Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jobber som lærer, og fant ut for noen dager siden at jeg er gravid. Sannsynlig termin vil være rundt 20.januar. Da lurer jeg på når jeg burde informere ledelsen, arbeidsgiver? I disse dager prøver de jo å sette sammen puslespillet det er å legge neste skoleårs timeplaner, og jeg har bl.a. blitt fortalt (før jeg visste jeg var gravid) at jeg får undervise i fag og klasser jeg hadde som mine førsteønsker for neste skoleår. Jeg ble jo kjempeglad, og tenker at de nå sikkert har kommet langt med timeplaner.

Så jeg føler at hver dag som går "lurer" jeg dem ved ikke å fortelle at jeg er gravid, og mest sannsynlig (om alt går bra) gå ut i permisjon før jul, midt i skoleåret.

Noen som vet når jeg helst burde si ifra? Jeg er jo veldig kort på vei, og det kan jo skje mye -f.eks. spontanabort, påvist avvik på UL og påfølgende abort. Så jeg har tenkt at jeg burde vente til i alle fall etter uke 12, da det er tidlig UL. Men det er hele to måneder til ca. Blir arbeidsgiver sint av å få beskjed midt i sommerferien, og må slite med å lage nye timeplaner etc.? Uff, har dårlig samvittighet pga. dette.

Noen med erfaring, både fra noen som jobber i ledelsen på skoler (som lager timeplaner, ansetter vikarer etc.) og andre lærere? Takknemlig for svar.

Anonymkode: 70e93...cda

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lærer og sa det ganske tidlig (rundt uke 4), rett og slett fordi formen var ganske dårlig og jeg trengte noe tilrettelegging. Sa det ikke til øvrige kolleger før rundt uke 20. 

Jeg tenker at det er greit at arbeidsgiver vet det, selv om det er tidlig og sjanse for at det ikke går bra, for da slipper du å gå inn i en lang forklaring om det skulle skje noe også.

Det er ikke noe i veien for å si ifra senere heller, fra lovverkets side har du rett til å vente frem til 4 uker før du går ut i permisjon (men for de fleste er det jo både upraktisk vanskelig å holde det skjult så lenge), men det blir nok regnet som mer fair å fortelle det relativt tidlig, og de fleste arbeidsgivere setter pris på å få vite det i god tid. 

Uansett så vil de nok ikke vite det midt i juli. Da har ledelsen på de fleste skoler ferie og får ikke gjort noe til eller fra på timeplaner eller andre praktiske ting. Du bør nok si noe enten før eller etter deres ferie. 

Når det kommer til dårlig samvittighet ovenfor jobben med å legge timeplaner og sånn så hører det rett og slett til lederyrket. Folk blir sykemeldte, flytter og sier opp, og noen ganger går det på bekostning av fag- og timeplanfordelingen, sånn er det bare. 

Anonymkode: f461c...3c6

Skrevet

Jeg er ikke lærer, men synes ikke du skal ha dårlig samvittighet for å ikke fortelle det enda. Som du sier, mye kan fremdeles skje. Det er helt innenfor å vente til 12. uke og til og med etter OUL med å si noe, og at det vil være i ferien er faktisk ikke ditt problem. Det er altfor tidlig å si ifra deg timer for neste år i uke 4! Vent til etter ferien er mitt råd 😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sa i fra i uke 5, men det var pga fysisk og psykisk form. Om jeg kunne valgt om igjen hadde jeg nok drøyd til over sommeren. Jeg fikk også «drømmeåret» den høsten jeg gikk gravid. 

De endrer nok ikke timeplanen «bare» fordi du er gravid, uansett når du sier fra. På min arbeidsplass er de veldig forsiktige med å gjøre store endringer for tidlig, da vi dessverre har opplevd flere ganger at noen har mistet barnet sent i svangerskapet eller under fødsel. 

Anonymkode: 7056e...8ee

Skrevet

Jeg har sagt ifra etter ordinær. Altså i uke 19. Mest fordi jeg har mista 3 ganger. Den ene gangen ganske seint. Så ville at jobben skulle være et sted hvor ingen viste noe, spurte noen spørsmål og at det var mitt "fristed".

Var ganske dårlig,  og brukte noen egenmeldingsdager den ene gangen. Har vært vinter før jeg sa det, så kom unna med å bruke ullgensere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...