AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #1 Skrevet 15. mai 2021 Kjenner folk uten utdannelse som jobber med telefonsalg som kom seg inn på boligmarkedet for lenge siden som nå eier tomannsbolig til 4 millioner mens jeg må slite meg gjennom et tungt studium (sivilingeniør ved NTNU) med absolutt ingen hjelp fra foreldre. Jeg klarer heller ikke få deltidsjobb og må leve på den latterlige summen fra Lånekassen og bo i kollektiv med 10 andre studenter. Jeg nærmer meg 30 og har bare gjeld og ingen verdier. Det er et tøft arbeidsmarked som venter i den andre enden og kanskje kommer jeg aldri til å tjene mer enn 600 000, noe som er det samme som vedkommende jeg kjenner som har jobbet i mange år og har tjent på boligfesten og utleie av hybler i huset han har kjøpt. Hvordan finne motivasjon til å fullføre? Er det i det hele tatt noe å se frem til for meg som ikke har kommet lenger i slutten av 20-årene? Det virker som livet bare er kjipt når man ikke har kommet inn på boligmarkedet og arbeidsmarkedet for lenge siden og ikke har foreldre som bidrar. Anonymkode: 4480d...07e 1
Majer Skrevet 15. mai 2021 #2 Skrevet 15. mai 2021 Man taper på å studere. En som har vært lat og arvet vil alltid premieres over deg som jobber hardt. Det er sånn høyresamfunnet har blitt. De sier de ønsker konkurranse, men sannheten er at de er livredde for ordentlig konkurranse. Bruk stemmeretten og fortsett på utdanningen. Bruk sinnet ditt til noe konstruktivt. 25
Populært innlegg tirben Skrevet 15. mai 2021 Populært innlegg #3 Skrevet 15. mai 2021 Da får du vel bare begynne som telefonselger du også da, hvis det virker så forlokkende! 76
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #4 Skrevet 15. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kjenner folk uten utdannelse som jobber med telefonsalg som kom seg inn på boligmarkedet for lenge siden som nå eier tomannsbolig til 4 millioner mens jeg må slite meg gjennom et tungt studium (sivilingeniør ved NTNU) med absolutt ingen hjelp fra foreldre. Jeg klarer heller ikke få deltidsjobb og må leve på den latterlige summen fra Lånekassen og bo i kollektiv med 10 andre studenter. Jeg nærmer meg 30 og har bare gjeld og ingen verdier. Det er et tøft arbeidsmarked som venter i den andre enden og kanskje kommer jeg aldri til å tjene mer enn 600 000, noe som er det samme som vedkommende jeg kjenner som har jobbet i mange år og har tjent på boligfesten og utleie av hybler i huset han har kjøpt. Hvordan finne motivasjon til å fullføre? Er det i det hele tatt noe å se frem til for meg som ikke har kommet lenger i slutten av 20-årene? Det virker som livet bare er kjipt når man ikke har kommet inn på boligmarkedet og arbeidsmarkedet for lenge siden og ikke har foreldre som bidrar. Anonymkode: 4480d...07e Du kommer til å tjene bra om du fullfører studiet. Ellers så kan du jo bare slutte, bli telefonselger og skaffe deg hus til 4 mill.. De fleste som studerer har en periode hvor livet er hybel i bokollektiv og lite penger. Du MÅ ikke bli Siv.ing. du kunne valgt en bachelor. Anonymkode: 39eb6...b33 40
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #5 Skrevet 15. mai 2021 Man velger jo selv hvordan man skal ha det? Om du vet at du aldri kommer til å tjene mer enn 600 000,- i året, men likevel har valgt den veien (studentliv), så har du jo satt dine egne rammer for livet. Ganske mange som ikke har valgt høyskole/ universitet klarer segcgansle bra i livet. De har bare tatt andre valg enn de tradisjonelle. Og de sitter heller ikke og betaler på høye studielån. Skjønner det kan føles kjipt. Men sånn er det bare. Anonymkode: c6020...b07 12
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #6 Skrevet 15. mai 2021 Majer skrev (3 minutter siden): Man taper på å studere. En som har vært lat og arvet vil alltid premieres over deg som jobber hardt. Det er sånn høyresamfunnet har blitt. De sier de ønsker konkurranse, men sannheten er at de er livredde for ordentlig konkurranse. Bruk stemmeretten og fortsett på utdanningen. Bruk sinnet ditt til noe konstruktivt. Tror ikke man kun skal skylde på politikk her. Detvhar jo vært sånn i all tid. Det handler like mye om de valgene man tar i livet. Selv om det stort sett er smart å ta seg en utdannelse, så er det virkelig ikke den eneste fasiten! Mange gjør det VELDIG bra uten det, og klarer å finne en egen vei til Ok lønn og livsstil. Anonymkode: c6020...b07 12
Majer Skrevet 15. mai 2021 #7 Skrevet 15. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tror ikke man kun skal skylde på politikk her. Detvhar jo vært sånn i all tid. Det handler like mye om de valgene man tar i livet. Selv om det stort sett er smart å ta seg en utdannelse, så er det virkelig ikke den eneste fasiten! Mange gjør det VELDIG bra uten det, og klarer å finne en egen vei til Ok lønn og livsstil. Anonymkode: c6020...b07 Før i tiden tjente man på å bli siving samtidig som det var lettere å få jobb uten utdanning. 4
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #8 Skrevet 15. mai 2021 Hjelper det hvis jeg forteller at jeg jobber i matbutikk og eier ett rekkehus og én leilighet? (Stavanger). Anonymkode: 94824...45c 17
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #9 Skrevet 15. mai 2021 Majer skrev (4 minutter siden): Før i tiden tjente man på å bli siving samtidig som det var lettere å få jobb uten utdanning. Men Ts velger likevel og utdanne seg til sivilingeniør. Mulig mer lønnsomt med yrkesutdanning. Anonymkode: c6020...b07 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #10 Skrevet 15. mai 2021 Boligmarkedet er kjipt. Det kan føles veldig urettferdig. Verden er urettferdig. For meg var det vanskelig å akseptere at uansett hvor hardt jeg jobber, så komme jeg alltid til å henge bak andre jeg kjenner som fikk et bedre utgangspunkt av foreldrene sine. De kom seg inn på boligmarkedet som studenter. De kommer til å arve mye, og tenker mye mindre på pensjonssparing enn det jeg gjør. Jeg sitter fremdeles i kollektivet og sparer - som 28-åring - for å komme meg inn på boligmarkedet. Fordi hadde ikke så mye hell i kjærligheten heller, ikke enda i alle fall. Og jeg prøver å tenke at det er mange millioner mennesker i verden som fremdeles ville ha byttet med meg! Det er heller ikke slik at livet mitt blir eller er kjipt. Jeg har bare litt andre prioriteringer, må tenke mer på pensjonssparing og kan ikke helt brukte penger på samme måte som noen av vennene mine. Men de fleste av de jeg kjenner lever ganske nøkternt, så forskjellene hadde først kommet til syne om jeg av en eller annen grunn hadde logget meg inn på bankkontoene deres. Anonymkode: e79f1...5b5 16
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #11 Skrevet 15. mai 2021 Stakkars, stakkars deg, TS. Synes fryktelig synd på deg. Anonymkode: 51f7b...06a 9
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #12 Skrevet 15. mai 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hjelper det hvis jeg forteller at jeg jobber i matbutikk og eier ett rekkehus og én leilighet? (Stavanger). Anonymkode: 94824...45c Nå er lønningene i Stavanger særdeles ok, og boligprisene har vært ganske lave i et 10år. Og hvordan skal det å være skrytete mot noen hjelpe? Anonymkode: 4c824...68c 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #13 Skrevet 15. mai 2021 Synes ikke det er sykt at noen har råd til å kjøpe leilighet, rekkehus,hus uten å studere i hundre år. Hvorfor skal ikke de ha rett på det om de tjener nok til å betjene ett lån 🤪 Og angående tlf selger, har prøvd meg som det også ila livet...fyttig helvette så vanskelig det var, jeg sugde! All honnør til de som tåler p stå i den jobben og attpå til tjener gode penger 👏🏻 Anonymkode: b2789...d42 19
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #14 Skrevet 15. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nå er lønningene i Stavanger særdeles ok, og boligprisene har vært ganske lave i et 10år. Og hvordan skal det å være skrytete mot noen hjelpe? Anonymkode: 4c824...68c Tjener man mer i dagligvare i Stavanger enn OSlo? Det visste jeg ikke! å prisene har ikke vært såååå lave. Ett rekkehus ligger på 3-4 mill som regel her. Anonymkode: b2789...d42 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #15 Skrevet 15. mai 2021 Enda en syk ting: Jeg og mannen er over 40 år, tjener 1,2 mill - har ca 800.000 i EK. Null anmerkninger og forbrukslån noensinne. Får ikke lån, ikke engang en samtale vil bankene ha med oss 🤷♀️ Anonymkode: 3f0fe...a57
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #16 Skrevet 15. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Enda en syk ting: Jeg og mannen er over 40 år, tjener 1,2 mill - har ca 800.000 i EK. Null anmerkninger og forbrukslån noensinne. Får ikke lån, ikke engang en samtale vil bankene ha med oss 🤷♀️ Anonymkode: 3f0fe...a57 Da må dere høre med andre banker, for er dere i fast jobb med egenkapital så er noe rart. Anonymkode: ad8c4...736 23
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #17 Skrevet 15. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Enda en syk ting: Jeg og mannen er over 40 år, tjener 1,2 mill - har ca 800.000 i EK. Null anmerkninger og forbrukslån noensinne. Får ikke lån, ikke engang en samtale vil bankene ha med oss 🤷♀️ Anonymkode: 3f0fe...a57 Det høres utrolig rart ut! Anonymkode: c6020...b07 6
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #18 Skrevet 15. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Enda en syk ting: Jeg og mannen er over 40 år, tjener 1,2 mill - har ca 800.000 i EK. Null anmerkninger og forbrukslån noensinne. Får ikke lån, ikke engang en samtale vil bankene ha med oss 🤷♀️ Anonymkode: 3f0fe...a57 Bil? Barn? Anonymkode: 9cdd4...f89 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #19 Skrevet 15. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tjener man mer i dagligvare i Stavanger enn OSlo? Det visste jeg ikke! å prisene har ikke vært såååå lave. Ett rekkehus ligger på 3-4 mill som regel her. Anonymkode: b2789...d42 Nå har jeg en utdanning nærmere TS sin , men jeg tjener betraktelig mer enn mine likesinnede i oslo. Kjenner ikke dagligvarelønnen, men ofte henger jo lønnen sammen med geografi. Og du får lett rekkehus til godt under 3 mill her. Og særlig de siste årene har rekkehus vært veldig tungsolgt og billige. Anonymkode: 4c824...68c 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #20 Skrevet 15. mai 2021 Sånn er livet. Du har valgt det selv, du kunne også blitt telefonselger. Min bror gikk yrkesfag og ble lærling, bodde hos foreldrene våre under læretiden og kunne dermed spare mye. Han kjøpte seg leilighet uten foreldrehjelp da han var 19. Jeg tok mastergrad - og hadde ikke råd til leilighet før jeg var 30. Angrer likevel ikke, jeg hadde ikke trivdes i min brors yrke. Elsker derimot yrket jeg har nå. Penger er langt fra alt Min samboer er totalt ufaglært (har ikke en gang vgs) og tjener likevel nesten det dobbelte av meg. Han er i en annen bransje. Jeg valgte å ikke gå inn i den bransjen pga interesser. Det er også mitt valg. Dette er ikke urettferdighet som har falt i fanget på meg (eller deg). Det er resultatet av valg vi har tatt helt frivillig. Anonymkode: 6d328...916 15
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå