AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #1 Skrevet 16. mai 2021 Jeg skal kjøpe hus med fire soverom og to bad. Jeg har to barn. Jeg kunne tenkt meg å lei ut et soverom i bofellesskap til en enslig forsørger med ett barn omtrent på samme alder som mine (skolealder). Det hadde vært hyggelig med litt selskap, men har ikke lyst på kjæreste. Vi bor på et studiested, og finnes ikke studentboliger for personer med barn. Det vil bli vesentlig rimeligere for den andre personen enn å leie (5-6000 per mnd inkludert strøm mot rundt 9-12 000 for å leie noe inkludert strøm). Området er veldig fint, men gode lekemuligheter, fotballbane, lekestativer, skog, nærhet til sentrum, trygge sykkelveier, stor, deilig hage osv. Mine barn elsker å leke ute. Så jeg tenker det vil bli et godt sted å bo. Hva må vi i så fall passe på i leiekontrakt og avtaler oss imellom? Anonymkode: 011e2...667
Menemen Skrevet 16. mai 2021 #2 Skrevet 16. mai 2021 Husleiekontrakt - Forbrukerrådet : Forbrukerrådet (forbrukerradet.no) Her er en standardkontrakt for utleie. Så ville jeg anbefalt deg å sette deg godt inn i husleieloven.
GammelKaktus Skrevet 16. mai 2021 #3 Skrevet 16. mai 2021 Har to venninner som har gjort dette, er helt genialt. Men de kjente hverandre fra før av og ingen av de har planer eller lyst på nytt forhold. De har holdt "sammen" i 13 år nå. De kjøpte sammen da og de kjente hverandre fra før så de visste at de sto på lik linje både økonomisk og med tanke på oppdragelse av barna, de er jo familie nå. Selv ville jeg vært skeptisk til å leie ut til en dame med barn i samme alder som dine, ser for meg at det er vanskelig å unngå "såre følelser" både for voksen og barn. Du skal leie ut 1 soverom til en voksen og 1 barn mens dine barn er kongene på haugen med egne rom og eierskap til huset... Mener ikke å være negativ her men ja skal godt gjøres å få dette til å fungere for alle. Skader jo ikke å prøve men jeg måtte selv vært ganske desperat etter bolig hvis jeg selv skulle ha satt meg i en slik situasjon. 7
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #4 Skrevet 16. mai 2021 FrøkenMånestråle skrev (7 minutter siden): Har to venninner som har gjort dette, er helt genialt. Men de kjente hverandre fra før av og ingen av de har planer eller lyst på nytt forhold. De har holdt "sammen" i 13 år nå. De kjøpte sammen da og de kjente hverandre fra før så de visste at de sto på lik linje både økonomisk og med tanke på oppdragelse av barna, de er jo familie nå. Selv ville jeg vært skeptisk til å leie ut til en dame med barn i samme alder som dine, ser for meg at det er vanskelig å unngå "såre følelser" både for voksen og barn. Du skal leie ut 1 soverom til en voksen og 1 barn mens dine barn er kongene på haugen med egne rom og eierskap til huset... Mener ikke å være negativ her men ja skal godt gjøres å få dette til å fungere for alle. Skader jo ikke å prøve men jeg måtte selv vært ganske desperat etter bolig hvis jeg selv skulle ha satt meg i en slik situasjon. Enig, men fordelen er at alle barna vil flytte inn samtidig slik at det ikke blir noen som har etablert seg i huset. Det handler og om respekt. Det går selvsagt å dele soverom likt (i så fall får vi færrest delt på antall personer) eller å sjekke muligheten for å endre planløsning for å få ett til. Anonymkode: 011e2...667 1
minister-mio Skrevet 16. mai 2021 #5 Skrevet 16. mai 2021 Høres hyggelig ut, men hvordan vil du leie ut ett soverom til en enslig forsørger? Skal barn og mor dele soverom? Ser for meg at løsningen ville vært bedre om du leier ut to soverom. Det kan bli vanskelig å finne en enslig forsørger som ønsker å bo i kollektiv og som vil ha bare ett soverom. 4
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #6 Skrevet 16. mai 2021 minister-mio skrev (1 minutt siden): Høres hyggelig ut, men hvordan vil du leie ut ett soverom til en enslig forsørger? Skal barn og mor dele soverom? Ser for meg at løsningen ville vært bedre om du leier ut to soverom. Det kan bli vanskelig å finne en enslig forsørger som ønsker å bo i kollektiv og som vil ha bare ett soverom. Godt poeng, så for meg at hun skulle leie ut slik at barnet fikk eget soverom. At mor og barn deler mens TS og barna her hvert sitt rom blir helt feil. Anonymkode: 5bbd8...063
GammelKaktus Skrevet 16. mai 2021 #7 Skrevet 16. mai 2021 (endret) AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Enig, men fordelen er at alle barna vil flytte inn samtidig slik at det ikke blir noen som har etablert seg i huset. Det handler og om respekt. Det går selvsagt å dele soverom likt (i så fall får vi færrest delt på antall personer) eller å sjekke muligheten for å endre planløsning for å få ett til. Anonymkode: 011e2...667 Skjønner det men barna vil allikevel vite hvem som eier og hvem som leier. En kamerat av guttungen sin familie leier en del av huset til en annen på skolen og tro meg, gutten er veldig klar over hvem som eier og hvem som leier. De kan være noen drittunger i den alderen. Blir for meg helt feil med 1 soverom til mor og barn mens dere som "eiere" skal sitte på deres egne rom. Så forskjellen starter i det de flytter inn. Men som sagt tanken er god, men desperasjonen må som sagt være stor hos ei som ønsker å flytte inn i en slik setting. Blir noe annet hvis dere får et ekstra rom og du er nøye på at ting skal være delt. Men spørs om du vil tjene så enormt mye på det i lengden. Endret 16. mai 2021 av FrøkenMånestråle La til noe... :) 1
minister-mio Skrevet 16. mai 2021 #8 Skrevet 16. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Godt poeng, så for meg at hun skulle leie ut slik at barnet fikk eget soverom. At mor og barn deler mens TS og barna her hvert sitt rom blir helt feil. Anonymkode: 5bbd8...063 Feil og feil, det er jo opp til den som velger å leie av dem. Men jeg tror det blir vanskelig å finne en med barn som ønsker å leie et soverom. 1
Blomsterpotta Skrevet 16. mai 2021 #9 Skrevet 16. mai 2021 Har du tenkt nøye over denne ideen? Hva om barna ikke går overens og kanskje på sikt ikke du og leieboer heller. De ønsker sikkert ikke å sitte på soverommet da de er hjemme og da skal du dele stue og kjøkken med de hver dag. Kanskje de vil spise tidligere/senere enn dere evt annen middag enn dere. Kanskje de vil ha besøk og da faller det jo naturlig å sitte i stua sammen med dere og kanskje deres besøk også. Hvordan skal husarbeidet fordeles? Hva om de su leier ut til er skikkelig morgenfugl og dere liker å sove litt utover når det er helg? Jeg hadde ikke orket det der uansett hvor koselig det kanskje kunne vært - innimellom. Hadde du hatt en hybel å leie ut, så er dere mer fri. 3
Lilo123 Skrevet 21. september 2021 #10 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (På 16.5.2021 den 13.02): Jeg skal kjøpe hus med fire soverom og to bad. Jeg har to barn. Jeg kunne tenkt meg å lei ut et soverom i bofellesskap til en enslig forsørger med ett barn omtrent på samme alder som mine (skolealder). Det hadde vært hyggelig med litt selskap, men har ikke lyst på kjæreste. Vi bor på et studiested, og finnes ikke studentboliger for personer med barn. Det vil bli vesentlig rimeligere for den andre personen enn å leie (5-6000 per mnd inkludert strøm mot rundt 9-12 000 for å leie noe inkludert strøm). Området er veldig fint, men gode lekemuligheter, fotballbane, lekestativer, skog, nærhet til sentrum, trygge sykkelveier, stor, deilig hage osv. Mine barn elsker å leke ute. Så jeg tenker det vil bli et godt sted å bo. Hva må vi i så fall passe på i leiekontrakt og avtaler oss imellom? Anonymkode: 011e2...667 Hei. Har du leid ut? Hvordan fungerte dette? Jeg kunne veldig tenkt meg en slik ordning selv. Med en datter i oslo.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå