Gå til innhold

Jeg trenger å gå ned 10 kg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tips til hvordan jeg skal klare det? Ønsker ikke å følge noen spesifikk kur. 

Anonymkode: dd885...5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Spise mindre! Så enkelt, spis det meste men i små mengder. Spis mer protein og fett, mindre karbohydrater. Tell kalorier med en app! Det siste der fikk meg til å kutte ut min favoritt pasta..... fikk en overraskelse over HVOR ille det er.

Gikk ned 8 kg på ca 7 uker mes dette! 

Anonymkode: 0a2e7...618

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha det enkelt, så halverte bare omtrent mengden i alle måltider jeg spiste.  Og kuttet småspising mellom måltider. 
Hardt i starten, men så vendte kroppen seg til det etter noen uker. Og sånn spiser jeg fortsatt, snart et år etter. Har ikke behov for mer enn det jeg spiser nå, vekta er også i ferd med å stabilisere seg. 
Jeg brukte omtrent 8 uker på de første 10 kg. Men det er jo individuelt. 
Lykke til! Jeg tenkte på 10 kg som ganske umulig, men det viste seg å gå helt greit. Håper det blir slik for deg også!  

Endret av Pæretre
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pæretre skrev (25 minutter siden):

Jeg ville ha det enkelt, så halverte bare omtrent mengden i alle måltider jeg spiste.  Og kuttet småspising mellom måltider. 
Hardt i starten, men så vendte kroppen seg til det etter noen uker. Og sånn spiser jeg fortsatt, snart et år etter. Har ikke behov for mer enn det jeg spiser nå, vekta er også i ferd med å stabilisere seg. 
Jeg brukte omtrent 8 uker på de første 10 kg. Men det er jo individuelt. 
Lykke til! Jeg tenkte på 10 kg som ganske umulig, men det viste seg å gå helt greit. Håper det blir slik for deg også!  

Tusen takk for svar. Dette er virkelig noe for meg! Skal prøve dette rådet. Det enkle er ofte det beste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surrin skrev (17 minutter siden):

Tusen takk for svar. Dette er virkelig noe for meg! Skal prøve dette rådet. Det enkle er ofte det beste. 

Så bra! Ja, jeg leste meg opp i fjor, før jeg la om livsstilen. Og tenkte nok litt for komplisert for min stil. Jeg ville ikke ha noen app eller diett og ville ikke at det skulle koste noe eller kreve annen mat enn det jeg spiste. Jeg ville beholde et avslappet og godt forhold til mat. 
Så da fant jeg ut at jeg bare halverte. Veldig lettvint - over natta var jeg ferdig med tilpasninger av kosthold - etter det gjenstod det bare for kroppen å bli vant til det. 
Noen tilpasninger ble det da, jeg halverte ikke alle deler av et måltid, men totalmengden. I praksis ble det til at jeg kuttet i det meste, men spiste like mye og også mer grønnsaker enn før. 

Viktig å presisere at dietter og apper og annet selvsagt er nyttig og fint for mange! Og å tilpasse råd til sin situasjon - å halvere mengden mat kan jo føre til et for lavt næringsinntak, om man allerede spiser begrenset. 

Så en må bare finne det som passer. Og for meg var det fint å kjøre halvering 😁

Endret av Pæretre
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pæretre skrev (16 minutter siden):

Så bra! Ja, jeg leste meg opp i fjor, før jeg la om livsstilen. Og tenkte nok litt for komplisert for min stil. Jeg ville ikke ha noen app eller diett og ville ikke at det skulle koste noe eller kreve annen mat enn det jeg spiste. Jeg ville beholde et avslappet og godt forhold til mat. 
Så da fant jeg ut at jeg bare halverte. Veldig lettvint - over natta var jeg ferdig med tilpasninger av kosthold - etter det gjenstod det bare for kroppen å bli vant til det. 
Noen tilpasninger ble det da, jeg halverte ikke alle deler av et måltid, men totalmengden. I praksis ble det til at jeg kuttet i det meste, men spiste like mye og også mer grønnsaker enn før. 

Viktig å presisere at dietter og apper og annet selvsagt er nyttig og fint for mange! Og å tilpasse råd til sin situasjon - å halvere mengden mat kan jo føre til et for lavt næringsinntak, om man allerede spiser begrenset. 

Så en må bare finne det som passer. Og for meg var det fint å kjøre halvering 😁

Takk igjen 🥰 det høres ut som min stil også! Jeg skal skrive her igjen om en måneds tid! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har gått ned tre av 10-12 kg på et par uker med å bare kutte i mengde.
- Dropper snacks utenom fredag/lørdag
- små porsjoner. pleide å spise mye
- knekkebrød hver lunsj 
- ikke kveldsmat
- planlegg innkjøp og måltider
- ikke bruke mat som «belønning»

jeg orker heller ikke noe diett eller måling, og vil kjøre et opplegg som kan vare. Gjør helt lavterskel tiltak som kan bli med videre. Ble overrasket etter disse ukene, at det funka så fort. Litt skummelt å si, håper det fortsetter også :) 

Anonymkode: 68265...f79

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre sier trenger det ikke være så avansert :) Jeg har gått ned 5 av de 7-8 kiloene jeg skal ned. Jeg telte kalorier i et par uker bare for å se om det var noen store overraskelser (ser på deg, dressing og pesto), og så sluttet jeg fordi jeg merket hodet ikke likte det.

Jeg har redusert porsjoner. Litt mindre frokost, ok mengde lunsj, og middag spiser jeg til jeg ikke er sulten lengre, ikke til jeg er veldig mett. Jeg driver med periodisk faste så jeg slutter å spise etter middag, og kroppen min responderer bra på det.

Så- spis mindre porsjoner, spis godteri/snacks kun i helger og begrens mengden litt. Er du flink i ukedagene men spiser to poser chips og en hel melkesjokolade så spolerer du litt for deg selv. Drikk kun vann, ikke spis mellommåltider om du kan unngå det (men om du trener vil jeg anbefale noe etter trening).

Det er viktig å finne en balanse du kan leve med til du er ferdig med å gå ned i vekt, og at du kan øke litt på for å vedlikeholde. Du må finne det som fungerer som ikke gir deg store sprekker. Og sprekker du, som de fleste av oss gjør, så er det bare å fortsette som normalt til neste måltid eller neste morgen :) Ikke la sprekken bli lengre enn nødvendig, og husk at det er normalt, bare ikke gi opp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...