AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #1 Skrevet 16. mai 2021 Jeg tok en glukosebelastningstest i uke 28 som viste fastende 5.2 og 6.3 etter fastende. Mao, ikke svangerskapsdiabetes. Men på grensen ifølge lege og jordmor. Ble derfor anbefalt å måle hjemme. Er forresten i uke 35. Har fått utstyr og målt i 5 dager nå. Fastende ligger mellom 5.2-5.4 og to timer etter mat mellom 6-7. som tyder på at jeg har sv.diabetes. Betyr det at jeg har sv.diabetes allikevel selvom glukosebelastningstesten var negativ? Flere som har vært i samme situasjon? Skal måle i to uker og tilbake til legen i uke 36 for videre vurdering. Anonymkode: 0a831...7f1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #2 Skrevet 16. mai 2021 Da venter du til du har snakket med legen. Kg er ikke en lege. Anonymkode: 31548...c0d 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #3 Skrevet 16. mai 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Da venter du til du har snakket med legen. Kg er ikke en lege. Anonymkode: 31548...c0d Jeg er interessert i å høre fra folk som har opplevd det samme. Er fullt klar over at kg ikke et lege. For ordensskyld så var det jordmor som nevnte at måling hjemme var lurt. Legen sa aldri noe om det. Var jeg som pushet på for å måle hjemme for å følge med på blodsukkeret mitt. Anonymkode: 0a831...7f1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #4 Skrevet 16. mai 2021 Du kunne like gjerne fått en av de målingene du har fått hjemme, og da hadde du jo fått diagnosen svangerskapsdiabetes. Så det var bare tilfeldigheter som gjorde at verdien ikke viste over 5,2. Jeg ville nevnt det for legen, og levd litt som om jeg hadde kostholdsregulert sv.diabetes. Anonymkode: 253e6...fc5 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #5 Skrevet 16. mai 2021 Blodsukker mellom 4-7 er det som er normalt. Du har ikke svd. Anonymkode: 5d2c2...2aa 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #6 Skrevet 16. mai 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Blodsukker mellom 4-7 er det som er normalt. Du har ikke svd. Anonymkode: 5d2c2...2aa Det er feil. Fastende blodsukker skal ligge på under 5,3, ellers regnes det som svangerskapsdiabetes. Anonymkode: 253e6...fc5 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #7 Skrevet 16. mai 2021 Hjemmetester kan være litt unøyaktige hvis du ikke har fått god nok opplæring, mener jeg å ha hørt, men fastende ligger du jo helt i grenseland, også på glukosebelastningstesten. Hadde jeg vært deg ville jeg tatt hensyn som om du hadde fått diagnosen. Hverken du eller fosteret har vondt av det 😊 det vil si regulert kosten. Basert på informasjon jeg fikk fra nett og bekjente med fagkunnskap om diabetesvennlig kosthold spiste jeg små, hyppige måltider der jeg sørga for å balansere fett, proteiner og karbohydrater (dvs alltid sørge for nok fett og proteiner) og stor andel grønnsaker. Jeg reagerte litt på fruktsukker, så jeg spiste aldri frukt som mellommåltid, men alltid rett etter måltid med fett og proteiner. Spiste lite godteri og kaker, men dette sørga jeg også for at alltid var i sammenheng med måltider. Da blir det mindre blodsukkerstigning. Anonymkode: 14040...37f 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #8 Skrevet 16. mai 2021 Bra at du skal ta det opp med lege Det kan jo hende at barnet blir stort og at det bør vurderes hva som er lurt å gjøre. Anonymkode: 46530...c12
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #9 Skrevet 16. mai 2021 Jeg hadde motsatt problem, fikk grenseverdi svdia på prøven, sannsynligvis fordi jeg hadde bihulebetennelse (fikk jeg høre etterpå som mulig forklaring) for da jeg målte hjemme i ukene som fulgte fikk jeg aldri en forhøyet måling, tross ingen tilpasninger i kosten. I ditt tilfelle ville jeg ha tilpasset kosten og fortsatt måling og se om du kan regulere det. Men det er nok også lurt å snakke med lege, for det er bla en ekstra UL om du har svdia. Anonymkode: eb164...7ec
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #10 Skrevet 16. mai 2021 I disse fem dagene som jeg har målt hjemme så har jeg spist slik jeg pleier for å finne triggere. Har fått en god pekepinn på hva som fører til høye målinger. Så nå skal jeg prøver regulere kostholdet. var på en vekstestimering i uke 35 og fosteret var estimert til å være mellom 50-75% percentilen. Seg-målene derimot ligger på 90%. Derfor jeg ble henvist til ul. Legen var iallefall ikke bekymret. Men jeg vet at disse målingene ikke er helt riktige. TS Anonymkode: 0a831...7f1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå