AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #1 Skrevet 15. mai 2021 Jeg har en gutt på 14 måneder som ikke har sagt ett eneste ord enda. Han peker, kommuniserer med oss på andre måter, men sier ingenting. Jeg er veldig bekymret, han viser ingen interesse for å prate heller og blir irritert på oss når vi prøver å få han til å si noe. Har dere noen gode råd? Anonymkode: cc05f...613
Jessica Jones Skrevet 15. mai 2021 #2 Skrevet 15. mai 2021 Hmm, det varierer veldig fra barn til barn, minsten her kunne si mamma, pappa, bil, hund og lage dyrelyder bl.a. rundt den alderen, mens en i barselgruppa begynte rundt 18 mnd.
Heln Skrevet 15. mai 2021 #3 Skrevet 15. mai 2021 Alt er normalt, alt fra å prate som en foss til å ikke si et ord. Min på 13mnd sier mamma, pappa, hei, hade, ja, nei, se og der. Men han kan ikke gå og er en kløne på det motoriske, så det er tydelig hvor hjernen hans har fokusert mest på utvikling de siste månedene 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #4 Skrevet 16. mai 2021 Min datter kunne ingen ord. Det begynte såvidt rundt 17mnd Anonymkode: 4d737...3be
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #5 Skrevet 16. mai 2021 Tro meg, språket ‘eksploderer en dag. Det er bare så utrolig varierende når det skjer i den alderen. Det vanligste er et sted mellom 2-3 år. Da kommer ordene og setningene ofte på rekke og rad i en enorm fart. Gjerne nye ord hver dag. Når han er fem vil du sikkert glemme at du en gang hadde denne bekymringen☺️ Anonymkode: 73247...cba 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #6 Skrevet 16. mai 2021 Det er veldig ulikt. Mine barn kunne sette sammen to ord ved et års alder, men var tidlig ute. Motorisk var verre. Det siste barnet nå sier kun enkeltord, snart ett år, men går som bare det. Språk kommer etterhvert. Ingenting å bekymre seg for så tidlig. Anonymkode: 5c77c...6d0
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #7 Skrevet 16. mai 2021 Begge mine har vært tidlig ute. Hei, hadet, mamma, pappa rundt 10 mnd. Anonymkode: c2838...067
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #8 Skrevet 16. mai 2021 8 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har en gutt på 14 måneder som ikke har sagt ett eneste ord enda. Han peker, kommuniserer med oss på andre måter, men sier ingenting. Jeg er veldig bekymret, han viser ingen interesse for å prate heller og blir irritert på oss når vi prøver å få han til å si noe. Har dere noen gode råd? Anonymkode: cc05f...613 Det er helt normalt med få/ingen ord når man er 14 måneder. Mitt gode råd er å vente litt til før dere bekymrer dere. Ingen av våre har hatt noe særlig ord på den tiden. Men begge har vært språksterke når de først satte i gang. Anonymkode: 2d0ad...cf4 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #9 Skrevet 16. mai 2021 Min på straks 16 mnd har ingen ord, men babler mye. Anonymkode: 58d13...25a
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #10 Skrevet 16. mai 2021 Eldstemann sa minst 10 forskjellige ord ved ettårsalderen og bablet mer uforklarlige ord i tillegg. Yngstemann sa knapt et ord før toårsalderen og da kom det omtrent 20 ord over natta. Så slapp av og senk skuldrene Anonymkode: ec0cd...d5c 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #11 Skrevet 16. mai 2021 Tror hun kunne 5-6 ord ved 14-15 måneder og så eksploderte det rundt 18 måneder. Er 20 måneder nå og kan flere ord enn jeg kan telle. Men lenge var det bare pappa, mamma, mat osv. Anonymkode: b53d7...ce6
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #12 Skrevet 16. mai 2021 Mitt barn hadde et ordforråd på rundt hundre ord da han var litt over ett år gammel, men han snakket ekstremt tidlig. Anonymkode: 0e026...7e0
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #13 Skrevet 16. mai 2021 Forskning.no, der står det om en undersøkelse om barn med sen motorisk utvikling hadde b12 mangel. Det er vanlig med b12 mangel hos barn som blir fullammet i 6mnd. Dog husker jeg ikke om tilskudd av b12 mangel hjalp på språkutvikling hos disse barna, men de tik igjen det tapte motorisk i rekordfart Anonymkode: 4d737...3be
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #14 Skrevet 16. mai 2021 Vår jente på 14 mnd sier hei, hade, mamma, pappa, lys, se, mer, melk, spise, pupp, bade, hoppe, der, nei og gjør helhjertede forsøk på å si brødskive. Ikke alt er like rent språklig da, så man skal være trent for å få med seg nyansene ☺️ Språket er ingenting å uroe seg for i denne alderen. Det løsner plutselig! Anonymkode: f8ee9...aad
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #15 Skrevet 16. mai 2021 Sønnen min var veldig tidlig ute med språk, og det kom fort når det først begynte. Nye ord og setninger bare raste på. Da han var 18 måneder, snakket han setninger på 6-7 ord lett. Det er imidlertid svært varierende når språk og ord kommer, og med en 14 mnd baby ville jeg ikke bekymret meg ennå. Det kommer når det kommer. Anonymkode: 9b884...a14
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #16 Skrevet 16. mai 2021 Mamma, hei, nei og vov. Ellers veldig mye lyder, de ordene han kan si kan vel like gjerne være tilfeldige lyder og. Begynte å si mamma og hei rundt 11 mnd alder, er nå 14 mnd. Babler i ett sett hele dagen, peker og deltar aktivt i samtaler. Hører på tonefallet i bablingen om det spørres eller opplyses om noe 😅 spørsmål er ofte etterfulgt av å peke litt oppgitt opp i luften. Så selv om det er få ord her, så er jeg ikke bekymret. Anonymkode: 0b7eb...c81
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #17 Skrevet 16. mai 2021 Det varierer så utrolig mye fra barn til barn. min toåring kan si mjau, bæ, mø og mamma. Men er ikke bekymret, ikke helsestasjonen eller barnehagen heller. Han forstår det meste vi sier til han så er ikke noe i veien med språkforståelsen. er selv pedagog og normalen er veldig vid. Forståelsen er viktigere enn uttalen når de er så små. Ikke «tving» han til å snakke. Det understreker bare det han ikke mestrer selv enda. Det kommer etterhvert. men sånn ellers er det å lese masse, synge masse, snakke masse med barnet språkfremmende. Og det å være mye ute i naturen er også positivt for språket Anonymkode: e4e1d...7d6 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #18 Skrevet 16. mai 2021 Min på 15 måneder sier ca. 30 ord. Hun går ikke enda, og har vært sen med alt det motoriske. Storebroren var helt lik, han gikk først da han var 17 måneder og snakket i setninger med 5-6 ord ved 18 måneder. Som 3-åring ligger han fremme både språklig og motorisk. Det er helt normalt at barn er sene med språk eller motorikk uten ta noe trenger å være galt. Jeg ville tatt det helt med ro, men samtidig ha fokus på språkstimulerende aktiviteter (lese pekebøker, synge- og klappeleker, sette ord på alt dere gjør etc.) Anonymkode: 64a64...c0e
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #19 Skrevet 16. mai 2021 "Tit-tit", "ba-ba-ba" og "mam" ved 15 månader. Ca 10 ord ved 18 månader. Ord-"eksplosjon" ved fylte 2 år. Fullamma til (minst) 6 månader, normale verdiar av jern og B12, dersom det er interessant (vart undersøkt fordi ho var treg med å innta fast føde). Forstår han kva de seier til han? Dersom du er usikker, kan du be helsestasjonen om å sjekke hørsel. Ikkje stress. Orda vil komme. 🙂 Anonymkode: bf152...f87
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #20 Skrevet 16. mai 2021 Yngste er 15 mnd nå og begynte for en mnd siden å si mamma, pappa, hest og traktor. Det er det. Men Søstra husker jeg ikke... men hun sa ett ord noen ganger også gikk det maaaaange månder før hun sa det ordet igjen. Plutselig eksponerer det. Og de snakker mange ord også kommer en ny eksplosjon av enkle setninger også plutselig en tredje eksplosjon hvor de snakker lange «voksen» setninger med mange små ord 😊 Anonymkode: d99d8...650
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå