Gå til innhold

Viltkjøtt i butikk, alle varianter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Inspirert av elgkjøttdeig/elgjakt i butikk-tråden,

er det noen som har forslag til viltkjøttprodukter man kan kjøpe? Ikke bare til middagsmat, men også f.eks. pålegg, hvis det i det hele tatt finnes? Synes viltkjøtt er så godt, men har ikke laget så mye av det selv, bare fått det servert.

Anonymkode: 60d46...e64

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Rein og hjort.

Anonymkode: 88503...d69

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp fra Rekoringen, de fleste har slik i nærheten. Da er smaken best, og veien kortest fra bonde/jeger til forbruker. 

Hjort i vest, Elg i øst, Rein i nord. Kortreist og godt. 

Jeg lager roastbeef av elg som pålegg. 

Anonymkode: b7316...7ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Jeg ser jeg var litt uklar i første innlegg, men er på jakt etter konkrete, ferdige produkter man kan kjøpe i dagligvarebutikker, ikke bare navn på dyr eller innkjøp av kjøtt fra jegere for å lage produkter hjemme selv.

• Liker 1
Skrevet

Det finnes ikke så mange 'ferdige' viltprodukter i vanlige butikker, bortsett fra elgkarbonader. Så vidt jeg har sett. 

Men jeg kjøper ganske ofte reinskav/finnbiff og lager jegergryte (fra toro, men tar i en god del ekstra godsaker oppi). Det er ikke vanskeligere eller mer tidkrevende enn å lage hvilken som helst annet toro-rett med kjlttdeig. Om du får tak i rype så kan du bruke det, det er fantastisk godt. Kjøper du rypebryst er det enklere, da slipper du å flå. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS her.

Jeg ser jeg var litt uklar i første innlegg, men er på jakt etter konkrete, ferdige produkter man kan kjøpe i dagligvarebutikker, ikke bare navn på dyr eller innkjøp av kjøtt fra jegere for å lage produkter hjemme selv.

På Reko vil du også finne ferdige produkter, mange speker og tilbereder kjøttet for salg. 

Som eksempel ser jeg at jeg denne uka kan kjøpe av hjort: strimlet, grytekjøtt, burger, kjøttdeig, grillpølser, indrefilet, speket snabb, morrpølse, spekehjerte.

På Reko ved hytta kan jeg kjøpe av elg: stek, pølser, burgere, kjøttdeig, roastbeef, spekemat, og mer. Innimellom har de også rype i ulike varianter. 

På dagligvaren plukker jeg innimellom med reinskav. Det er godt til tradisjonsmat, men også til taco, bao, pizza, med mer, om man liker smaken. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (5 minutter siden):

Det finnes ikke så mange 'ferdige' viltprodukter i vanlige butikker, bortsett fra elgkarbonader. Så vidt jeg har sett. 

Men jeg kjøper ganske ofte reinskav/finnbiff og lager jegergryte (fra toro, men tar i en god del ekstra godsaker oppi). Det er ikke vanskeligere eller mer tidkrevende enn å lage hvilken som helst annet toro-rett med kjlttdeig. Om du får tak i rype så kan du bruke det, det er fantastisk godt. Kjøper du rypebryst er det enklere, da slipper du å flå. 

Takk! Ja, jeg har ikke sett så mye av viltprodukter, dessverre. Håper det kommer mer av det!

Tenker at reinkav og finnbiff er ferdige produkter fordi det kan brukes som det er med en gang.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

På Reko vil du også finne ferdige produkter, mange speker og tilbereder kjøttet for salg. 

Som eksempel ser jeg at jeg denne uka kan kjøpe av hjort: strimlet, grytekjøtt, burger, kjøttdeig, grillpølser, indrefilet, speket snabb, morrpølse, spekehjerte.

På Reko ved hytta kan jeg kjøpe av elg: stek, pølser, burgere, kjøttdeig, roastbeef, spekemat, og mer. Innimellom har de også rype i ulike varianter. 

På dagligvaren plukker jeg innimellom med reinskav. Det er godt til tradisjonsmat, men også til taco, bao, pizza, med mer, om man liker smaken. 

Takk for tips!

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk! Ja, jeg har ikke sett så mye av viltprodukter, dessverre. Håper det kommer mer av det!

Tenker at reinkav og finnbiff er ferdige produkter fordi det kan brukes som det er med en gang.

Ja, det er bare å steke et par minutter på samme måte som vanlig kjøttdeig. Og så kan du bruke det til all slags gryter, eller f eks pizza som en annen foreslo. 

Skrevet (endret)

Spekepølse av f eks elg får du vel også kjøpt, ihvertfall på meny. 

I de butikkene som har en velutviklet ferskvare går det også an å spørre dem om hva de kan ta inn. Jeg har gjort det selv. De kan få tak i mye rart om man spør! (Blir dessverre en del dyrere enn kylling fra prior og kjøttdeig fra gilde...)

Og de synes det er gøy å bli spurt om det, er min erfaring.  De skjærer opp slik du ønsker om du ber om det. Sett av litt ekstra tid til å få tips om alt mulig... 😊😉

Endret av solmåneogstjerner
AnonymBruker
Skrevet

Speket hjerte og tunge er godt! Både på skiva eller til snacks med flatbrød/Kjeks. 

Anonymkode: 0b849...d73

Skrevet (endret)

Fenalår av rein så jeg de solgte på meny før jul hvertfall :) ellers vet jeg de selger spekepølse av elg. 

Endret av Lisanna

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...