Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp funnet ut at jeg er gravid. I et år nå har vi vært redde på jobb. Barn som hoster deg rett i ansiktet.. snør, bleiskift, klemmer og sårstell. Vi har ingen beskyttelse. Nå er jeg gravid, og kjenner meg enda reddere. 

Først ble jeg sint- fordi jeg er sist i vaksinekøen. Men, nå når jeg er gravid kan jeg jo ikke ta vaksinen! Jeg stoler ikke på at den er godt nok testet for gravide. Så hva tenker dere..

Anonymkode: 7ff3e...910

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er skikkelig kjipt. Selv er jeg lærer og har kjent på frykten for å bli smittet i hele år. Flere gravide på jobben, de har bare stått i det. Det er ikke anbefalt at gravide tar vaksinen, så det er nok ikke et alternativ. Det eneste man kan håpe på er at smitten blir lavere når mange nok blir vaksinerte. Føler med deg. Siden du er nederst i vaksinekøen regner jeg med at du er 25-35 år, du har dermed veldig liten risiko for alvorlig sykdomsforløp. 

Anonymkode: cfe91...7c9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ta vaksinen etter uke 12 😊 

Anonymkode: 8190a...b29

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber innen helse og her går gravide på jobb. For å være litt hard så er det ikke verre for deg enn for andre. Etterhvert som flere blir vaksinert er også sjansen for smitte lavere. 

Anonymkode: 9fbda...9f5

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Og skjønner GODT at du er redd og føler det er urettferdig! Synes barnehage- og skoleansatte burde vært prioritert på lik linje med helsepersonell!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nå spør jeg på ingen måte for å være ufin, jobber i barnehage selv og vet alt om hvordan det er å utsette seg selv for risiko - men er det farligere å få korona som gravid? Et oppriktig spørsmål altså!

Ville nok bare fortsatt som vanlig. Sjansen ellers i samfunnet reduseres jo utover nå, og dermed er jo sjansen mindre også for at barna får noe.

Anonymkode: a2183...c0a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg jobber innen helse og her går gravide på jobb. For å være litt hard så er det ikke verre for deg enn for andre. Etterhvert som flere blir vaksinert er også sjansen for smitte lavere. 

Men dette er jo heller ikke greit da. De utsettes for ugrei risiko, så derfor burde alle bare bite det i seg..?

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå spør jeg på ingen måte for å være ufin, jobber i barnehage selv og vet alt om hvordan det er å utsette seg selv for risiko - men er det farligere å få korona som gravid? Et oppriktig spørsmål altså!

Ville nok bare fortsatt som vanlig. Sjansen ellers i samfunnet reduseres jo utover nå, og dermed er jo sjansen mindre også for at barna får noe.

Anonymkode: a2183...c0a

Om du lurer kan du vel google det? For svaret på det er et klinkende klart «ja».

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Men dere er kanskje allerede vaksinert? Det er ikke barnehageansatte 

Anonymkode: 01522...a3a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Offja, jeg må vel bare stå i det, og håpe på det beste 😕

-Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Offja, jeg må vel bare stå i det, og håpe på det beste 😕

-Ts

Er vel ikke så veldig lenge til sommerferie? Og hvor langt er du på vei?

Anonymkode: e3620...550

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at du er redd, men det går nok bra. Selv var jeg gravid i fjor når covid brøt ut, jobber også i barnehage, og var på jobb til jeg gikk ut i permisjon i september.  Du kan jo høre med legen din om svangerskapspenger evt. selv om du egentlig ikke kvalifiserer til det. 

Anonymkode: 47f61...49a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle kan jo ikke prioriteres. Det ligger i ordet.

Anonymkode: b1fe4...5ff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bli sykemeldt noen uker til smittepresset gir seg. Du er sikkert INNMARI kvalm nå...

Anonymkode: 074e2...ef2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Etterhvert som flere blir vaksinert er også sjansen for smitte lavere. 

Det der stemmer jo ikke.

Selv om man er vaksinert så kan man fremdeles være smittebærer. En frisk smittebærer, vel og merke, som vil si at det er mye større sjanse for at uvaksinerte blir smittet og alvorlig syke da disse friske smittebærerne ikke får symptomer og dermed ikke holder seg hjemme, men smitter andre rundt seg i større grad. 

Anonymkode: eacdf...e4a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner bekymringen.
I bhg jeg jobber kan vi bruke munnbind, hadde det vært en idé? Inne, men ikke ute? Og nå som det blir sommer kan man være ekstra mye ute. 
Også går jeg med sprit i lomma som jeg bruker sikkert 30 ganger om dagen😅 Jeg kommer egentlig  fra helsevesenet og er vant til å sprite meg mellom hver pasient, så det ligger liksom i beinmargen at man skal være rein når man «håndterer nestemann». Vær også veldig obs på å ikke ta deg i ansiktet. Ikke ta på egen mat ved måltider om du har tatt på barnas ting. (Før du har spritet deg).
Kanskje kan du ta ekstra ansvar for de oppgavene som ikke innbærer nærkontakt med barna også- borddekking, rydding, samling osv. ?

Lykke til:) 

Anonymkode: 1bef3...f9e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Med munnbind, håndsprit og andre nødvendige smitteverntiltak er du nok stort sett tryggere i helsevesenet. I tillegg begynner veldig mange å bli vaksinert. Der blir man sjeldnere spyttet rett i ansiktet og får møkkete fingre klappet i både hår og ansikt. Ingen andre tar på maten din, og avstanden til kollegaer bør være større enn inne på en bhg-avdeling. 
Jeg føler hvert fall MYE tryggere på jobb i helsevesenet enn jeg gjør i barnehage (jobber i begge). I barnehagen har jo alle barna mange nærkontakter på fritida også, det har ikke pasientene mine.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er vel ikke så veldig lenge til sommerferie? Og hvor langt er du på vei?

Anonymkode: e3620...550

Akkurat funnet det ut, så bare noe uker. Er ikke så lenge til sommerferie, men det er jo bare noen uker av graviditeten. Herregud så stress dette føles. Hadde sett sånn frem til vaksine, og slippe angsten for smitte. Jeg tør nok ikke ta vaksinen etter uke 12 heller, de har for lite informasjon om konsekvensene for barnet enda. 

-Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skjønner bekymringen.
I bhg jeg jobber kan vi bruke munnbind, hadde det vært en idé? Inne, men ikke ute? Og nå som det blir sommer kan man være ekstra mye ute. 
Også går jeg med sprit i lomma som jeg bruker sikkert 30 ganger om dagen😅 Jeg kommer egentlig  fra helsevesenet og er vant til å sprite meg mellom hver pasient, så det ligger liksom i beinmargen at man skal være rein når man «håndterer nestemann». Vær også veldig obs på å ikke ta deg i ansiktet. Ikke ta på egen mat ved måltider om du har tatt på barnas ting. (Før du har spritet deg).
Kanskje kan du ta ekstra ansvar for de oppgavene som ikke innbærer nærkontakt med barna også- borddekking, rydding, samling osv. ?

Lykke til:) 

Hjertelig takk for tips ❤ Jeg vil ikke si det til noen før etter uke 12, men da kan en jo be om litt andre oppgaver ja. Nå skal jeg bytte avdeling fra storbarn til småbarn til høsten - enda mer nærkontakt.. Sprit i lomma skal jeg begynne med! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Bli sykemeldt noen uker til smittepresset gir seg. Du er sikkert INNMARI kvalm nå...

Anonymkode: 074e2...ef2

😅👍

-Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...