AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #1 Skrevet 15. mai 2021 Har en baby på en måned som gulper helt sinnsykt mye! Hn legger utrolig nok på seg for det har jeg fått sjekket, men det er altså så mye gulping at jeg blir rådvill. Jeg bytter klær på hn sikkert 8 ganger til dagen og bruker 40 gulpe kluter daglig. Hn ligger jo for det meste i seng eller babynest og da renner gulpe bak i nakken, så smikke hjelper ikke. Hvorfor gulper hn så mye? Kan si at det gulpes gjennom hele dagen og natten, ikke bare etter amming. Like store mengder om det er 5 minutter eller 2 timer etter amming. Anonymkode: 04733...0d4
Rosatoast Skrevet 15. mai 2021 #2 Skrevet 15. mai 2021 Han kan jo drukne i sin egen gulp, dette må du ta med legen og få MR for å sjekke fordøyelsessystemet. Kan hende han er tett og ikke får det ut andre veien. Bæsjer og tisser han ordentlig?
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #4 Skrevet 15. mai 2021 Refluks eller melkeallergi?:) siste er lett å finne ut av ved å gå over til melkefritt kosthold i noen dager. Lykke til! Anonymkode: 7c12c...3b8
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #5 Skrevet 15. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Refluks eller melkeallergi?:) siste er lett å finne ut av ved å gå over til melkefritt kosthold i noen dager. Lykke til! Anonymkode: 7c12c...3b8 Ikke melkeallergi for jeg går allerede på melkefritt kosthold. Og refluks mente HS at det ikke er. Anonymkode: 04733...0d4
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #6 Skrevet 15. mai 2021 Vår eldste var også ekstremgulper. Fant aldri noen årsak, men verken hs eller legen var bekymret. Så lenge han legger på seg er det ikke skadelig. Det er særdeles liten fare for at han drukner i gulp... så ikke engang tenk på det, det er overhodet ikke noe å bekymre seg for. Anonymkode: 883dd...10a 5
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #7 Skrevet 15. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke melkeallergi for jeg går allerede på melkefritt kosthold. Og refluks mente HS at det ikke er. Anonymkode: 04733...0d4 Hm.. hva med å ta baby med til legen? Jeg har opplevd å få bedre oppfølging der enn hos hs et par ganger. Fastlegen vår er barnelege så kan ha noe med det å gjøre Anonymkode: 7c12c...3b8
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #8 Skrevet 15. mai 2021 Vår jente på 7 uker er også ganske ekstrem - men det har blitt bedre fra da hun var 4 uker. Så det er håp! HS mente heller ikke det var refluks i vårt tilfelle. Anonymkode: baa33...a53
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #9 Skrevet 15. mai 2021 Rosatoast skrev (9 minutter siden): Han kan jo drukne i sin egen gulp, dette må du ta med legen og få MR for å sjekke fordøyelsessystemet. Kan hende han er tett og ikke får det ut andre veien. Bæsjer og tisser han ordentlig? Oi nå ble jeg veldig redd! Pleier å legge hn på siden, og hodet er som oftest vendt mot siden så gulpe kommer ut. Har snakket med HS som ikke virket bekymret fordi hn tisser og bæsjer ofte og legger på seg. Anonymkode: 04733...0d4
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #10 Skrevet 15. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vår eldste var også ekstremgulper. Fant aldri noen årsak, men verken hs eller legen var bekymret. Så lenge han legger på seg er det ikke skadelig. Det er særdeles liten fare for at han drukner i gulp... så ikke engang tenk på det, det er overhodet ikke noe å bekymre seg for. Anonymkode: 883dd...10a Takk for beroligende svar om å drukne i gulpet sitt! Hva gjorde dere når hun gulpa så fælt? Vi bruker opp alle klærene hn har daglig for alt gulpes ut. Kluter, mine klær, babyens klær, seng etc.. Lukter jo gulp i hele huset 😔 Anonymkode: 04733...0d4
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #11 Skrevet 15. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hm.. hva med å ta baby med til legen? Jeg har opplevd å få bedre oppfølging der enn hos hs et par ganger. Fastlegen vår er barnelege så kan ha noe med det å gjøre Anonymkode: 7c12c...3b8 Tror ikke vår fastlege er så flink på det området, men kan høre på 6 ukers kontrollen. Anonymkode: 04733...0d4
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #12 Skrevet 15. mai 2021 Min holdt på med gulping i 9 mnd. Måtte alltid ha med meg ekstra skift. Anonymkode: ede6f...0ad 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #13 Skrevet 15. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vår jente på 7 uker er også ganske ekstrem - men det har blitt bedre fra da hun var 4 uker. Så det er håp! HS mente heller ikke det var refluks i vårt tilfelle. Anonymkode: baa33...a53 Hvor mye bedre ble det etter 4 uker? Syns det har blitt værre frem til nå og baby ble 4 uker igår 😣 Anonymkode: 04733...0d4
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #14 Skrevet 15. mai 2021 Vår gutt var også sånn uten hverken refluks, melkeallergi eller andre årsaker. Han ble bedre når han nærmet seg 1 år 😱 Anonymkode: 1553b...7f3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #15 Skrevet 15. mai 2021 Slik er det her også! Rett før jeg spyr av hele gulpingen (hehehe). Men føler det har minsket litt nå. Trenger som regel bare 3-4 skift om dagen nå🥳 nå er hun 6 mnd. Kanskje når jeg begynte å gi litt fast føde at det minsket? uansett så snakket helsesøster om noe fortykningsmiddel vi kunne ha i melka, men siden hun la fint på seg så ville vi ikke bruke det, men holde ut gulpingen. Kan jo kanskje spør deres helsesøster om det hvis dere vil? Det går over til slutt! Hold ut♥️ Anonymkode: dd98b...b16 1
Rosatoast Skrevet 15. mai 2021 #16 Skrevet 15. mai 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Vår eldste var også ekstremgulper. Fant aldri noen årsak, men verken hs eller legen var bekymret. Så lenge han legger på seg er det ikke skadelig. Det er særdeles liten fare for at han drukner i gulp... så ikke engang tenk på det, det er overhodet ikke noe å bekymre seg for. Anonymkode: 883dd...10a Det skjer med veldig mange, lite kunnskapsrikt å si at dette er noe man ikke skal bekymre seg for. Er ikke dette en av grunnene til krybbedød f.eks
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #17 Skrevet 15. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvor mye bedre ble det etter 4 uker? Syns det har blitt værre frem til nå og baby ble 4 uker igår 😣 Anonymkode: 04733...0d4 Noe mindre gulp vil jeg si. Føler det har hjulpet med at produksjonen har stabilisert seg. Det verste er hvis hun har sovet lenge og er skrubbsulten. Da vet jeg at det venter enormt mye gulp 😩 Ellers holder vi henne oppreist en god stund etter mat og kanskje det også har hjulpet. Vi lager en form for kile-pute når hun ligger i nestet, så hun ikke ligger så rett ut. Det er også verdt å forsøke. Anonymkode: baa33...a53
Sensi Skrevet 15. mai 2021 #18 Skrevet 15. mai 2021 (endret) AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Takk for beroligende svar om å drukne i gulpet sitt! Hva gjorde dere når hun gulpa så fælt? Vi bruker opp alle klærene hn har daglig for alt gulpes ut. Kluter, mine klær, babyens klær, seng etc.. Lukter jo gulp i hele huset 😔 Anonymkode: 04733...0d4 Mine gulpet også mye. Men la på seg og virket fornøyde. Måtte ha med masse skift til baby og meg selv og masse kluter. Slitsomt. Hold ut. Ble bra når begynte med fast føde. Holdt de oppreist en stund etterpå. Rapet. Kan ikke huske at de gulpet når de lå. Men bra du legger baby på siden iallfall. Raper du baby? Endret 15. mai 2021 av Sensi
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #19 Skrevet 15. mai 2021 Om du spiser soya kan ungen være allergisk mot det. Er samme protein som i melk. Ville prøvd det i noen dager å sett. Det hjalp her. Ungen spydde ut gulpen om jeg fikk i meg minimalt med melk/soya. Fikk også utslett og var urolig. Anonymkode: 68d26...29c
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #20 Skrevet 15. mai 2021 Rosatoast skrev (10 minutter siden): Det skjer med veldig mange, lite kunnskapsrikt å si at dette er noe man ikke skal bekymre seg for. Er ikke dette en av grunnene til krybbedød f.eks Nei, nå sprer du feilinformasjon. Jeg har aldri hørt om baby som dør av gulping, de har en velutviklet refleks som gjør at strupelokket lukkes når det kommer innhold i munnen. Og når det gjelder krybbedød finner man som regel ikke en årsak. Anonymkode: dc9bf...342 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå