Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så fornærmede i saken ønsker og trekke anmeldelsen. Det som da har skjedd er jo at politi mener at det er for alvorlig til og trekke og tar anmeldelsen videre. Så fornærmede tok nå og skrev til meg om jeg kunne trekke meg som vitne. Noe jeg nektet, da sa fornærmede at siktede kommer ikke til og la det ligge om jeg ikke trekker meg, og at uten tvil vil det gå utover meg evt også barn. Jeg var i avhør for over et halvt år siden, og trodde at det var alt som trenges. Men fikk nå innkallelse til retten, jeg ønsker og trekke meg. Kan jeg nå trekke meg som vitne? 

Anonymkode: 6d48d...333

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt politiet. Påvirkning og trusler mot vitner er straffbart. 

Anonymkode: 85bd4...2f1

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

du må møte hvis du er innkalt,  det er ulovlig å avgi falsk forklaring som vitne, siktede derimot kan gjøre det uten å straffes, hvis ikke du husker eller er usikker på hva du skal svare, må man  svare det,  Det høres ut som du har har begrunnet frykt, det ville jeg tatt opp med politiet / aktor på forhånd. Da kan det hende du kan vitne anonymt eller få beskyttelse

Anonymkode: 8392e...481

• Liker 5
Skrevet

Man må vitne, men man plikter ikke å inkriminere nærstående.

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (16 timer siden):

Man må vitne, men man plikter ikke å inkriminere nærstående.

Riktig, men nærstående er nærmeste familie. Høres ut som TS er venn med fornærmede i saken. 
Uansett: Ja, du må møte og vitne. Det står klart og tydelig i innkallelsen din. 

Anonymkode: b20a6...d5d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Så fornærmede i saken ønsker og trekke anmeldelsen. Det som da har skjedd er jo at politi mener at det er for alvorlig til og trekke og tar anmeldelsen videre. Så fornærmede tok nå og skrev til meg om jeg kunne trekke meg som vitne. Noe jeg nektet, da sa fornærmede at siktede kommer ikke til og la det ligge om jeg ikke trekker meg, og at uten tvil vil det gå utover meg evt også barn. Jeg var i avhør for over et halvt år siden, og trodde at det var alt som trenges. Men fikk nå innkallelse til retten, jeg ønsker og trekke meg. Kan jeg nå trekke meg som vitne? 

avhøret er en del av etterforskningen, som legger grunnlag for om påtalemyndigheten tar ut siktelse. Men domstolen kan bare dømme på grunnlag av det som blir lagt frem i retten, og derfor må man vitne selv om man har forklart seg for politiet.

Anonymkode: 1048e...7c3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

... da sa fornærmede at siktede kommer ikke til og la det ligge om jeg ikke trekker meg, og at uten tvil vil det gå utover meg evt også barn.

Dette er jo direkte trusler mot både deg og dine barn. Dette må du politianmelde!

Er siktede en type som gjør at du tror hen vil gjøre alvor av truslene? Noe har hen tydeligvis gjort, siden hen er siktet.

Anonymkode: a1cb5...417

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...