Gå til innhold

Trene øverste del av rumpa

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan trene øverste del av rompa, sånn at rumpa går oppover? Altså at øverste del av rumpa får en bratt «kurve» i overgang fra rygg til rompe? Hoved «massen» «tyngden» av rompa mi er nå på midten og nederst? Jeg trener allerede tung styrke 2 dager i uken. Jeg vil ha mer bue øverst. Hvilke øvelser er best da?

Hvilke muskel er øverst på rompa, hva heter den?

Anonymkode: 54b39...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er ingen egen muskel på toppen, det er en stor muskel som heler gluteus maximus, men det beste er å trene alle rumpemusklene samlet, da vil du muligens få denne formen du ønsker. Anbefaler deg å søke opp Bret Contreras på YouTube eller the buutyking (tror det er brukernavnet på tiktok)/Bootyking. Fantastisk gode tips! Og ikke være redd for å løfte TUNGT! 

Anonymkode: 1abd2...aeb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Men ut fra dette bildet, ser det ut som muskelen gluteus medius er øverst? 

Det er riktig..

Gluteus medius er for øvrig ikke en stor muskel det er noe stor vits i å hamre for hardt løs på etter min mening.. Du kan aktivere muskelen ekstra ved å trene bøy med strikk rundt knærne slik at du presser knærne utover..

Eller finner du sikkert goodies her:

https://www.youtube.com/results?search_query=gluteus+medius+exercises

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har sånn rumpe med bratt kurve øverst og den eneste øvelsen jeg utfører på bein/rumpe er beinpress. Laster på 200 kg og gjør fire eller fem sett med 12 repetisjoner i hver. I tillegg går jeg mye på topptur i bratt terreng ute, med bratt stigning på tredemølle, og på trappe(step)maskin. Har dessverre mye lettere for å øke muskelvolumet i underkroppen enn i overkroppen, så nå har jeg faktisk tenkt å roe ned litt med beinpressen også... 

Bret Contreras anbefaler vel hip thrust i alle varianter for å trene the glutes

Anonymkode: 0ccb2...91b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...