Gå til innhold

Blitt forkjølet, men er gradert sykemeldt t

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en gradert sykemelding hvor jeg jobber 50 % for tiden. De siste dagene har jeg hatt litt vondt i halsen og ørene. I dag våknet jeg med forkjølelse, er  pottetett og nesen renner. Normalt sett hadde jeg gått på jobb, men skal jo ikke det i disse tider. Jeg har forstått det sånn at man ikke kan bruke egenmelding ved sykemelding. Jeg skal egentlig jobbe både i morgen, 17 mai og tirsdag. Jeg får jo dermed ikke tak i fastlegen før tidligst tirsdag. Hva gjør jeg? Går det evt an å be arbeidsgiver om å få jobbe noen av de andre dagene denne uken fremfor å forsøke å skaffe seg en 100 % sykemelding?

Anonymkode: 4553f...ca4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har en gradert sykemelding hvor jeg jobber 50 % for tiden. De siste dagene har jeg hatt litt vondt i halsen og ørene. I dag våknet jeg med forkjølelse, er  pottetett og nesen renner. Normalt sett hadde jeg gått på jobb, men skal jo ikke det i disse tider. Jeg har forstått det sånn at man ikke kan bruke egenmelding ved sykemelding. Jeg skal egentlig jobbe både i morgen, 17 mai og tirsdag. Jeg får jo dermed ikke tak i fastlegen før tidligst tirsdag. Hva gjør jeg? Går det evt an å be arbeidsgiver om å få jobbe noen av de andre dagene denne uken fremfor å forsøke å skaffe seg en 100 % sykemelding?

Send mld til legen. Men, håper ikke du hadde gått på jobb om det ikke var korona?

Anonymkode: d91ac...c5e

AnonymBruker
Skrevet

Du må ta kontakt med legevakten når fastlegen er stengt. 

Anonymkode: 1b5a3...6aa

Skrevet (endret)

Jeg tenker at det viktigste er at du sier ifra på jobb at du ikke kommer. Så kan du fikse sykemelding på tirsdag? Sånn ville jeg gjort det hvertfall. God bedring :)

Endret av bolla92
skrivefeil
AnonymBruker
Skrevet

Ts her, takker for svar. Dette er en situasjon jeg aldri har vært i før, er sykemeldt pga psykiske plager, så hadde ikke sett for meg at jeg skulle få noe fysisk også under denne sykemeldingen. Nei jeg hadde ikke gått på jobb nå, særlig siden jeg jobber tett på mennesker. Jeg er bare usikker på dette ift sykemelding, har også hørt at fastleger ikke lenger kan tilbakedatere sykemel. Så i mitt hode hadde det enkleste vært å jobbe f.eks tors og fre, under den forutsetningen at jeg er frisk igjen selvsagt. Men om dette går vet jeg jo ikke

AnonymBruker
Skrevet

Du må kontakte legevakt. Fastleger kan ikke tilbakedatere sykmeldinger. Ring legevakten og forklar symptomene dine, og at du må ha sykmelding pga. jobb. 

Anonymkode: ddeb3...7f9

AnonymBruker
Skrevet

Så jeg kan ikke kontakte fastlege tirsdag morgen og få tilbakedatert sykemel for mandag? Det gjøres ingen unntak når det er koronarelatert? Har jo bevis for at jeg faktisk har vært og testet meg i dag.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Så jeg kan ikke kontakte fastlege tirsdag morgen og få tilbakedatert sykemel for mandag? Det gjøres ingen unntak når det er koronarelatert? Har jo bevis for at jeg faktisk har vært og testet meg i dag.

Fastlegen min tilbakedaterer kun hvis jeg skriver melding inne på helsenorge.no den datoen jeg vil at sykmeldingen skal gjelde fra. Da kan han bevise kontakt med pasienten. NAV er veldig strenge på dette. Kan du skrive melding til fastlegen derfra?

Anonymkode: 95ad2...8ff

AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/samarbeid/leger-og-andre-behandlere/nyheter/sykmeldinger-i-forbindelse-med-koronaviruset#chapter-5

Fastlegen kan tilbakedatere sykemeldinger om det er pga mistanke om covid. 

Anonymkode: 0e864...8a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...