Gå til innhold

Erfaring med 4-5 års aldersforskjell på søsken?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi prøver på nr to og har en unge på 3 år fra før. Begynner å bli stressa nå når vi snart har vært prøver i 1 år på nr to.. så for oss 3 år mellom dem men nå ser det ut til å bli mer enn det mellom de. Er så stressa for å bli raskest mulig gravid nå pga aldersforskjellen :( føler tiden flyr og ungen vår blir bare større og større.. så hvordan er det å ha barn med 4-5 år mellom? Synes selv det høres litt for mye ut... 

Anonymkode: dd2a3...222

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har den aldersforskjellen mellom eldste og mellomste. Så er det litt under to år forskjell mellom mellomste og yngste.

Anbefaler helt klart 4-5 års forskjell mest!!!!!

Anonymkode: af966...cdd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har den aldersforskjellen mellom eldste og mellomste. Så er det litt under to år forskjell mellom mellomste og yngste.

Anbefaler helt klart 4-5 års forskjell mest!!!!!

Gjør du? Åå! Bli raskt litt lettet når jeg hører det☺️ Kan jeg spørre hvorfor du anbefaler det mest? 

• Liker 1
Skrevet

Har to gutter med den forskjellen. Traurig når minste var 2-3 år. Eldstemann greide ikke alltid å plukke opp hvor mye yngre minstemann faktisk var og selv for ung til ta hensyn til det og det var mye grining og uenigheter. Nå er de 6 og 11 og stort sett gode venner med stor glede av hverandre. 

AnonymBruker
Skrevet

Har en 4 åring og en 9 åring. 9 åringen var veldig glad for å få et søsken og minstemann elsker storesøskenet sitt. Her leker de fint sammen, eldste leser gjerne nattabok for minste, viser hvordan ting fungerer osv.  Når minste var nyfødt var eldste litt skuffet da hun så for seg at hun fikk en lekekamerat i huset med det samme ( kjedelig med baby), ellers blir det gjerne noe bråk når eldste har veninner på besøk og de vil være alene uten minste på slep. Men alt i alt fungerer det utmerket og jeg ville ikke ønsket en annen aldersforskjell. Stresset litt som deg da det tok tid å bli gravid med andre mann og alle veninnene mine som hadde 2 tette skrøt sånn av hvor kjekt søskene  hadde det sammen. Men veninnene mine med 2 tette var det mye mer krangling og nestenulykker enn hva jeg har opplevd da det eldre barnet forstod at man f.eks ikke skubber noen ned trappen når vi er sinna. Sånn helt på spissen.

Anonymkode: 4f0ea...67d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi brukte noen år på å få til andremann hos oss, og jeg bekymret meg mye for at aldersforskjellen ville bli for stor til at de skulle få et godt søskenforhold. Jeg leste og forhørte meg derfor mye om ulike erfaringer om aldersforskjell på søsken. Konklusjonen var at det kommer ene og alene an på personligheten til barna. Du har søsken med ett-to års aldersforskjell som aldri kommer overens verken som barn eller voksne. Og du har de med ti års forskjell som er uadskillelige fra starten av. Og motsatt så klart! 
det ble til slutt 3 år og 10 mnd mellom barna mine. Foreløpig har det gått supert, men jeg er selvsagt klar over at det kan bli utfordrende å finne aktiviteter som passer dem begge etterhvert som yngste blir større.

Anonymkode: df418...093

Skrevet

Har to jenter med den aldersforskjellen. De har hatt et godt forhold hele tiden, selv om den eldste bare har bodd her halve tiden. De er nå 15 og 20 og har fortsatt et veldig nært forhold. Her har det vært helt supert!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Gjør du? Åå! Bli raskt litt lettet når jeg hører det☺️ Kan jeg spørre hvorfor du anbefaler det mest? 

Mye lettere å møte behovene til barna med større aldersforskjell kontra de to tette. 

Mye mer rolig og harmonisk. Mer stress med to tette på veldig mange måter. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men altså, den aldersforskjellen kommer uansett ikke til å bety så mye når de blir eldre/voksne.

Det er 10 år i mellom meg og storesøsteren min. Frem til jeg var ca 20år så var jo det en stor forskjell. Men nå når vi begge er voksne så har det ingenting å si 😊

Anonymkode: 81900...a27

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror nok det er litt tilfeldigheter og (selv om jeg banner i kirka) kanskje kommer an på kjønn. De to eldste guttene våre har 4 år mellom seg, og de har alltid gått godt i lag. Da har eldste vært omsorgsfull og engasjert i baby, før de etterhvert ble lekekamerater. Klart at det ble litt utfordringer da eldste ikke alltid klarte å se hvor liten lillebroren faktisk var på et tidspunkt, og lillebror ble veldig fort "stor", da han så opp til og tok etter eldste på alt. Men de tilpasset seg godt begge to, og leker mye i lag enda, nå er de 5 og 9. Så fikk vi 3 år mellom mellomste og yngste, og de har ikke særlig lag. Mellomste var ikke interessert i en baby, og var mer sjalu. Han er litt voldsom, og yngste som ble jente er mer forsiktig av seg, så de går ikke så godt sammen enda. Nå er minste bare 1 år, men ser at de har to veldig forskjellige personligheter. Så slikt kan slå begge veier uansett aldersforskjell tenker jeg. 

Ellers syns jeg som forelder at aldersforskjellene er veldig greie, jeg ser ikke for meg å kunne hatt de tettere. Greit å ha barna ferdig pottetrente, mer selvstendige, og gode rutiner på søvn før neste storm starter med baby og alt det innebærer 😅 Men der også er vi jo forskjellige 😊

Anonymkode: 0c38e...c0c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har en 4 åring og en 9 åring. 9 åringen var veldig glad for å få et søsken og minstemann elsker storesøskenet sitt. Her leker de fint sammen, eldste leser gjerne nattabok for minste, viser hvordan ting fungerer osv.  Når minste var nyfødt var eldste litt skuffet da hun så for seg at hun fikk en lekekamerat i huset med det samme ( kjedelig med baby), ellers blir det gjerne noe bråk når eldste har veninner på besøk og de vil være alene uten minste på slep. Men alt i alt fungerer det utmerket og jeg ville ikke ønsket en annen aldersforskjell. Stresset litt som deg da det tok tid å bli gravid med andre mann og alle veninnene mine som hadde 2 tette skrøt sånn av hvor kjekt søskene  hadde det sammen. Men veninnene mine med 2 tette var det mye mer krangling og nestenulykker enn hva jeg har opplevd da det eldre barnet forstod at man f.eks ikke skubber noen ned trappen når vi er sinna. Sånn helt på spissen.

Så fint å høre din erfaring😊 høres jo ut som at det er enklere med den aldersforskjellen kontra 1.5-2 år mellom, med tanke på at den eldste forstår mer! Jeg har det helt likt som deg, mine venninner har tette barn og de leker så godt sammen.. blir litt stresset over at med 4-5 års aldersforskjellen ikke skal ha like stor nytte av hverandre i lek og tilknytting til hverandre. Men veldig kjekt å høre at dine har det😊 vi har ei jente nå og hun hadde kommet til å elske å hjelpe til med en mindre og etterhvert kunne leke litt med. Utrolig omsorg i henne og veldig opptatt av babyer og baby i magen fortiden😅 eneste jeg tror blir vanskelig er sjalusi i begynnelsen fordi hun er jo vant til å være den eneste barne med all oppmerksomhet mot henne. Det har jeg tenkt er en av ulempene med at hun har vært enebarn litt for lenge.. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to jenter med 4.5 år i mellom. Det har gått kjempefint (ihvetfall nå første året, hvordan tiden videre blir får vi se😅). Men ingen sjalusi, eldste er gammel nok til å forstå at de har ulike behov, kan hjelpe til osv. Største utfordringene jeg ser i fremtiden vi være at de har ulike behov (begge vil uke det samme i dyreparken feks) men det er også lettere å møte begges behov når det er en slik avstand.

Anonymkode: 4804a...591

Skrevet

Vel, vi har 12 år mellom våre gutter.. Ikke beregnet slik, men det er slik det ble.(De er helbrødre 😉 )MEN, det er en fin aldersforskjell! Nå er de blitt store, minste er jo 15, men de er verdens beste venner! Det har de alltid vert. Selv om eldste ikke har bodd hjemme på mange år, så snakkes brødrene daglig på discord, gamer sammen, eller bare skravler litt. Slipper all søskensjalusi og tull men "den er MIN" og alt det der.  De er svært like av natur, og veldig nære ❤️ Mye tettere bånd mellom de to enn det det er mellom min bror og meg f.eks. og vi har 2,5 år i aldersforskjell. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er nesten fem år mellom meg (yngst) og storesøsteren min (mellomst) og det var ikke særlig vellykket søskenforhold før jeg nesten var tenåring😅🙈 

Anonymkode: 8c915...7e3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vi brukte noen år på å få til andremann hos oss, og jeg bekymret meg mye for at aldersforskjellen ville bli for stor til at de skulle få et godt søskenforhold. Jeg leste og forhørte meg derfor mye om ulike erfaringer om aldersforskjell på søsken. Konklusjonen var at det kommer ene og alene an på personligheten til barna. Du har søsken med ett-to års aldersforskjell som aldri kommer overens verken som barn eller voksne. Og du har de med ti års forskjell som er uadskillelige fra starten av. Og motsatt så klart! 
det ble til slutt 3 år og 10 mnd mellom barna mine. Foreløpig har det gått supert, men jeg er selvsagt klar over at det kan bli utfordrende å finne aktiviteter som passer dem begge etterhvert som yngste blir større.

Anonymkode: df418...093

Ja, har også tenkt at det må ha mye å si med personligheten hos barna ja! Heldigvis har jeg ei jente som jeg vet kommer til å elske rollen som storesøster å kommer til å ville ta mye del i ting med baby å hjelpe osv. da hun er veldig sånn som vil hjelpe til med ting her hjemme og later som alle bamsene og dukkene er hennes babyer og ordner så fint! Er nok det med sjalusi som jeg tenker blir et problem i starten nå som hun har vært alenebarn så lenge. Hun tåler ikke at jeg holder andres babyer. Da sier hun at hun ikke vil jeg skal holde babyen osv. og merker veldig at hun blir sjalu og lei seg. Er ikke noe godt fordi jeg vet at en dag blir det en baby som kommer og forblir med oss. Og ikke bare et tantebarn eller venners babyer jeg holder. Så lurer litt på hvordan dette skal bli når den tid kommer. Tenker jo det løser seg etterhvert så det jeg mest har vært bekymret for er jo om aldersforskjellen er for stor.

veldig godt å fint å høre erfaringen din med nesten 4 års aldersforskjell da :) Håper jeg snart blir gravid så det heller ikke blir noe mye mer aldersforskjell mellom mine også😊 skulle ikke være enkelt det her. Og er virkelig ikke noe godt å føle på stress med å bli gravid pga alderen til barnet man allerede har🙈

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er nesten fem år mellom meg (yngst) og storesøsteren min (mellomst) og det var ikke særlig vellykket søskenforhold før jeg nesten var tenåring😅🙈 

Tror du det var pga aldersforskjellen eller personlighetene som ikke klaffet helt som barn? At hun ikke viste interesse for sitt yngre søsken osv? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror du det var pga aldersforskjellen eller personlighetene som ikke klaffet helt som barn? At hun ikke viste interesse for sitt yngre søsken osv? 

Det var definitivt aldersforskjellen! Hun og storebroren vår (åtte år eldre enn meg) var som to erteris, mens jeg var attpåkladden som var for liten til alt mulig...

AnonymBruker
Skrevet

Fem år mellom min søster og meg. Vi har alltid lekt og kranglet om hverandre, og er bestevenninner i voksen alder. 🥰

Anonymkode: c3ec7...66f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Så fint å høre din erfaring😊 høres jo ut som at det er enklere med den aldersforskjellen kontra 1.5-2 år mellom, med tanke på at den eldste forstår mer! Jeg har det helt likt som deg, mine venninner har tette barn og de leker så godt sammen.. blir litt stresset over at med 4-5 års aldersforskjellen ikke skal ha like stor nytte av hverandre i lek og tilknytting til hverandre. Men veldig kjekt å høre at dine har det😊 vi har ei jente nå og hun hadde kommet til å elske å hjelpe til med en mindre og etterhvert kunne leke litt med. Utrolig omsorg i henne og veldig opptatt av babyer og baby i magen fortiden😅 eneste jeg tror blir vanskelig er sjalusi i begynnelsen fordi hun er jo vant til å være den eneste barne med all oppmerksomhet mot henne. Det har jeg tenkt er en av ulempene med at hun har vært enebarn litt for lenge.. 

Min 9 åring er det også mye omsorg i,nesten litt for mye da hun ble brukt til å være et ekstra øye på de minste på storbarnsavdeling når de gikk på tur o.l. sjalusi tenkte jeg også på, men det var ikke eksisterende når tiden kom. Og når 9 åringen gikk siste året i barnehagen fikk jeg mye ekstra tid til henne da jeg var i perm fra jobb og yngste var en enkel baby.  

Skrevet

Det ble 6 år mellom mine to. Yngste er 9 mnd nå, og er ikke spesielt interessant å leke med for snart 7-åringen, men eldste hilser alltid først på lillebror når han kommer hjem og er veldig opptatt av at han skal ha det bra. 

Jeg tror det kommer mest an på personligheten til ungene. Det er knapt 2 år mellom meg og broren min, og  vi har aldri hatt noe spesielt nært eller godt forhold. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...