AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #1 Skrevet 15. mai 2021 Er så lei av å høre folks kommentarer fra de som har hatt enkle soveunger, eller som tror barn er superenkle å få til å sove når man vil eller lenger på morgenen. Besteforeldre særlig kommenterer mye... eller de som tror alle barn sover 12-13 timer om natta! vi har ei som har vært et mareritt å få til å sovne da hun var baby, slitsomt å få til å sovne fra 1-2, og våkner aaaalt for tidlig nå ved 3 års alder. Har aldri sovet mer enn 11 timer på ei (god!) natt. Alle rundt oss kommenterer at «det er ikke så rart hun våkner tidlig når dere legger henne så tidlig» - at folk ikke skjønner at barn er ulike! Legger vi henne senere våkner hun ENDA tidligere, hun tar aldri igjen søvn på natta, men hun tar igjen søvn før klokken 12, så jo mer søvn før midnatt, jo mer uthvilt dagen etter. «Dere kan jo prøve å forskyve med 15 minutter hver kveld» - har aldri fungert...! Ikke engang når klokka stilles en time frem funker det 😂 Da hun var baby sa alle at vi stresset sånn med søvn, men om vi ikke var raskt ute ved trøtthetssignalene så sovnet hun aldri! Flere som er lei av velmenende kommentarer hos barn som dere har litt søvn-utfordringer med? Anonymkode: 8a802...827 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #2 Skrevet 15. mai 2021 Vi har ikke problemer med søvn, men jeg kjenner meg veldig igjen i spørsmålet ditt allikevel. Vår våkner tidlig, det har hun alltid gjort. Våkner mellom 6 og 7, det har hun gjort siste året, men før det våknet hun mellom 5 og 6. Jeg har venninner som påstår hardt at det er kun fordi vi legger henne for tidlig, og at hvis vi legger henne litt senere, vil hun også sove lenger om morgenen. Problemet er at det for det første ikke plager meg å stå opp tidlig (synes ikke 7 er spesielt tidlig engang...), og det funker uansett ikke å legge henne senere. Det eneste det gjør er at hun våkner like tidlig, men da sur og grinete fordi hun er trøtt. Så hun legger seg 19. Hun er 2,5 år. Forstår så godt du blir irritert. Hvis man vil ha velmente råd, så spør man jo om de... Anonymkode: 085b0...5c4 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #3 Skrevet 15. mai 2021 Jeg er 39 og er fortsatt sliK at til Senere jeg legger meg til tidligere våkner jeg🙈😅 Anonymkode: a233b...a93 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #4 Skrevet 15. mai 2021 Lei kommentarer og «råd» generelt jeg.. Må Være en generasjonsting.. kvinner 40-50 år tilbake i tid var vant med å «konkurrere», var liksom ikke så Mye annet å Ta seg til. Man skulle håndtere hus , hjem og barn. Kan aldri tenke at vår generasjon blir slik når vi får barnebarn Anonymkode: 1be6a...309 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #5 Skrevet 15. mai 2021 Jeg syns også det er slitsomt med råd som legges fram som at "slik er det", eller som at de mener de ikke er rart man har problemer med noe når en gjør som en gjør. Vi har heller ikke hatt så mye problemer med søvn, men det er noen som kommenterer på hvordan vi gjør ting uansett. Her kan vi f.eks. forskyve kveldene litt, særlig med den yngste. Og det er ikke så lenge siden ei venninne av meg sa at hun syntes det var egoistisk å komme seg hjem og få lagt barnet til leggetiden, og at ettåringer aldri tåler det godt. Vi har erfart med første barn at det alltid våknet 05.15 en periode, og at det ikke hjalp å legge tidligere eller endre dagsøvnen. Hadde det ikke vært for det, hadde jeg kanskje selv trodd at grunnen til at nr. to kan forskyve sovetiden og sover godt fordi vi er så avslappet til det. Jeg tror nesten man bare må svare på slike kommentarer med at "vi har prøvd/det passer ikke å prøve akkurat det" og "barn er ulike, men slik er vårt barn", selv om jeg vet at enkelte ikke gir seg. Anonymkode: c58a7...d20 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #6 Skrevet 15. mai 2021 "Dere har skjemt henne bort", når babyen bare ville sove på oss og våknet straks vi la henne fra oss. Anonymkode: 654c3...c37 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #7 Skrevet 15. mai 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): "Dere har skjemt henne bort", når babyen bare ville sove på oss og våknet straks vi la henne fra oss. Anonymkode: 654c3...c37 Den har jeg også fått! "Da må jeg ha skjemt henne bort i magen, for hun har vært sånn fra dag én!" Det har jeg svart med, men folk gir seg jo ikke. Helt utrolig at folk ikke skjønner at babyer kan være VELDIG forskjellige og at det ikke finnes noen fasit på hvordan hver enkelt av dem fungerer. Det kunne forøvrig aldri falle meg inn å komme med slike krasse "råd" til andre. Jeg syns faktisk det er litt sykt at det er ganske vanlig å holde på slik med nybakte mødre, man holder jo ikke på slik i andre settinger i livet. Anonymkode: 9b689...266 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #8 Skrevet 15. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er så lei av å høre folks kommentarer fra de som har hatt enkle soveunger, eller som tror barn er superenkle å få til å sove når man vil eller lenger på morgenen. Besteforeldre særlig kommenterer mye... eller de som tror alle barn sover 12-13 timer om natta! vi har ei som har vært et mareritt å få til å sovne da hun var baby, slitsomt å få til å sovne fra 1-2, og våkner aaaalt for tidlig nå ved 3 års alder. Har aldri sovet mer enn 11 timer på ei (god!) natt. Alle rundt oss kommenterer at «det er ikke så rart hun våkner tidlig når dere legger henne så tidlig» - at folk ikke skjønner at barn er ulike! Legger vi henne senere våkner hun ENDA tidligere, hun tar aldri igjen søvn på natta, men hun tar igjen søvn før klokken 12, så jo mer søvn før midnatt, jo mer uthvilt dagen etter. «Dere kan jo prøve å forskyve med 15 minutter hver kveld» - har aldri fungert...! Ikke engang når klokka stilles en time frem funker det 😂 Da hun var baby sa alle at vi stresset sånn med søvn, men om vi ikke var raskt ute ved trøtthetssignalene så sovnet hun aldri! Flere som er lei av velmenende kommentarer hos barn som dere har litt søvn-utfordringer med? Anonymkode: 8a802...827 Får de fleste tips fra alle. Følges opp av lege og helsesøster. Alle tror at jeg ikke har rutiner nok, noe som ikke stemmer. Jeg har en som bare ikke trenger så mye søvn. Anonymkode: 6e1cb...20b
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #9 Skrevet 15. mai 2021 Enig! Eller, jeg får ikke kommentarer, men er lei av å høre om alle andre sove babyer som sover til de må vekkes omtrent. Her våkner 2.5 åringen kl 05, og noenganger 04.30 😑 vi legger kl 19 og det spiller ingen rolle om vi legger seinere. Anonymkode: ca7e2...d17 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #10 Skrevet 15. mai 2021 Jeg er lei av råd jeg også, ikke bare om søvn - men om mat, oppdragelse, amming, barnemøbler, aktiviteter osv osv. Særlig helt uoppfordrede råd. Svigermor har kommet ukentlig med sånne «råd» siden hun fikk vite jeg var gravid med nr 1. Kommet med nye artikler, gamle bøker med gamle kjerringråd, ting hun gjorde da hun hadde babyer og småbarn (for 35 år siden) osv osv. Hun kommer om råd Om alt fra hvilken musikk barn bør høre på, til hvordan man skal forberede brystvortene til amming osv. Skjønner at det er velmenende, men tar det som kritikk. For i hennes øyne gjør vi alt feil og hun har selvfølgelig fasiten på alt. Nå har vi en treåring og jeg er høygravid igjen. Hun er helt rabiat. Blir gæren av det. Ringer, sender SMS og kommer på uventet besøk for å fortelle om det «nye» gamle rådet sitt. Jeg blir kokt i hodet og har endt med at jeg er meget selvbevisst å ikke gi andre uoppfordrede råd. Anonymkode: 3c81d...87b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå