Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg startet i ny jobb for noen måneder siden og sliter litt med å finne min plass. Jeg har alltid hatt sosial angst, men siden jeg startet i denne jobben føler jeg at det har forverret seg. Tidligere har jeg i det minste funnet noen på arbeidsplassen som jeg klikker litt med, men nå snakker jeg svært lite med kolleger. Jeg har ikke et behov for å få venner, men jeg føler meg utenfor når jeg ikke får holdt meg oppdatert på alt som skjer på arbeidsplassen som kolleger snakker sammen om. 

I tillegg sliter jeg med å forstå alle arbeidsoppgavene og rutinene på arbeidsplassen. Egentlig burde man vel bare kunne spørre om hjelp, men jeg synes det er vanskelig når jeg ikke har klikket ordentlig med noen. Dette kan ha noe med angsten min og gjøre også. Når jeg blir delegert arbeidsoppgaver svarer jeg på autopilot at jeg skal gjøre det og at det ikke er noe problem. Så setter jeg i gang med oppgaven og begynner å med én gang å overtenke hvordan jeg skal utføre den. Det ender gjerne med at jeg gjør dumme småfeil som blir påpekt av kolleger. 

Jeg synes selv at jeg jobber godt når jeg er alene, men har nå fått en konstant frykt over at andre dømmer meg for hvordan jeg jobber. Da klarer jeg heller ikke å jobbe så godt i grupper. Jeg lar alltid andre ta styringen og føler selv at jeg fremstår som ekstremt usikker når jeg egentlig innerst inne vet at jeg klarer mer enn det jeg gir uttrykk for. For å gi et eksempel: jeg ble spurt om jeg kunne kutte opp et eple. Dette gjorde jeg, men jeg klarte ikke å gjøre det uten å tenke over hvor store eplebitene skulle være og hvor mye av eplet jeg faktisk skulle servere. Så ille skal det jo ikke være. Det er jo helt hysterisk, og da kan man kanskje også tenke seg hvor slitsomt det er å ha det sånn. 

Det har startet noen i jobben etter meg, og jeg sammenligner meg selv veldig med disse. De tar arbeidsoppgavene lett og lærer fort. De er allerede flinkere enn meg, og dette går også utover selvtilliten min. Jeg bare synes det er så urettferdig at jeg sliter så mye når jeg egentlig vet at jeg kan bedre.  Er det noen andre som har slitt med lignende? Hva er deres erfaringer og råd? 

Anonymkode: 5f5a3...507

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har opplevd dette, ble værende alt for lenge og klandret meg selv for alt. Min feil at jeg ikke var fornøyd, ikke likte arbeidsoppgavene, ikke passet inn, jeg var utakknemlig osv. Det utviklet seg gradvis til angst. Begynte å tro jeg gjorde dårlig jobb, klarte ikke tro på gode tilbakemeldinger følte meg falsk og at jeg gikk med en maske. Begynte å gå utover privatliv, lite energi, gruet meg til jobb, tenkte på det på fritiden hele tiden. Endte med sykemelding og at jeg kom til et punkt der jeg ikke klarte mer. Innser i ettertid at det ikke var noe i veien med meg, det var bare ikke riktig sted for meg, eller mennesker og arbeidsoppgaver. Dersom det føles feil ut er mitt råd: ikke kast bort tid bare aksepter det og se etter noe annet. Det skal føles bra ut å gå på jobb og du skal føle at du kan være de selv!

Anonymkode: 80287...ede

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Har opplevd dette, ble værende alt for lenge og klandret meg selv for alt. Min feil at jeg ikke var fornøyd, ikke likte arbeidsoppgavene, ikke passet inn, jeg var utakknemlig osv. Det utviklet seg gradvis til angst. Begynte å tro jeg gjorde dårlig jobb, klarte ikke tro på gode tilbakemeldinger følte meg falsk og at jeg gikk med en maske. Begynte å gå utover privatliv, lite energi, gruet meg til jobb, tenkte på det på fritiden hele tiden. Endte med sykemelding og at jeg kom til et punkt der jeg ikke klarte mer. Innser i ettertid at det ikke var noe i veien med meg, det var bare ikke riktig sted for meg, eller mennesker og arbeidsoppgaver. Dersom det føles feil ut er mitt råd: ikke kast bort tid bare aksepter det og se etter noe annet. Det skal føles bra ut å gå på jobb og du skal føle at du kan være de selv!

Ts: Takk for svar! Jeg vil prøve å finne en jobb som jeg tror jeg kan trives bedre i, men er redd for at jeg kommer til å slite med det samme i neste arbeidsplass også. Kanskje det hjelper med en jobb innenfor noe jeg virkelig interesserer meg for. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd det samme ved to tidligere arbeidsplasser. Den ene gikk det seg til etter et år, den andre sluttet jeg i. Opplevde akkurat som du beskriver at jeg overtenkte hver minste lille ting. ALT! Det kom av at jeg ikke følte at det var godt arbeidsmiljø. Byttet til ny jobb innenfor samme bransje. All angsten slapp med en gang pga. god opplæring og gode kollegaer. Kan jeg spørre hvor lenge du har vært i jobben og hvilken type arbeidsplass det er?

Anonymkode: 4b74f...1b9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ts: Takk for svar! Jeg vil prøve å finne en jobb som jeg tror jeg kan trives bedre i, men er redd for at jeg kommer til å slite med det samme i neste arbeidsplass også. Kanskje det hjelper med en jobb innenfor noe jeg virkelig interesserer meg for. 

For min egen del har jeg merket at jeg ofte synes det er bedre miljø for meg på mindre plasser der jeg får bli godt kjent med kollegaer. Liker meg ikke på store arbeidsplasser der alle relasjonene blir overfladiske. 

Det høres forøvrig ut som om du har utviklet litt angst, og jeg tenker at det er viktig at du finner en arbeidsplass hvor du ikke føler at du må late som om du er noe du ikke er. Når jeg mistrivdes så syntes jeg egentlig ikke at det jeg drev med var givende eller interessant. I tillegg var det mye negativitet og det trakk ned når jeg selv liker å være positiv. Dersom du kan finne noe som interesserer deg er det nok veldig bra, føles nok mer naturlig ut å være deg selv da og ta din plass:)

AnonymBruker
Skrevet

Og så tenker jeg at du bør fokusere på å gjøre ting som styrker selvfølelsen din på fritiden, være med folk som gir deg energi, gjøre ting som får deg til å føle deg bra, gi litt f i jobben og tenk at det ikke er noe i veien med deg ellerde som jobber der det er bare ikke en match, og vær stolt av at du velger det som er best for deg ved å se etter noe annet :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det på samme måte som deg, tok 3-4 år før jeg følte meg komfortabel(selv om jeg hadde venner der, stor arbeidsplass). Nå er jeg på 5. året og det går mye bedre, jeg er mer sikker på at jeg gjør ting rett og bryr meg ikke så mye om de andre, men tror ikke angsten slipper helt før jeg slutter.

Mye av det bunner i at det ikke finnes en «oppskrift» til min jobb, det er ikke rett og galt, så på min arbeidsplass så løser alle ting forskjellig og alle mener forskjellig slik at om jeg gjør en ting så er det noen som mener det er riktig og noen mener det er feil, alle blander seg selvfølgelig opp i alle andre og det blir snakket om vist noen synes du gjør ting feil i deres øyne, for å si det sånn. 

Alle på min jobb har det jo på samme måte, siden vi alle er så forskjellige og det er så åpent hvordan man løser ting, men jeg tror mange der har bedre verktøy til å takle slike ting enn meg.

Jeg leter etter ny jobb nå med mer definerte, faste arbeidsoppgaver og med mindre ansatte og angrer på at jeg har kastet så mye tid på å vente på at det blir bedre.

Anonymkode: 55249...1d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...