Gå til innhold

Sådd frø - og fått lange tynne stengler

MiniMjau

Anbefalte innlegg

Har plantet diverse grønnsaksplanter(fra frø) i vinduskarmen, og selvsagt så kommer det opp laaange tynne stengler med frøblader, slik det gjør når lysforholdene er for dårlige. 

kan jeg prøve potte de om og putte en del av den lange stengelen ned i jorda, eller vil planten ta skade av ompotting så tidlig eller av selve nedgravingen av stengel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tomatplanter vil tåle det, men ellers ville jeg vurdert å knipe av stengelen over frøbladene (aldri under), satt plantene lysere og håpet på ny vekst. Det vil ta mange flere uker før noe blir modent av det da, så du må gjøre en vurdering på hvorvidt det er noen vits i det. 

Er det stengelen opp til frøbladene som er lange vet jeg ikke helt om det er noe å gjøre annet enn å la de vokse og se hva som skjer. 

Anonymkode: 9f781...888

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg plantet masse blomster som fikk LANGE TYNNE STENGLER, jeg bare plantet de om og dekket hele stengelen med jord opp til bladene, det fungerte også med jordbær. Prøvd det, men sett de gjerne kaldt og mørkt en stund så røttene gror bedre. 

Anonymkode: bef03...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg plantet masse blomster som fikk LANGE TYNNE STENGLER, jeg bare plantet de om og dekket hele stengelen med jord opp til bladene, det fungerte også med jordbær. Prøvd det, men sett de gjerne kaldt og mørkt en stund så røttene gror bedre. 

Anonymkode: bef03...64a

Ja, har 2 planter (squash), kanskje jeg skal gjøre et forsøk på å plante om den ene. Skal så et frø direkte ut også. Bare for å se hva som funker best. 

har satt plantene i boden nå, der er det litt lys, men ikke sol og det er kaldere enn i stua. 

De har jo stått i solsteika i stua.... 

Mye å lære 🙂

Endret av MiniMjau
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner ikke logikken i å sette dem mørkere; lys hemmer strekningsveksten, mangel på lys fremmer strekningsveksten. Plantene vil bare bli få enda lengre stengler av det. Plantene prioriterer stengelvekst fremfor bladvekst i håp om å klare å vokse seg bort til en lysere plass.

For at de skal gro mer røtter trenger de næring fra fotosyntesen, og den er det bladene som står for. Så det blir ingen røtter hvis ikke bladene får lys nok.

Anonymkode: 4f64d...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DEN NAKNE GARTNER
MiniMjau skrev (22 timer siden):

Har plantet diverse grønnsaksplanter(fra frø) i vinduskarmen, og selvsagt så kommer det opp laaange tynne stengler med frøblader, slik det gjør når lysforholdene er for dårlige. 

kan jeg prøve potte de om og putte en del av den lange stengelen ned i jorda, eller vil planten ta skade av ompotting så tidlig eller av selve nedgravingen av stengel?

Jeg ville begynt på nytt igjen. Å så frø og få greie resultater handler om å prøve å feile. Som du vet er lys utrolig viktig slik at man får lubne små og tette planter. 

Så frø og plasser dem varmt og pass på at de alltid er fuktig.

Når du ser noe grønt så sett planten lyst og kaldere (minimum 4000 kelvin og ikke minusgrader)

Når du har 4 frøblader som ser bra ut kan du toppe planten din.  Slik topper du !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...