielånet. Anonymkode: 87566...a5e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå