AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #61 Del Skrevet 17. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 15.5.2021 den 19.58): Helt tragisk. Er det en yrkesgruppe som bruker mobil mye i jobben er det vel lærere. Mens diverse offentlig ansatte får betalt alt. Anonymkode: 35afe...5b7 Det skal ikke være mulig å bruke telefon mye og samtidig ikke få dekket dette eller få en telefon. Om sjefen forlanger at du gir ut telefonnummer til foreldre, elever eller andre dere samarbeider med så er det bare å si nei om du ikke har inngått en avtale om dette? Hvordan løser arbeidsgiver GDPR, personvern og korrekt saksbehandling og dokumentasjon om dere kommuniserer med foreldre og andre via privat telefon utenfor arbeidstid? Det er jo utrolig uprofesjonelt om dere lærere bare deler ut privat nummeret deres i hytt og pine. Det virker og utrolig lite proft og som en lite etisk overveid beslutning... Se for deg at andre i kommunen holdt på sånn: Hjemmesykepleien, NAV, plan og bygg, fastlegen, barnehagene osv bare delte ut sitt private nummer og inviterte til SMS og telefoner utenfor arbeidstid. Høres jo bare merkelig ut... Anonymkode: cd93f...65d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #62 Del Skrevet 17. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 15.5.2021 den 20.41): Der jeg jobber (som kontaktlærer) må alle bruke sin private telefon og ingen får godtgjørelse. Jeg betaler ikke noe mer for å bruke telefonen i jobbsammenheng, så jeg ser ikke problemet. Jeg opplever sjeldent at foreldre tar kontakt på ugunstige tidspunkter når det ikke er noe viktig. Anonymkode: 3ee0e...7ef Får håpe du ikke bryter personvernlovgivning eller forvaltningslover når du bruker din private mobil til kontakt med foreldre, elever m.m da. Er jo ditt ansvar og skyld om du velger å ikke bruke kommunens kommunikasjonssystemer... Anonymkode: cd93f...65d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #63 Del Skrevet 18. mai 2021 Vi har en fasttelefon på team-kontoret. Men vi er flere lærere som må bruke samme telefon. Passer dårlig når jeg må ta en telefon, og kollegaen sitter der i en time. Da har jeg noen ganger brukt privat mobiltelefon. Det er heller ikke alle foreldre som har skjønt hvordan de bruker den digitale kommunikasjonsplatformen vår, der de kan sende meldinger om fravær og annet. Så jeg har vært nødt til å bruke privat mobil for å få tak i disse. Er også noen som ikke svarer når jeg ringer fra skolens telefon, for når man søker opp nummeret får man opp Xxx kommune. Og da tør de ikke svare 🙈. Er min teori. Har fått noen unnskyldninger når jeg endelig har kommet gjennom: "å, var det DU som prøvde å ringe meg? Beklager for at jeg ikke svarte!", men når jeg ringer med privat mobil svarer de. Har også fått meldinger/ telefoner på mobilen, hvor foreldre har søkt meg opp. Hadde vært greit med en egen jobbtelefon. Da kunne jeg hatt skjult nummer på privat, og skrudd av jobbtelefon etter kl 16. Har heldigvis ikke så masete foreldre i klassen i den forstand. De sender ofte melding og spør om jeg kan ringe, eller de ringer tidlig om morgenen eller før kl 16. Men vet jo aldri med andre foreldregrupper. Jeg har ikke jobbet så lenge enda, dette er første året jeg er kontaktlærer. Men da jeg jobbet som faglærer noen år siden, var det en mor som ringte meg kl 23 for å informere om noe hun bare kunne sendt en mail om. Anonymkode: ae153...c19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #64 Del Skrevet 18. mai 2021 Der jeg jobbet før fikk vi 100,- per mnd (1100,- i året), for å bruke egen tlf i jobben. Handlet om å logge seg inn med mobilbank og andre løsninger som krevde tlf f.eks. Hadde også en fast tlf stående på plassen min, men den var det jo selvsagt aldri aktuelt å bruke. Vet ikke om den funka en gang, jeg jobbet i et ettårsvikariat. Anonymkode: c034f...4e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
coralgol Skrevet 18. mai 2021 #65 Del Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 15.5.2021 den 20.14): Håper nesten at du tuller? Er lærer for 60 elever, blir mange sms frem og tilbake til både de og foreldre. For ikke å snakke om diverse instanser som vi samarbeider tett med. Anonymkode: 35afe...5b7 Her bruker vi alt slik via visma, en skoleapp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #66 Del Skrevet 18. mai 2021 Dette høres jo bare rart ut. Jeg har en samboer som jobber som lærer og har gjort i mange år. Han gir ikke ut sitt telefonnummer til noen av foreldre eller elever. De har en Mail eller et kontornummer å forholde seg til. Ingen forventer eller krever at lærere skal dele ut sitt private telefonnummer. Anonymkode: ff92d...709 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 18. mai 2021 #67 Del Skrevet 18. mai 2021 Har vært statlig ansatt i 7 år, i 3 ulike organisasjoner, har aldri sett snurten av en jobbtelefon jeg. At alle saksbehandlere i staten får det er bare tull. Her går det i Skype/Teams, og etter arbeidsdagens slutt er jeg rett og slett ikke tilgjengelig på telefon. Kun de med lederansvar som har egen telefon (eller kostnader til telefonen dekket) på de stedene jeg har jobbet. Og da går det hvertfall ikke i iPhone. 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #68 Del Skrevet 18. mai 2021 Er ikke dette litt bagatell? Jobbruk av telefon koster jo i praksis ingenting, med mindre du er en sånn som nekter å ha telefon i utgangspunktet. Hadde vært noe annet om vi var i 2003 og du betalte per minutt og per SMS. Anonymkode: fefb4...abb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nomore82 Skrevet 18. mai 2021 #69 Del Skrevet 18. mai 2021 førstedamen skrev (På 15.5.2021 den 20.00): Du må skatte såpass mye av å få dette dekket at det ofte ikke lønner seg. Har du egentlig sett på regnestykket? Om du får dekket mobil av arbeidsgiver så får du økt årslønnen med ca 5000 som du må skatte av. Dersom du skatter 36% så må du altså betale 1800 kr ekstra i skatt. Fordelt på 12 måneder blir det altså en kostnad på kr 150,- for å ha dekket mobil. Inkludert taletid og data. Du må altså ha et abonnement til mindre enn 150 kr måneden eller kontantkort for at betalt arbeidsgiver ikke skal lønne seg. Det er ikke umulig men de fleste ligger vel noe høyere enn dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #70 Del Skrevet 18. mai 2021 Albbas skrev (37 minutter siden): Har vært statlig ansatt i 7 år, i 3 ulike organisasjoner, har aldri sett snurten av en jobbtelefon jeg. At alle saksbehandlere i staten får det er bare tull. Her går det i Skype/Teams, og etter arbeidsdagens slutt er jeg rett og slett ikke tilgjengelig på telefon. Kun de med lederansvar som har egen telefon (eller kostnader til telefonen dekket) på de stedene jeg har jobbet. Og da går det hvertfall ikke i iPhone. 😂 Alle som jobber i den statlige etaten jeg jobber får tilbud om enten beskattet eller ikke-beskattet mobiltelefon. Etaten har bestemt å avvikle fasttelefon, så alle må over på mobil. IPhone er en av modellene vi kan velge. Anonymkode: 5e844...fdb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 18. mai 2021 #71 Del Skrevet 18. mai 2021 9 minutter siden, AnonymBruker said: Alle som jobber i den statlige etaten jeg jobber får tilbud om enten beskattet eller ikke-beskattet mobiltelefon. Etaten har bestemt å avvikle fasttelefon, så alle må over på mobil. IPhone er en av modellene vi kan velge. Anonymkode: 5e844...fdb Skjønner ikke hvorfor dere må over på mobil, man har jo mulighet for telefoni i Teams (og Skype, men Teams tar vel over)? Har brukt det alle mine arbeidssteder siden 2014 som sagt, har ikke sett en fasttelefon siden før 2010 jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #72 Del Skrevet 18. mai 2021 On 5/15/2021 at 7:58 PM, AnonymBruker said: Helt tragisk. Er det en yrkesgruppe som bruker mobil mye i jobben er det vel lærere. Mens diverse offentlig ansatte får betalt alt. Anonymkode: 35afe...5b7 Øh. Lærere er offentlig ansatte. Anonymkode: ff576...ec7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #73 Del Skrevet 18. mai 2021 19 minutter siden, AnonymBruker said: Alle som jobber i den statlige etaten jeg jobber får tilbud om enten beskattet eller ikke-beskattet mobiltelefon. Etaten har bestemt å avvikle fasttelefon, så alle må over på mobil. IPhone er en av modellene vi kan velge. Anonymkode: 5e844...fdb Det der er litt provosrende. Har en veninne som jobber som kommunikasjonsrådgiver i det offentlige. Hun er en skikkelig kløne, så hun klarte å knuse tre eller fire nye iphoner i løpet av et år, og hver gang bare fikk hun en ny en av jobben. sikkert 15 000 kroner hver gang, rett fra skattekassa. Hun var flau selv, men sa hun måtte jo ha jobbtelefon... Anonymkode: ff576...ec7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #74 Del Skrevet 18. mai 2021 Albbas skrev (10 minutter siden): Skjønner ikke hvorfor dere må over på mobil, man har jo mulighet for telefoni i Teams (og Skype, men Teams tar vel over)? Har brukt det alle mine arbeidssteder siden 2014 som sagt, har ikke sett en fasttelefon siden før 2010 jeg... Fordi klientene ringer oss. Anonymkode: 5e844...fdb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nomore82 Skrevet 18. mai 2021 #75 Del Skrevet 18. mai 2021 Albbas skrev (13 minutter siden): Skjønner ikke hvorfor dere må over på mobil, man har jo mulighet for telefoni i Teams (og Skype, men Teams tar vel over)? Har brukt det alle mine arbeidssteder siden 2014 som sagt, har ikke sett en fasttelefon siden før 2010 jeg... Det forutsetter at man har aktivert tjenesten for inngående og utgående telefoni og betaler for det. Her jeg jobber har vi ikke kjøpt den tjenesten og vi ønsker at flest mulig benytter mobiltelefon (betalt av arbeidsgiver) i jobben sin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 18. mai 2021 #76 Del Skrevet 18. mai 2021 9 minutter siden, AnonymBruker said: Fordi klientene ringer oss. Anonymkode: 5e844...fdb Ja? Det gjelder vel de fleste offentlige instanser. 😅 Man får jo et telefonnummer man nås på, selv om man ikke har en fysisk telefon, og har avviklet fasttelefonen. 5 minutter siden, nomore82 said: Det forutsetter at man har aktivert tjenesten for inngående og utgående telefoni og betaler for det. Her jeg jobber har vi ikke kjøpt den tjenesten og vi ønsker at flest mulig benytter mobiltelefon (betalt av arbeidsgiver) i jobben sin. Ja og det er jo greit nok, men noen hevder at man må ha mobil hvis man ikke har fasttelefon, og det er jo ikke riktig i det hele tatt. Man får selvfølgelig ikke noe gratis her i verden. 😅 Veldig mange organisasjoner har jo begge deler, at mobilnummeret også er knyttet til telefoni gjennom PC, eller man har ett mobilnummer og ett telefonnummer knyttet til telefoni gjennom Teams eller hva man enn har som løsning. Har man Teams på mobilen nås man på begge numrene på mobilen (hos oss gjelder det som sagt kun på ledernivå). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #77 Del Skrevet 18. mai 2021 Albbas skrev (9 minutter siden): Det gjelder vel de fleste offentlige instanser. 😅 Man får jo et telefonnummer man nås på, selv om man ikke har en fysisk telefon, og har avviklet fasttelefonen. Og så trenger vi mobil til å koble PCen på mobilnettet fordi vi ikke får bruke trådløse nettverk. Dessuten er det ikke jeg som bestemmer, så det er ingen vits å fortsett å gnage på det. Anonymkode: 5e844...fdb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mmd Skrevet 18. mai 2021 #78 Del Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 15.5.2021 den 19.58): Helt tragisk. Er det en yrkesgruppe som bruker mobil mye i jobben er det vel lærere. Mens diverse offentlig ansatte får betalt alt. Anonymkode: 35afe...5b7 Statlig ansatt, vi må betale alt selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #79 Del Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 15.5.2021 den 21.53): Nå er reglene endret slik at mobilabonnementet kan gis som gave inntil kr. 5 000,- i året. Anonymkode: 5e844...fdb Brunello skrev (På 15.5.2021 den 22.13): Et bedriftsabonnement er dyrere enn det. Det er ikke kostnaden som er gaven, men fordelen på kr 4 392,-. Men det betyr igjen at andre generelle gaver i året ikke kan koste mer enn kr 608,- før de blir skattepliktig. Anonymkode: d951a...832 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #80 Del Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er ikke kostnaden som er gaven, men fordelen på kr 4 392,-. Men det betyr igjen at andre generelle gaver i året ikke kan koste mer enn kr 608,- før de blir skattepliktig. Anonymkode: d951a...832 Mange av oss får ikke gaver fra arbeidsgiver. Anonymkode: 5e844...fdb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå