Gå til innhold

Hvordan er det i bo på Romsås for barnefamilie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er en familie med to barn på 3 og 5 år. Vi bor nå i Nord-Norge, og skal nå flytte til Oslo. Er lite kjent i byen og sliter litt når vi kikker på hus/leilighet. Hvordan er det egentlig å vokse opp på Romsås med barn? Ser noen leiligheter på Finn som kunne vært aktuelle for oss. Er det gode skoler der, og godt miljø for barn f.eks? Noen som kan dele erfaringer?

Anonymkode: b236c...6cd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Njaaaa.

Anonymkode: 8d82b...c10

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tenkt lenge på tråden din..  Og ser at du ikke fikk noen nye svar. Er det pga jobb dere flytter til Oslo? 

Og jeg regner med, fra Nord-Norge, flytter dere sørover uten veldig mye egen kapital. Samtidig som du er vant til nesten "blendahvit" område, kanskje med noen thai- og russiske koner i nabolaget.

Så nei, Romsås kan fort bli for stor overgang for dere. Generelt, jo mindre du har minst 5 millioner i egenkapital, ville jeg tenkt at det er best for dere å tenke utafor Oslo. Hva med Nittedal nordover, Nedre Foll sørover, eller Bærums Verk vestover, hva som passer best til arbeidsplassen. Du vil få "hvite" områder, til mindre penger, og mulighet til å kjøpe noe større, og passende til en familie. Pluss, at du slipper å flytte igjen, når barna skal begynne på skolen. 

I Oslo kan du se på Bøller, men igjen, det er så usentralt at det nesten ikke verdt det, bare for å ha postkode "Oslo" liksom.  

Anonymkode: 796dd...894

• Liker 1
Skrevet

Begynner 5-åringen på skolen til høsten eller året etter? Jeg ville nok anbefalt dere å finne et sted dere kan leie, for så å bli kjent med byen før dere slår dere ned. Kan godt hende at dere ville trivdes utenfor byen også, for den saks skyld. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor skal dere jobbe?

Romsås ligger veldig fint til, rett ved marka og høyt og fritt, leilighetene har ofte god planløsning og mange leiligheter har fantastisk utsikt. Det er mangekulturelt miljø på Romsås. Noen synes det er pyton, andre synes det er en bra ting. 

Men siden Oslo er stort og reisevei til jobb vil ha mye å si, tror jeg dere vil få flere gode råd ved å være litt mer konkrete. Skal dere jobbe i sentrum, er det god offentlig kommunikasjon fra alle deler av byen - og fra nabokommuner, hvor det går kjappe tog til og fra.  

Anonymkode: 2c84e...637

AnonymBruker
Skrevet

Du vil ikke ha barna dine på skolen på Romsås. Finnes en del helt ok barnehager og kanskje også noen få barneskoler rundt omkring, men etter det er det gjenger og mye kriminalitet i de innvandrertette bydelene. Det er mye fattigdom, dårlig integrasjon og lite ressurser - i tillegg til at innvandrere gjerne holder seg til seg og sine og ikke alltid er veldig begeistret for nordmenn. Så flytt hellere til en omegnskommune on dere ikke har råd til et bra område i Oslo - helst langs en toglinje med enkel atkomst til jobb.

Anonymkode: 9fc61...411

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Når folk går av t-banen på Romsås, så er det 9 av 10 som er mørkhudede. Nesten ingen hvite som bor der lenger.

Dersom dere selv er hvite og etnisk norske, vil sannsynligvis barnet deres bli en minoritet i sin klasse på skolen.

Jeg ville ikke flyttet til Romsås om jeg så fikk betalt for det. Jeg kjenner stedet. Jeg er vokst opp der på 70- og delvis 80-tallet.... Den gangen allerede begynte innvandrerne å søke seg til Romsås. Det var flertall hvite den gangen, men det har endret seg drastisk de senere årene. Stovner og Romsås er stort sett innvandrere, eller gjenboende eldre hvite som oppdro barna sine der den gangen det var nytt og alle var hvite, og ikke orker å flytte derfra nå.

Velg et annet område. For eksempel Lambertseter, hvis dere vil i en av Oslos drabantbyer og bo i blokk. Det er dyrere der enn Romsås, da, selvfølgelig.

Anonymkode: 16534...4e7

• Liker 1
Skrevet

Som en over skrev: Flytt til et sted utenfor Oslo. Det er mange fine steder dere får rekkehus til en helt grei pris. Gidder dere å kjøre / ta kollektivt litt mer enn 30 minutter, er det også steder som Tomter, Vestby m.m. der det faktisk er billigere enn Romsås, men dere får mye mer for pengene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg har tenkt lenge på tråden din..  Og ser at du ikke fikk noen nye svar. Er det pga jobb dere flytter til Oslo? 

Og jeg regner med, fra Nord-Norge, flytter dere sørover uten veldig mye egen kapital. Samtidig som du er vant til nesten "blendahvit" område, kanskje med noen thai- og russiske koner i nabolaget.

Så nei, Romsås kan fort bli for stor overgang for dere. Generelt, jo mindre du har minst 5 millioner i egenkapital, ville jeg tenkt at det er best for dere å tenke utafor Oslo. Hva med Nittedal nordover, Nedre Foll sørover, eller Bærums Verk vestover, hva som passer best til arbeidsplassen. Du vil få "hvite" områder, til mindre penger, og mulighet til å kjøpe noe større, og passende til en familie. Pluss, at du slipper å flytte igjen, når barna skal begynne på skolen. 

I Oslo kan du se på Bøller, men igjen, det er så usentralt at det nesten ikke verdt det, bare for å ha postkode "Oslo" liksom.  

Anonymkode: 796dd...894

Jeg er enig med mye av det denne brukeren skriver. Jeg kan legge til at Romsås var beryktet på 1980-1990 tallet for et røft bomiljø og mange rusmisbrukere, men det har blitt bedre. Men det er andre gode alternativer hvis man går opp litt i pris.

Det er lettere å hjelpe dersom vi vet ca. budsjett, hvor mange soverom, hvilke behov dere har, etc.

Dersom dere ser på drabantbyer / borettslag i utkanten av Oslo, er det greit å vite at det er ganske stor forskjell på ulike drabantbyer og borettslag. Både prismessig og sosialt.

Jeg bor i dette borettslaget - det er dyrere enn Romsås, men ikke så voldsomt: https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=217760385 (akkurat denne leiligheten hadde kjip utsikt mot andre leiligheter og taket på et parkeringshus, men det kommer sikkert flere lignende leiligheter til salgs).

Fordelen her er at det er noen minutter å gå til lokaltogstasjon, derfra bruker man 14 minutter inn til Oslo S. Det er en «flaskehals» på linja, men det er vedtatt utbygging av et ekstraspor som vil effektivisere avgangene på sikt. Da kommer togene til å gå hyppigere, og vil sannsynligvis bruke kortere tid. Man kan uansett regne med vesentlig kortere pendlertid inn til sentrum enn fra Romsås.

I tillegg ligger det midt mellom hovedferdselsårene i Groruddalen, så det er ganske stille her. Man slipper å leve med «sus» fra motorveien i bakgrunnen, og det er lite trafikk i villastrøkene rundt. Man kan la barna leke fritt på uteområdene.

Da jeg flyttet inn fikk jeg høre at det var et «hvitt» borettslag (personlig er jeg ganske innvandringsvennlig, og misliker at folk legger så stor vekt på slik. Men det er nok en sannhet i det. De fleste naboene er etnisk norske og jobber på kontor eller i offentlig sektor, har jeg inntrykk av).

Mange søker barna sine til Høybråten skole som ligger rett i nærheten. Det er ingen garanti for å få plass der, men jeg har inntrykk av at grendeskolen som man «egentlig» sokner til er ganske trivelig.

Du får ikke umiddelbar tilgang til marka, men det er tre ulike markaområder 5-10 minutter unna med bil / buss. I tillegg er det noen turstier i nærområdet som er fine dersom man bare skal gå tur med hunden eller lignende, og kort avstand til Stovner senter, Alna senter og Furuset senter.

Det er ikke sikkert at dette passer for dere, men fortell litt mer om budsjett og behov, så kommer vi med forslag.

Anonymkode: 2d7c0...97e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du vil ikke ha barna dine på skolen på Romsås. Finnes en del helt ok barnehager og kanskje også noen få barneskoler rundt omkring, men etter det er det gjenger og mye kriminalitet i de innvandrertette bydelene. Det er mye fattigdom, dårlig integrasjon og lite ressurser - i tillegg til at innvandrere gjerne holder seg til seg og sine og ikke alltid er veldig begeistret for nordmenn. Så flytt hellere til en omegnskommune on dere ikke har råd til et bra område i Oslo - helst langs en toglinje med enkel atkomst til jobb.

Anonymkode: 9fc61...411

Dette er ekstremt generaliserende. Noe av det var kanskje sant rundt år 2000, men ikke i 2021.

Og hvor mange «fattige innvandrere» tror du har råd til å kjøpe leiligheter med en kvadratmeterpris på 70 000-100 000 kr? De «fattige innvandrerne» klorer seg fast på Bjørndal, Romsås og Stovner, men det har også begynt å bli for dyrt. 

Groruddalen og Søndre Nordstrand har endret seg mye på 10-15 år.

Anonymkode: 2d7c0...97e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...