Tiuren Skrevet 16. mai 2021 #1 Skrevet 16. mai 2021 (endret) Jeg har registrert at mange innvandrere og muslimer knytter seg mot venstresiden i norsk politikk, og noen tar en rask og muligens urettferdig konklusjon på at det er på grunn av sosial og trygde politikken. Er det så enkelt? Og hvordan er det mulig for konservative muslimer å stå skulder-til-skulder med frontkjempere for kvinnefrigjøring/"regnbue aktivister" og abortforkjempere? Endret 16. mai 2021 av Tiuren
Gjest Alterego666 Skrevet 16. mai 2021 #2 Skrevet 16. mai 2021 Tiuren skrev (45 minutter siden): Og hvordan er det mulig for konservative muslimer å stå skulder-til-skulder med frontkjempere for kvinnefrigjøring/"regnbue aktivister" og abortforkjempere? Mulig jeg tar feil, men konservative muslimer (og kristne) tar vel ikke del i verdslig politikk over hodet?
Gjest Alterego666 Skrevet 16. mai 2021 #3 Skrevet 16. mai 2021 Men interessant tanke. Jeg tok en titt på stortingssammensetningen og lette etter navn med bakgrunn fra regioner hvor islam står sterkt. Jeg tar her selvsagt forbehold om at jeg ikke vet at disser er muslimer. Det kan også være representanter med norskklingende navn som er muslimer. Her er hva jeg fant: Rødt: 0 SV: 0 Ap: 2 MDG: 0 Sp: 0 KrF: 0 V: 0 (1 i regjering) H: 1 FrP: 1 Basert på dette kan jeg ikke se at det er et veldig stor religiøs skjevdeling til noen side i den forsamlingen som bestemmer lover om abort og likestilling. Fordelingen kan selvsagt være en annen i velgerpopulasjonen, men som du selv påpeker: Her er det mange forklaringsnarrativer.
CAPS LOCK Skrevet 16. mai 2021 #4 Skrevet 16. mai 2021 Alterego666 skrev (1 time siden): Mulig jeg tar feil, men konservative muslimer (og kristne) tar vel ikke del i verdslig politikk over hodet? Hvorfor skulle ikke disse ta del i politikk? Jehovas vitner har dette som prinsipp, men ingen andre, så vidt meg er bekjent 2
Gjest Alterego666 Skrevet 16. mai 2021 #5 Skrevet 16. mai 2021 CAPS LOCK skrev (Akkurat nå): Hvorfor skulle ikke disse ta del i politikk? Jehovas vitner har dette som prinsipp, men ingen andre, så vidt meg er bekjent Jeg mener alle grupper bør delta i politikken, jeg bare mistenker at de velger å ikke gjøre det av grovt sett samme grunner som Jehovas vitner. Som jeg skriver over er dette min gjetning.
Tiuren Skrevet 16. mai 2021 Forfatter #6 Skrevet 16. mai 2021 2 hours ago, Alterego666 said: Men interessant tanke. Jeg tok en titt på stortingssammensetningen og lette etter navn med bakgrunn fra regioner hvor islam står sterkt. Jeg tar her selvsagt forbehold om at jeg ikke vet at disser er muslimer. Det kan også være representanter med norskklingende navn som er muslimer. Her er hva jeg fant: Rødt: 0 SV: 0 Ap: 2 MDG: 0 Sp: 0 KrF: 0 V: 0 (1 i regjering) H: 1 FrP: 1 Basert på dette kan jeg ikke se at det er et veldig stor religiøs skjevdeling til noen side i den forsamlingen som bestemmer lover om abort og likestilling. Fordelingen kan selvsagt være en annen i velgerpopulasjonen, men som du selv påpeker: Her er det mange forklaringsnarrativer. Mulig jeg tar feil, men synes stadig jeg ser personer med navn som jeg forbinder med Midtøsten uttale seg fra Oslo avdelinger SV og AP. Men det kan jo være jeg bare legger merke til det siden navnene lyser litt mer en Olsen og Hansen.
Gjest Alterego666 Skrevet 16. mai 2021 #7 Skrevet 16. mai 2021 Tiuren skrev (2 minutter siden): Mulig jeg tar feil, men synes stadig jeg ser personer med navn som jeg forbinder med Midtøsten uttale seg fra Oslo avdelinger SV og AP. Men det kan jo være jeg bare legger merke til det siden navnene lyser litt mer en Olsen og Hansen. På lokalnivå er det mange eksotiske navn i nesten alle partier i byene. KrF begynner også å få muslimske tillitsvalgte som tiltrekkes av familie- og likestillingspolitikken. https://www.tv2.no/a/3275287 Jeg tenker det er en bra ting. I Norge har ingen partier hegemoni, og alle som vil vinne politiske seire må slipe av kantene sine og bli pragmatikere. Dette er integrering. Jeg er redd for de som blir stående alene utenfor, de som vil inn skal vi ønske velkommen. Da vil melkebønder fra Bryne møte imamer fra Drammen og næringslivsfolk fra Bergen. Alle vinner på det.
Gjest Pleneier Skrevet 16. mai 2021 #8 Skrevet 16. mai 2021 (endret) Innvandrere stemmer i meget stor grad på venstresiden, dette viser mange målinger. Veldig mange innvandrere lever på NAV i en eller annen form. Det er venstresiden som vil ha størst utbetalinger fra NAV. Derfor stemmer innveandrere på venstresiden, så enkelt er det. Endret 16. mai 2021 av Pleneier
Tiuren Skrevet 16. mai 2021 Forfatter #9 Skrevet 16. mai 2021 29 minutter siden, Alterego666 said: På lokalnivå er det mange eksotiske navn i nesten alle partier i byene. KrF begynner også å få muslimske tillitsvalgte som tiltrekkes av familie- og likestillingspolitikken. https://www.tv2.no/a/3275287 Jeg tenker det er en bra ting. I Norge har ingen partier hegemoni, og alle som vil vinne politiske seire må slipe av kantene sine og bli pragmatikere. Dette er integrering. Jeg er redd for de som blir stående alene utenfor, de som vil inn skal vi ønske velkommen. Da vil melkebønder fra Bryne møte imamer fra Drammen og næringslivsfolk fra Bergen. Alle vinner på det. Ja, jeg er helt enig i at det er bra at alle grupper i samfunnet engasjerer seg politisk. En hver form for integrering bejubles fra meg. Men jeg klarer fortsatt ikke helt å slippe inntrykket av at mange innvandrere trekkes mot venstresiden, og lure litt på hvordan dette harmonerer med andre kampsaker venstresiden har.
Gjest Alterego666 Skrevet 16. mai 2021 #10 Skrevet 16. mai 2021 Tiuren skrev (10 minutter siden): Ja, jeg er helt enig i at det er bra at alle grupper i samfunnet engasjerer seg politisk. En hver form for integrering bejubles fra meg. Men jeg klarer fortsatt ikke helt å slippe inntrykket av at mange innvandrere trekkes mot venstresiden, og lure litt på hvordan dette harmonerer med andre kampsaker venstresiden har. Jeg er som sagt usikker på premisset ditt, men jeg liker slike funderinger. Du har fått mitt beste svar, dette er hva jeg kan bidra med.👍🏻
Drizzt Skrevet 16. mai 2021 #11 Skrevet 16. mai 2021 Pleneier skrev (2 timer siden): Innvandrere stemmer i meget stor grad på venstresiden, dette viser mange målinger. Veldig mange innvandrere lever på NAV i en eller annen form. Det er venstresiden som vil ha størst utbetalinger fra NAV. Derfor stemmer innveandrere på venstresiden, så enkelt er det. Ikke glem den liberale innvandringspolitikken som gjør det lettere å få flere slektninger flyttet til Norge. Men husk at en god del innvandrere stemmer H og Frp. Det er delen som er godt integrert og ikke opptatt av sosialtrygd og liberal innvandring. 1
Kniv & gaffel Skrevet 16. mai 2021 #12 Skrevet 16. mai 2021 Alterego666 skrev (6 timer siden): Mulig jeg tar feil, men konservative muslimer (og kristne) tar vel ikke del i verdslig politikk over hodet? CAPS LOCK skrev (5 timer siden): Hvorfor skulle ikke disse ta del i politikk? Jehovas vitner har dette som prinsipp, men ingen andre, så vidt meg er bekjent Enig med CAPS LOCK her, og ut i fra min erfaring tar Alterego666 feil. Jeg er oppvokst i "Bedehusland" på Sørlandet og har aldri opplevd at det skulle være motsetninger mellom å engasjere seg politisk og ha et konservativt kristent ståsted. Snarere tvert imot, man har sett det som viktig å engasjere seg og kunne påvirke samfunnet. Min far for eksempel var aktiv både på det lokale bedehuset og i Senterpartiet. Jehovas vitner står i en særstilling på det området. Angående spørsmålet til TS, har jeg lurt på det samme. Kanskje fordi venstresida tradisjonelt har vært i opposisjon mot kirken og kristendommens innflytelse? Mulig det også har sammenheng med innvandringspolitikken. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå