Gå til innhold

Buksbom i potte

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har plantet 2 buksbom i potter, en liten og en stor. De står ved inngangsdøren, hvor det er solrikt fra klokka to til kvelden. Nå er det overskyet og regn, hvor ofte skal jeg vanne dem? Plantet de i potter i går og vannet litt.

Skal jeg vanne dem hver dag eller annenhver dag? Håper dere kan komme med tips og råd til meg, da jeg så veldig gjerne vil at de skal klare seg. Vil ikke spørre på Plantasjen, for sist jeg spurte om råd., fikk jeg beskjed om å fylle på blomsterjord i potten med vintergrønn busk og den døde, ble tørr og måtte kastes. Kanskje bare tilfeldighet men...

Blir veldig takknemlig for tips fra dere.🌺🌺

Anonymkode: 12cbf...bce

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har plantet 2 buksbom i potter, en liten og en stor. De står ved inngangsdøren, hvor det er solrikt fra klokka to til kvelden. Nå er det overskyet og regn, hvor ofte skal jeg vanne dem? Plantet de i potter i går og vannet litt.

Skal jeg vanne dem hver dag eller annenhver dag? Håper dere kan komme med tips og råd til meg, da jeg så veldig gjerne vil at de skal klare seg. Vil ikke spørre på Plantasjen, for sist jeg spurte om råd., fikk jeg beskjed om å fylle på blomsterjord i potten med vintergrønn busk og den døde, ble tørr og måtte kastes. Kanskje bare tilfeldighet men...

Blir veldig takknemlig for tips fra dere.🌺🌺

Det er nok tilfeldig, planter tørker ikke ut av ny blomsterjord.

Buksbom skal ha fuktig jord, så det er viktig at jorda ikke tørker ut. Hvor ofte vil avhenge av vind og vær, du må nesten stikke en finger i jorda og kjenne.

Men husk at fuktig ikke betyr gjennomvåt, så du må passe på at du ikke vanner for mye heller.

Anonymkode: 60eca...aef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er liten og hva er stor krukke? Hvor varmt blir det der? Tenker du at de skal overleve vinteren? Er pottene drenert i bunnen ,eventuelt med vannreservoar?

Midtsommers skal det mye til å gi for mye vann. Anbefaler å sette et rør eller noe ned i potta, slik at du får vannet ned til røttene. Hvis kjøpejord i krukker først blir tørr er det er mareritt å få den skikkelig våt og god i strukturen igjen.

Anonymkode: 65634...7b0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hva er liten og hva er stor krukke? Hvor varmt blir det der? Tenker du at de skal overleve vinteren? Er pottene drenert i bunnen ,eventuelt med vannreservoar?

Midtsommers skal det mye til å gi for mye vann. Anbefaler å sette et rør eller noe ned i potta, slik at du får vannet ned til røttene. Hvis kjøpejord i krukker først blir tørr er det er mareritt å få den skikkelig våt og god i strukturen igjen.

Denne potten. 
Jeg hadde buksbom før i potter og de overlevde både sommer og vinter. Men de døde i fjor pga den plutselige varme våren og jeg glemte de, så min feil.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Glemte å legge ved link 🤭

https://www.europris.no/p-potte-o-38x42-5cm-sort-malaga-197065

Skrevet

Det finnes ingen fast regel på hvor ofte og mye du må vanne de siden det avhenger av feks. hvor varmt det er, hvor stor planten er, hva slags jord du har brukt (hvis det er mest kompost holder det mer på fuktigheten enn mest torv), hvor bra drenering du har i potten osv.

Du må nesten bare følge med de og vanne etter behov, den minste tørker f.eks fortere enn den store sannsynligvis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...