Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en rar ting at jeg sliter veldig med knesmerter hvis jeg ikke passer på vekten. Har normalt en bmi på 21-22, men så fort jeg begynner å nærme meg bmi på 23 så begynner knesmertene. 

Så da lurer jeg på hvordan det skal gå med meg når jeg går gravid og går opp 20 kg+? Må jeg sitte i rullestol?

Anonymkode: 8a688...2d9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bump

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke vanlig å gå opp 20+kg. Vanlig er 12-15 kg, og anbefalt for noen med normal bmi er 11,5-16 kg :)

Man når jo ikke høyest vekt før helt på slutten av svangerskapet, og da tar man det jo mest med ro. :) Man kan få allslags merkelige plager som gravid, så det får du nesten bare ta når det kommer :) 

Hvis du fra før får lett vondt i knær så kan du nok bli henvist av fastlegen din for å utrede dette og evnt få dekket spesialsåler og ol :)Riktige øvelser, gode sko og rett underlag kommer man også langt med. 

Jeg slet faktisk med knesmerter etter fødselen, og det viste seg jeg hadde diverse mangler etter fødsel/amming - når dette ble dekket opp ble jeg fin igjen. 

Anonymkode: 6d435...cbd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke selv slitt med knærne tidligere, men nå under graviditeten (er nå i uke 34) har jeg fått skikkelig vondt i knærne. Har gått opp 13 kg til nå så jeg ligger på det som er normalt. Så det kan høres ut som du vil slite. Leddene i kroppen er mye mer skjør under en graviditet 

Anonymkode: 4361f...cf5

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har ikke selv slitt med knærne tidligere, men nå under graviditeten (er nå i uke 34) har jeg fått skikkelig vondt i knærne. Har gått opp 13 kg til nå så jeg ligger på det som er normalt. Så det kan høres ut som du vil slite. Leddene i kroppen er mye mer skjør under en graviditet 

Anonymkode: 4361f...cf5

Tips, be legen ta utvidet sjekk for mangler, det hjalp meg :) kjedelig å slite med det etter fødselen også! 

Men ja, hormonene påvirker absolutt ledd. For min del alle ledd i bekkenet denne gangen, så er nærmest sengeliggende. Kjedelig, men må vere innfinne meg med det, sånt kan man jo ikke planlegge for. 

AnonymBruker
Skrevet

Forebyggende trening for både knær og bekken kan virkelig anbefales! Helst før, men også under graviditeten. Det er helt nødvendig å styrke muskulaturen for å avlaste "svake punkt ", spesielt når man vokser og hormonene herjer.

Anonymkode: a6143...3b1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forebyggende trening for både knær og bekken kan virkelig anbefales! Helst før, men også under graviditeten. Det er helt nødvendig å styrke muskulaturen for å avlaste "svake punkt ", spesielt når man vokser og hormonene herjer.

Driver med styrketrening og trener helkropp med mye fokus på baseøvelser samt balanse og andre øvelser som skal styrke knærne mine. Har gjort dette i alle år. Men kan vel ikke fortsette med dette når jeg går gravid? Da blir det verre i forhold til forebygging/vedlikehold?

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger da ikke gå opp i 23 i BMI selv om du er gravid. Jeg har selv ligget på vekt som tilsvarer 22,7 i BMI på slutten av mine svangerskap. Da hadde jeg gått opp 12 kg, som er helt gjennomsnittlig vektoppgang.

Anonymkode: c9bd7...e70

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du trenger da ikke gå opp i 23 i BMI selv om du er gravid. Jeg har selv ligget på vekt som tilsvarer 22,7 i BMI på slutten av mine svangerskap. Da hadde jeg gått opp 12 kg, som er helt gjennomsnittlig vektoppgang.

Anonymkode: c9bd7...e70

Jeg veier 54 kg nå. Er det mulig for meg å beholde denne vekten eller gå opp max ett par kilo under hele svangerskapet?

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Driver med styrketrening og trener helkropp med mye fokus på baseøvelser samt balanse og andre øvelser som skal styrke knærne mine. Har gjort dette i alle år. Men kan vel ikke fortsette med dette når jeg går gravid? Da blir det verre i forhold til forebygging/vedlikehold?

Man kan selvfølgelig trene i svangerskapet, om det er øvelser du er usikker på, prat med din fysioterapeut/trener om råd :)

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg veier 54 kg nå. Er det mulig for meg å beholde denne vekten eller gå opp max ett par kilo under hele svangerskapet?

Anbefalt, gunstig vektoppgang er 11,5-16kg for normalvektige, så du bør ihvertfall gå opp 11,5 kg  :)

Det høres ut som du overtenker dette veldig. Man kan ikke planlegge hvordan et svangerskap vil bli og kroppen din kommer til å oppføre seg annerledes enn normalt pga hormoner. Mest sannsynlig blir ikke dette noe stort problem. Folk i alle fasonger og med alle slags slåskavanker blir gravide hele tiden og graviditeter er alle forskjellige.  Om du faktisk ønsker barn så skal du la tanken på at du kanskje kan få vondt i knærne på slutten av svangerskapet stoppe deg.

AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Klart du både kan og skal fortsette i graviditeten. Enkelte øvelser bør kuttes/byttes ut etterhvert, og andre bør du redusere vekt i. Men mye du fint kan fortsette med. Anbefaler boken "Frisk graviditet".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...