Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn på 15 år begynte å få dype og vonde kviser på nesa, så jeg tok han med til legen. Fikk tetracyclin tabletter og epiduo krem. Etter et par mnd var han helt fin, men så fort han glemmer å ta tablettene så popper det opp nye kviser. Hva kan man egentlig gjøre med dette? Det skal vel mye til før man får iso kur og jeg liker ikke bivirkningene. Kan man gå på antibiotika i årevis for det er jo det eneste alternativet, da? Jeg tenker at i dag så skal det ikke være nødvendig å slite med akne. En liten kvise her og der, ja, men ikke i hele ansiktet.

Jeg leste et sted at 80 prosent av ungdom sliter med akne. Synes sjeldent noen av hans venner har kviser, så vet ikke om jeg tror helt på det. Jeg slet selv med kviser i 10 år og det ødela selvtilliten min. Følte meg stygg hele tiden. Vil ikke at mine barn skal oppleve det.

Anonymkode: a1973...b45

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ta han med til hudlege i stedet for fastlegen? Vil tro de har et bedre grunnlag for behandling

Anonymkode: 62898...6e2

AnonymBruker
Skrevet

Har tatt iso to ganger som voksen. Bivirkningene er sterkt overdrevet. Andre jeg kjenner sier det samme.

Han må bli ferdig med det verste av puberteten før kvisene gir seg, så han må nok bare fortsette med medisiner i lang tid.

Anonymkode: 3b767...99b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har tatt iso to ganger som voksen. Bivirkningene er sterkt overdrevet. Andre jeg kjenner sier det samme.

Han må bli ferdig med det verste av puberteten før kvisene gir seg, så han må nok bare fortsette med medisiner i lang tid.

Anonymkode: 3b767...99b

Hva slags bivirkninger fikk du? Så en episode av «bad skin clinic» i går og der var det ei som hadde helt oppsprukne lepper og det blødde.Han kan jo ikke gå sånn på skolen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva slags bivirkninger fikk du? Så en episode av «bad skin clinic» i går og der var det ei som hadde helt oppsprukne lepper og det blødde.Han kan jo ikke gå sånn på skolen. 

Jeg gikk også på iso. For meg var det:

-EKSTREMT tørre lepper

-Tørr hud

-Ekstremt ømfintlig hud, fikk smerter bare jeg snudde meg under dyna

-Såre/tørre øyner

-Sår/tørr nese

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lang er en iso kur? 6mnd? Jeg ville heller lide med tørr hud og sprukne lepper enn 10 år med kviser.

Jeg slet med dype store røde kviser i hele ansiktet, hals og rygg hekt til jeg var 30 år. Jeg hadde 2 runder med tetracyklin og ble resistent. Etter det kom kvisene for fullt tilbake. Jeg er kvinne og ble helt fin i huden med p-piller. Men de gjorde meg deprimert og utmattet så jeg fungerte ikke i hverdagen. Jeg gikk ofte til hudpleier, la igjen noen 100.000 der iløpet av 20 år. Det mildnet og hadde da gode perioder med mindre kviser. Fant en helseklinikk med laser som ble brukt på en og en kvise. Da drepte det kvisene og de tørket inn på to døgn. 

Iso kur kan være redningen. Jeg vet om to gutter som brukte det og ble helt fine etter det. Start før han har fått enda mer arr. De blir han aldri kvitt.

Anonymkode: 8fa69...506

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk på iso-kur som 27-åring og angret på at jeg ikke hadde gjort det tidligere. Du skal ikke drikke alkohol på kuren, så sånn sett er det fornuftig at han går på den før han blir 18 (hvis det er noe en lege anbefaler). 

Bivirkninger for meg var tørre lepper opg litt vonde ledd ved hard trening. Påvirket ikke min psyke og det var enormt mye bedre for meg da huden min ble fin og jeg slapp å ha arr. Måtte også være forsiktig med soling (helst ikke ha ansiktet eksponert i sola i det hele tatt), så kan anbefales å begynne på senhøsten med kuren. 

Alt annet er bare midlertidig, og selv om noen "vokser av seg" kviser og uren hud, så kan man ha mye arr man må leve med resten av livet. Så vil virkelig anbefale å ta han med til en hudlege og snakke om dette.

Anonymkode: 7843f...a96

AnonymBruker
Skrevet

Mine tenåringer har forsøkt ulikt. Var tilfeldig innom The body shop for en stund siden, og så de hadde tea tree serum som ble anbefalt mot uren hud. 

Virket fantastisk bra, så nå har de hele serien,  og problemet er tilnærmet borte. 

Anonymkode: 59241...d41

Skrevet (endret)

Sønnen min hadde dype, vonde og fæle kviser i ansiktet fra han var 13 år. Han gikk to år på tetracyklin, men så sa legen stopp, og at han egentlig hadde gått på de altfor lenge allerede. I samme veiva skulle vi flytte, og det første jeg gjorde da vi kom til nytt sted, var å ta med den da 16 år gamle gutten min til en hudlege (ikke fastlege). Der fikk vi en kur med isotretinoin. 

Kuren han fikk varte over 7 måneder, og han hadde veldig milde bivirkninger. Noen ganger hadde han litt tørre lepper, men det kjøpte vi lanolinsalve for, som fungerte utmerket de gangene han trengte det. Huden ellers tror jeg han bare trengte å smøre med ansiktskrem to-tre ganger, han var ikke plaget av ekstremt tørr hud eller noe slikt. Han nevnte litt vondt i leddene en periode, men ikke noe store greier.

Fordelen med disse tablettene var jo også at de ikke bare stoppet talg- og fettproduksjonen i ansiktet, men i hodebunnen også. Håret så derfor alltid fint og nyvasket ut, ble aldri fett.

Etter to måneder ca på kuren var alle kviser borte, og de har aldri kommet tilbake. Kuren på 7 mnd ble selvfølgelig fullført, selv om kvisene forsvant tidlig. Det er nå gått 5 år snart. Han har flott hud i ansiktet og er heldigvis forskånet fra å ha arr etter de fæle kvisene han hadde tidlig i tenårene.

Vår erfaring er altså veldig god med isotretinoin. Iflg. fastlegen er det ikke alle som har lov å skrive det ut, og hun hadde ikke lov, så derfor spesialist, altså hudlege.

Endret av Million
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (3 timer siden):

Sønnen min hadde dype, vonde og fæle kviser i ansiktet fra han var 13 år. Han gikk to år på tetracyklin, men så sa legen stopp, og at han egentlig hadde gått på de altfor lenge allerede. I samme veiva skulle vi flytte, og det første jeg gjorde da vi kom til nytt sted, var å ta med den da 16 år gamle gutten min til en hudlege (ikke fastlege). Der fikk vi en kur med isotretinoin. 

Kuren han fikk varte over 7 måneder, og han hadde veldig milde bivirkninger. Noen ganger hadde han litt tørre lepper, men det kjøpte vi lanolinsalve for, som fungerte utmerket de gangene han trengte det. Huden ellers tror jeg han bare trengte å smøre med ansiktskrem to-tre ganger, han var ikke plaget av ekstremt tørr hud eller noe slikt. Han nevnte litt vondt i leddene en periode, men ikke noe store greier.

Fordelen med disse tablettene var jo også at de ikke bare stoppet talg- og fettproduksjonen i ansiktet, men i hodebunnen også. Håret så derfor alltid fint og nyvasket ut, ble aldri fett.

Etter to måneder ca på kuren var alle kviser borte, og de har aldri kommet tilbake. Kuren på 7 mnd ble selvfølgelig fullført, selv om kvisene forsvant tidlig. Det er nå gått 5 år snart. Han har flott hud i ansiktet og er heldigvis forskånet fra å ha arr etter de fæle kvisene han hadde tidlig i tenårene.

Vår erfaring er altså veldig god med isotretinoin. Iflg. fastlegen er det ikke alle som har lov å skrive det ut, og hun hadde ikke lov, så derfor spesialist, altså hudlege.

Tok han lavere dose men over lengre tid? Sønnen min er helt fin nå ( med tetracyclin) og han har ingen arr. Men føler det ikke er noen løsning. Skal høre med fastlegen om henvisning. Trodde bare det er de med skikkelige store problemer som får iso. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mine tenåringer har forsøkt ulikt. Var tilfeldig innom The body shop for en stund siden, og så de hadde tea tree serum som ble anbefalt mot uren hud. 

Virket fantastisk bra, så nå har de hele serien,  og problemet er tilnærmet borte. 

Anonymkode: 59241...d41

Hadde han vært jente hadde det kanskje fungert, men tror ikke jeg får han til å drive med hudpleie😆

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tok han lavere dose men over lengre tid? Sønnen min er helt fin nå ( med tetracyclin) og han har ingen arr. Men føler det ikke er noen løsning. Skal høre med fastlegen om henvisning. Trodde bare det er de med skikkelige store problemer som får iso. 

Doseringen av isotretinoin husker jeg dessverre ikke nå, flere år etter, men den var ikke så veldig høy, for å minske risikoen for bivirkninger.

Forskjellen er at etter  at tetracyklin-kuren er over, vil kvisene ofte blusse opp igjen.

Resultatet kan også bli at etter en stund på tetracyklin, blir kvisebakteriene resistente mot antibiotikaen, og man får kviser likevel, selv på medisinen. Dette skjedde også med sønnen min, så han hadde et kviseutbrudd da vi var til første konsultasjon hos hudlege. Da hadde han brukt tetracyklin så lenge som to år (fra han var 14 til 16). 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.5.2021 den 0.23):

Min sønn på 15 år begynte å få dype og vonde kviser på nesa, så jeg tok han med til legen. Fikk tetracyclin tabletter og epiduo krem. Etter et par mnd var han helt fin, men så fort han glemmer å ta tablettene så popper det opp nye kviser. Hva kan man egentlig gjøre med dette? Det skal vel mye til før man får iso kur og jeg liker ikke bivirkningene. Kan man gå på antibiotika i årevis for det er jo det eneste alternativet, da? Jeg tenker at i dag så skal det ikke være nødvendig å slite med akne. En liten kvise her og der, ja, men ikke i hele ansiktet.

Jeg leste et sted at 80 prosent av ungdom sliter med akne. Synes sjeldent noen av hans venner har kviser, så vet ikke om jeg tror helt på det. Jeg slet selv med kviser i 10 år og det ødela selvtilliten min. Følte meg stygg hele tiden. Vil ikke at mine barn skal oppleve det.

Om du søker på nettet etter : 

Acne Anthony William medical medium, så kommer det opp mye info om hva du kan gjøre for å få fin hud. 

Hovedsakelig er gluten, melkeprodukter synderne for bl.a dårlig hud. Så bare å kutte ut det gjør mye bra for huden. 

Jeg har selv slitt mye med huden, så vet hva jeg prater om. Har mye arr og sånt, men har heldigvis fått fin hud etter å ha kuttet ut gluten og melkeprodukter bla. 

Anonymkode: 87d6e...5a3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hadde han vært jente hadde det kanskje fungert, men tror ikke jeg får han til å drive med hudpleie😆

Du må ta roten ved problemene, og d det kommer innenfra. Hjelper ikke hva du smører på huden. Huden gjenspeiler tarmen og resten av kroppen. Gluten protein og melkeprodukter(melkeprotein) er synderene.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Om du søker på nettet etter : 

Acne Anthony William medical medium, så kommer det opp mye info om hva du kan gjøre for å få fin hud. 

Hovedsakelig er gluten, melkeprodukter synderne for bl.a dårlig hud. Så bare å kutte ut det gjør mye bra for huden. 

Jeg har selv slitt mye med huden, så vet hva jeg prater om. Har mye arr og sånt, men har heldigvis fått fin hud etter å ha kuttet ut gluten og melkeprodukter bla. 

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Du må ta roten ved problemene, og d det kommer innenfra. Hjelper ikke hva du smører på huden. Huden gjenspeiler tarmen og resten av kroppen. Gluten protein og melkeprodukter(melkeprotein) er synderene.

Nå må du slutte og messe om denne kvakksalveren din i hvert eneste innlegg du svarer på som har med helse å gjøre. Er jo ikke en eneste ting denne Anthony Williams kvakksalveren din liksom ikke kan kurere og kan alt om (iflg han selv )!

SLUTT å spre ordet om han som en annen nyfrelst! Bare tilnavnet hans... "medical medium" burde få alarmbjellene dine til å ringe en advarsel!

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei, man trenger ikke lengre ha store problemer før man får iso for de er mye mer oppmerksom på de sosiale og emosjonelle aspektene ved kviser. Ikke vær redd for å be om det.

Anonymkode: 92109...28a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...