AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #1 Skrevet 16. mai 2021 Har fått beskjed fra en ny ansatt i barnehagen at når barnet fyller tre skal det: Prate rent og forståelig (barnet mitt prater ikke helt rent enda) Ha sluttet med bleie (her er jeg enig) Ha sluttet med smokk (enig) Spise pent/ ikke grise (enig, men mitt barn kan fremdeles søle litt dessverre) Kle av og på seg selv (for så vidt enig) Kunne sykle (kan alle det?) Rydde opp etter seg uten å bli fortalt det (er det vanlig?) Vente på tur og dele leker (her har mitt barn mye å jobbe med) Være kjent med tall og bokstaver (mitt barn har ikke sjans annet enn å telle til 10) Barnet mitt blir 3 i juli og jeg ser at han har mye å «leve opp til». Er dette helt normale ting som alle treåringer «må» kunne? Anonymkode: d3c90...dca
Kvalitet Skrevet 16. mai 2021 #4 Skrevet 16. mai 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Uenig i alt. Anonymkode: 5a032...855 Enig med deg. Det var en voldsom liste. Ved 3 års alderen brukte mitt barn bleie. Spiste som en graps, ryddet ikke etter seg (og gjør det ikke fortsatt -nå 17 år😅😅) Brukte smokk, tror kanskje ikke han kunne sykle heller. Når barnehagen går ut med denne typen informasjon skaper det mye stress hos foreldre 4
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #5 Skrevet 16. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har fått beskjed fra en ny ansatt i barnehagen at når barnet fyller tre skal det: Prate rent og forståelig - Nei! Ved fire år bør de kunne prate rent og forståelig, men selv da med en del feil lyder, grammatiske feil etc Ha sluttet med bleie - Før 4 år AnonymBruker skrev (1 time siden): Ha sluttet med smokk - Ja Spise pent/ ikke grise - Nei Kle av og på seg selv - Ja, mua vanskelige plagg som sko, trekke over, votter Kunne sykle - Nei, rundt 4-5 år Rydde opp etter seg uten å bli fortalt det - Nei Vente på tur og dele leker - Nei Være kjent med tall og bokstaver - Ja, men ikke kunne telle. Bare vite hva det er Barnet mitt blir 3 i juli og jeg ser at han har mye å «leve opp til». Er dette helt normale ting som alle treåringer «må» kunne? Nei, altfor høye forventninger Anonymkode: d3c90...dca Anonymkode: 326ab...6c6
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #7 Skrevet 16. mai 2021 Veldig individuelt hvor langt tid det tar å snakke, kle på seg, spise pent og kunne sykle, men de bør jo vær på vei. Mye verre er det at barnet ditt ikke kan dele med andre og vente på tur, det er absolutt noe han må lære seg. Er jo normalt å kunne telle til ti vil jeg si, men igjen så henger det sammen med språkutvikling. Anonymkode: 8af38...016
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #8 Skrevet 16. mai 2021 Enig i mye av det men ikke alt 😅 slutte med smokk og bleie bør man kunne gjøre som toåring. Sykle, menes det da på trehjulssykkel eller sånn bhg-sykkel så er jeg enig, men på to hjul? Min yngste var nesten seks før han sykla mens yngste var tre da han så opp til broren 😅 Anonymkode: 44339...db3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #9 Skrevet 16. mai 2021 I og med at barnets hjerne ikke er klar for å forstå konseptet deling før 3-4 år er dette her helt urimelig. Anonymkode: b7939...221 3
Mumsmums Skrevet 16. mai 2021 #10 Skrevet 16. mai 2021 De burde greie dette til en hvis grad. Gjøre seg forstått verbalt. Bruke do jevnlig. Kle på seg enkle klær som bukse, putte foten i sko, ta på lue. Rydde av bordet med påminnelse og kanskje litt hjelp. Kunne kjenne igjen sin bokstav og telle til 3. Man burde ha en plan for smokkeslutt, hvertfall kutte smokk annet enn ved soving. Alle griser da når de spiser... Er barnet enebarn er det vanskelig å lære turtaking, da man alltid har førsterett og råderett. Sykling skjønner jeg ikke hva gjør på denne listen. Her tenker jeg to hjul før 5 år. Men mange lærer ikke det før de begynner på skolen. Balansesykkel gjør det enklere, kan brukes fra 1-2 år.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #11 Skrevet 16. mai 2021 Hva en treåring må kunne? Treåringer er ikke så barnlige som folk tror, og de kan lære ting lynraskt hvis de får sjansen til det; ting som er langt mer avanserte enn å slutte med bleie. Her er en treåring som spiller piano langt bedre enn mange voksne: Gi treåringen utfordringer - det er en liten evighet siden ungen var baby. Anonymkode: 152ce...7d0 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #12 Skrevet 16. mai 2021 Nesten treåringen min kan ikke alt det der, og kommer ikke til å lære det ila de få dagene som er igjen til bursdagen. Vi forsøkte å slutte med bleier fjor sommer og i jula, men han er ikke interessert, så da presset vi ikke. Prøver igjen i sommer! Han kan telle fordi han synes det er gøy med tall. Kjenner knapt sin egen bokstav. Prater bra, men ikke rent. Spiser bra, men søler i blant (det gjør forøvrig jeg også). Kler av seg uten problem, men er lite gira på å kle på seg. Rydder knapt om han bestikkes (med mindre det er ting jeg bruker og trenger- da rydder han 😂) Det eneste jeg kan si at er 100 % er at han ikke bruker smokk. Og det er ikke spesielt imponerende, for det har han aldri akseptert 😂 Jeg er ikke stressa for manglene min har i følge random barnehageansattskrav. Det synes jeg ikke du skal være heller ❤ Anonymkode: cc30a...f9b 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #13 Skrevet 16. mai 2021 Håper dette er tull?😅 Anonymkode: 0f40b...500 1
Slitenmamma Skrevet 16. mai 2021 #14 Skrevet 16. mai 2021 Min sønn blir 5 snart, og kan ikke sykkle på to hjul ennå. Han har ingen interesse for å lære det heller. Og han kan alle store bokstaver men kan ikke de små. Vi har øvd på å sette sammen enkle ord,men han forstår det ikke helt. Klarer ikke å relatere eller gjenkjenne første bokstaven i ord. Eksempel at banan bynner på B. Men kan at Bjarte og Benjamin begynner på B fordi da kan han relatere det til noe.
baldrian Skrevet 16. mai 2021 #15 Skrevet 16. mai 2021 Veldig mange treåringer "stryker" nok på noen av de punktene, i hvert fall akkurat rundt treårsdagen. Alle ligger ikke langt framme i utviklingen på alt, noen er sterke motorisk og gode til å sykle, behandle baller osv., andre er gode verbalt og / eller interessert i tall. Når de slutter med bleie og smokk kan avhenge av når på året de er født (lettere å fjerne bleia når det ikke er mange lag med klær), om de har eldre søsken som forbilder osv. Dessuten er det ikke uvanlig at det går gradvis - mange bruker bleie om natten litt lenger enn om dagen, og smokken kan "bo" i senga før den forsvinner helt. Å vente på tur og dele jobber de vel med i barnehagen? Ikke stress, det skjer veldig mye i treårsalderen. De er ikke fortapt om de ikke rydder etter seg som treåringer 😁
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #16 Skrevet 16. mai 2021 Dette er hva jeg (fagarbeider i barnehage) mener: AnonymBruker skrev (3 timer siden): Prate rent og forståelig *bør kunne gjøre seg forstått Ha sluttet med bleie *bør ha fått tilbud om doturer og gå uten bleie en god stund. Veldig mange har ikke sluttet på denne alderen, men bør likevel få tilbudet om å gå på do. Ha sluttet med smokk * smokk er foreldrestyrt. De lærer veldig fort i barnehagen når smokk er greit og ikke. Det er opp til foreldre å gjøre avtale med barnet om at de skal slutte. Personlig synes jeg 2 år er grei sluttalder. Spise pent/ ikke grise *kunne spise med gaffel/skje. Søling er helt ok, grising er ikke ok Kle av og på seg selv * til en viss grad. De skal kle av og på seg selv på storbarn, men kan få hjelp ved behov. Kunne sykle * her er det stor forskjell på om de har brukt balansesykkel eller ikke. Jeg synes de bør mestre å sykle før de begynner på skolen. Rydde opp etter seg uten å bli fortalt det *rydde opp etter seg. Veldig mange 3åringer trenger påminnelser på dette. Det er helt greit. Vente på tur og dele leker * bør kunne det, men mange trenger påminnelser. Det er helt greit. Være kjent med tall og bokstaver. * kjenne igjen tall og bokstaver. Mange treåringer viser stor interesse for spesielt bokstaver. Kjenner igjen sin bokstav, mamma sin osv. Vi jobber ikke målrettet for at de skal lære å lese når de er tre. Anonymkode: d3c90...dca Barn kan være utrolig forskjellige og likevel ligge innenfor normalen. Jeg synes absolutt ikke det høres ut som ditt barn henger spesielt etter. synes ikke man skal komme med denne lista uten å gå gjennom den med dere. Anonymkode: b27e0...055 2
minister-mio Skrevet 16. mai 2021 #17 Skrevet 16. mai 2021 Dette er jo bare tull. F. Eks å prate rent, det regnes som helt vanlig for alderen å ikke si "r"-lyden før man er seks-sju år. 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #18 Skrevet 16. mai 2021 Makan til tull, det er jo farlig å komme med en sånn liste. Barn er forskjellige. Mitt barn sluttet med bleie på fireårsdagen sin. De ansatte i barnehagen prøvde å mase på både ham og meg da han var tre, men han svarte med at han skulle slutte når han ble fire. Jeg sa til ham at det var bra og da fireårsdagen kom våknet han opp og sa: nå har jeg sluttet med bleie. Han har aldri hatt uhell i hele sitt liv og nå er han nesten voksen. Jeg tenker at det sikkert kommer av at han fikk bruke den tiden han trengte. Mange barn sliter jo med uhell i årevis. Anonymkode: 77377...7a1 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #19 Skrevet 16. mai 2021 Absolutt ikke enig i at lista skal være et «krav». Barn er forskjellige og det er helt urimelig at vi voksne skal stemple barn som utvikler seg ulikt som trege, annerledes eller ikke bra nok. Mulig at den ansatte mente at dette var ting som det burde øves på hvis det ikke er på plass innen 3-års alderen, og det er jo bare fint. Men viktig at det da skjer på en positiv måte og ikke med stress og korreksjon. Anonymkode: 17242...ebb 2
cattleya Skrevet 16. mai 2021 #20 Skrevet 16. mai 2021 Ikke enig med noe av det. Lære å sykle!? Som i to hjul? Vi hilder igjen så lenge vi kan på det. De får jo en rasende fart da, og enn3 åring er ikke trygg i trafikken. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå