Gå til innhold

Hvordan får man bygget nøyaktig som man vil?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er i gang med å planlegge hus. Har foreløpig arkitekt og skal kontakte byggefirma. Vi har mange ideer for hvordan f.eks. badet skal utformes med hyller innfelt i flisveggen på badet. Hvordan er prosessen, forklarer man dette til de som bygger, eller fikser arkitekten tegninger? Eller hva gjør man egentlig?

Anonymkode: 933e6...61b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har arkitekt beskriver du dette til ham/henne og det blir tegnet inn og notert. Hvis dere ikke bruker arkitekt går disse beskrivelsene direkte til byggefirmaet. Du kommer uansett til å ha jevnlig kontakt med byggeleder og de som jobber hos dere og ting blir tatt opp underveis også.

Anonymkode: aa402...5fd

Gjest Alterego666
Skrevet

Det er lurt å planlegge flest mulig detaljer som blir lagt inn i tilbudet fra byggefirmaet. Detaljer som kommer senere er endringer, og endringer er dyre.

AnonymBruker
Skrevet

Mitt tips: Spar på bilder fra Finn-annonser med løsninger du liker! Da er det mye lettere å vise arkitekten hva du mener. 

Tenk også igjennom hva som er viktig for dere. Kanskje vil dere ha en tv-krok med mindre lys? Da bør dere kun ha vinduet høyt oppe på veggen i den kroken. (Eller droppe vindu).

Jeg er veldig opptatt av materialvalg. F. eks syns jeg terrazzo er kjempefint, men de må brytes opp med tre for at det ikke skal bli for sterilt for min smak. Bad med tearzzogulv og baderomsinnredning i eik er i min bok megalekkert. Bruk litt tid på å finne ut hva dere liker. 

Jeg ville også lagt mye penger i heltre gulv, som kan slipes om noen år. Vurder varme i gulvet, i alle fall i gangen.

Anonymkode: e3ded...0d3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvis du har arkitekt beskriver du dette til ham/henne og det blir tegnet inn og notert. Hvis dere ikke bruker arkitekt går disse beskrivelsene direkte til byggefirmaet. Du kommer uansett til å ha jevnlig kontakt med byggeleder og de som jobber hos dere og ting blir tatt opp underveis også.

Anonymkode: aa402...5fd

Vi har klar en romløsning som vi har snakket med arkitekt om. Hans fokusområder er fasade og at vår løsning faktisk blir et fornuftig prosjekt. Men vi har ikke snakket noe ut over det, når det kommer til utforming av de enkelte rom. Så det vil i så fall komme i senere samtaler eller møter med arkitekt?

AnonymBruker
Skrevet
Alterego666 skrev (8 timer siden):

Det er lurt å planlegge flest mulig detaljer som blir lagt inn i tilbudet fra byggefirmaet. Detaljer som kommer senere er endringer, og endringer er dyre.

Aha! Så vi bør helst ha hele planen klar før vi kontakter byggeselskaper? Vi tenkte å forhøre oss med flere for å sikre et godt tilbud. Det gir god mening at endringer er dyre, men er det en endring når man kommer med detaljer i et rom? Bør man ha detaljerte tegninger over rommet ut over de i fugleperspektiv?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Mitt tips: Spar på bilder fra Finn-annonser med løsninger du liker! Da er det mye lettere å vise arkitekten hva du mener. 

Tenk også igjennom hva som er viktig for dere. Kanskje vil dere ha en tv-krok med mindre lys? Da bør dere kun ha vinduet høyt oppe på veggen i den kroken. (Eller droppe vindu).

Jeg er veldig opptatt av materialvalg. F. eks syns jeg terrazzo er kjempefint, men de må brytes opp med tre for at det ikke skal bli for sterilt for min smak. Bad med tearzzogulv og baderomsinnredning i eik er i min bok megalekkert. Bruk litt tid på å finne ut hva dere liker. 

Jeg ville også lagt mye penger i heltre gulv, som kan slipes om noen år. Vurder varme i gulvet, i alle fall i gangen.

Anonymkode: e3ded...0d3

Takl for mange gode tips! Vi har lagret store mapper på Pinterest over de detaljene og rommene vi synes er fine, men Finn.no høres også ut som en god inspirasjonskilde. 

Terrazzo har jeg aldri hørt om engang, så vi må nok helt klart lese oss opp på forskjellige materialer. Så langt liker vi hvitbeiset eik, naturstein, og snuser på brunbeiset ask på kjøkken. Får vel studere litt byggsider. 

Når det kommer til gulv i heltre, så har vi tenkt til å gå for klikklaminat eller kork. Vi har små barn og barn på vei, og er veldig fornøyd med at gulvet vi har nå tåler både vann og får færre riper. Men heltre er helt klart det peneste valget! Vi skal ellers ha vannbåren varme i alle gulv! :) 

Gjest Alterego666
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Aha! Så vi bør helst ha hele planen klar før vi kontakter byggeselskaper? Vi tenkte å forhøre oss med flere for å sikre et godt tilbud. Det gir god mening at endringer er dyre, men er det en endring når man kommer med detaljer i et rom? Bør man ha detaljerte tegninger over rommet ut over de i fugleperspektiv?

Jeg har aldri bygget selv, så jeg er usikker på hvor detaljert man skal planlegge. Dersom dere bruker arkitekt, ville jeg rådspurt meg med arkitelten. Dersom dere kjøper av en ferdighuskjede ville jeg nok valgt å planlegge temmelig detaljert. De vil mest sannsynlig binde dere til deres entreprenør, og da står dere ganske alene.

Vær aktive på nett og søk råd blandt andre som her gjort det samme.

Endret av Alterego666
AnonymBruker
Skrevet
Alterego666 skrev (4 minutter siden):

Jeg har aldri bygget selv, så jeg er usikker på hvor detaljert man skal planlegge. Dersom dere bruker arkitekt, ville jeg rådspurt meg med arkitelten. Dersom dere kjøper av en ferdighuskjede ville jeg nok valgt å planlegge temmelig detaljert. De vil mest sannsynlig binde dere til deres entreprenør, og da står dere ganske alene.

Vær aktive på nett og søk råd blandt andre som her gjort det samme.

Vi bruker arkitekt, ikke ferdighusskjede. Vi bygger etter ganske konkrete mål grunnet tomtens utforming. Det er kanskje ikke like dyrt å spesifisere/gjøre endringer underveis når det ikke er ferdighus? 

Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Vi bruker arkitekt, ikke ferdighusskjede. Vi bygger etter ganske konkrete mål grunnet tomtens utforming. Det er kanskje ikke like dyrt å spesifisere/gjøre endringer underveis når det ikke er ferdighus? 

Dette vet arkitekten deres bedre enn meg. Lykke til, spennende for dere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...