AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #1 Skrevet 15. mai 2021 Hei! Jeg er student, og har slitt en del økonomisk det siste året. Jeg har dessverre ikke rett til "koronalånet" fra Lånekassen, og jeg har heller ikke foreldre som kan hjelpe da de ikke har så god råd selv. Nå er jeg i den situasjonen at jeg vurderer å avslutte Bsu-kontoen min for å betale noen av regningene som haster mest. Jeg har spart lite på den, bare rundt 6000. Det føles som et nederlag likevel, men jeg må nesten bare gjøre det. Jeg har lest at jeg ikke får starte ny BSU dersom jeg gjør dette, men jeg har også hørt at dersom jeg tar ut alle pengene, og så sørger for å sette inn alt igjen innen året er omme, så går det an likevel? Stemmer dette? Jeg skal ha sommerjobb i sommer, så det klarer jeg fint, i så fall. Jeg skal selvsagt kontakte banken neste uke, men er det noen her som har peiling? Anonymkode: fdfec...014 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #2 Skrevet 15. mai 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hei! Jeg er student, og har slitt en del økonomisk det siste året. Jeg har dessverre ikke rett til "koronalånet" fra Lånekassen, og jeg har heller ikke foreldre som kan hjelpe da de ikke har så god råd selv. Nå er jeg i den situasjonen at jeg vurderer å avslutte Bsu-kontoen min for å betale noen av regningene som haster mest. Jeg har spart lite på den, bare rundt 6000. Det føles som et nederlag likevel, men jeg må nesten bare gjøre det. Jeg har lest at jeg ikke får starte ny BSU dersom jeg gjør dette, men jeg har også hørt at dersom jeg tar ut alle pengene, og så sørger for å sette inn alt igjen innen året er omme, så går det an likevel? Stemmer dette? Jeg skal ha sommerjobb i sommer, så det klarer jeg fint, i så fall. Jeg skal selvsagt kontakte banken neste uke, men er det noen her som har peiling? Anonymkode: fdfec...014 Hei, Her ville jeg faktisk heller solgt alt du eier på finn.no, forsøkt å låne beløp av venner eller andre familiemedlemmer osv. Du mister en enorm sparefordel, og det er helt poengløst. Jeg skjønner at de pengene er avgjørende for deg nå, men jeg er helt sikker på at du har ting du kan selge for å overleve frem til første sommerjobb-lønnsslipp. Foreldrene dine kan nok også bidra med NOE, om du forklarer situasjonen? Ikke meningen å fremstå arrogant her, for jeg vet at 6000 kroner er mye akkurat nå, men du vil absolutt ikke miste BSU-kontoen. Anonymkode: 071a4...71b 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #3 Skrevet 15. mai 2021 Hvis pengene allerede er låst, kan du ikke ta dem ut, uten straffegebyr, men det blir lite. Det stemmer at du ikke får opprette en ny. Har gjort dette selv. Anonymkode: 1f51a...8ce 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #4 Skrevet 15. mai 2021 Jeg ville heller solgt alt jeg eide enn å avslutte en BSU du kun har 6000 kr på. Hvis du avslutter BSU eller tar ut pengene kan du ikke opprette ny. Har aldri hørt om det du nevner om å ta ut og sette inn igjen samme året. Hvis du selger masse klesplagg for 100 kr pr stykk får du jo inn litt penger? Kutt ut alle unødvendige kostnader som Netflix, spotify, treningssenter osv. Se om du kan ta noen småjobber på Finn. Anonymkode: 12477...292 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #5 Skrevet 15. mai 2021 Avslutt kontoen, og ta ut pengene. Det er nok det enkleste i ditt tilfelle. Dessuten vil regjeringen til høsten fjerne vekk BSU-ordningen med all sannsynlighet i løpet av 2års periode. Både AP og SV har programfestet at de vil fjerne BSU-ordningen. Ta ut pengene, du har ingenting og tape på dette. Anonymkode: 52fe2...bca
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #6 Skrevet 15. mai 2021 Er pengen låst må du betale tilbake skatten og kontoen blir avsluttet for altid. Vil ikkje gjort det, hadde heller prøved å selge ting. Anonymkode: 312c3...3ec
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #7 Skrevet 15. mai 2021 Takk for svar, alle Til dere som foreslår å selge ting, kutte i budsjettet osv: jeg har allerede solgt det jeg hadde å selge, som ikke var så mye. Trener ikke på senter, har ikke Spotify, Netflix eller lignende. Jeg er nesten hundre prosent sikker på at jeg må avslutte kontoen, det står mellom det og å ikke kunne betale leie fremover. Konsekvensene får bli som de blir. Når den tid kommer at jeg skal kjøpe bolig, kan jeg vel spare på andre måter? Anonymkode: fdfec...014
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #8 Skrevet 15. mai 2021 Dersom du har satt inn pengene i år, så kan du ta de ut uten at det har noen konsekvens for BSU-en. Anonymkode: 0fb26...a70 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #9 Skrevet 15. mai 2021 Dette høres utrolig kjipt ut for deg. Jeg ønsker ikke såre deg eller noe slikt med dette spørsmålet, men kan jeg spørre hvorfor du leier mer enn du får inn i studielån i måneden? Eller er det noe annet inne i bildet også? Jeg er oppriktig nysgjerrig. Jeg har selv slitt med økonomi tidligere, noe på grunn av lite kunnskap og dårlige avgjørelser, andre ganger på 100% på grunn av uflaks. Ellers ville jeg rådet som de andre, selge klær og ting, kanskje spørre familie om å låne. Og ikke minst flytte et billigere sted. Leie har gått ned det siste halvåret og man kan ganske lett få et rom i kollektiv til 5000-6000 i mnd i Oslo, selv om jeg jo ikke kjenner markedet du leier i. Anonymkode: e0d1b...90f 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #10 Skrevet 15. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar, alle Til dere som foreslår å selge ting, kutte i budsjettet osv: jeg har allerede solgt det jeg hadde å selge, som ikke var så mye. Trener ikke på senter, har ikke Spotify, Netflix eller lignende. Jeg er nesten hundre prosent sikker på at jeg må avslutte kontoen, det står mellom det og å ikke kunne betale leie fremover. Konsekvensene får bli som de blir. Når den tid kommer at jeg skal kjøpe bolig, kan jeg vel spare på andre måter? Anonymkode: fdfec...014 Jeg skjønner. Men; du får stipend i juni. Kan du ikke heller leve på havregryn og vann en liten stund? Folk prioriterer ulikt, jeg tenker at det er veldig kortsiktig å ta de ut. Du må ha *noen* du kan låne av. Om du kan låne 500 av 4 venner har du 2000 kroner, det kommer vel litt. Evt spørre utleier om å utsette leia litt. Anonymkode: 071a4...71b
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #11 Skrevet 15. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei! Jeg er student, og har slitt en del økonomisk det siste året. Jeg har dessverre ikke rett til "koronalånet" fra Lånekassen, og jeg har heller ikke foreldre som kan hjelpe da de ikke har så god råd selv. Nå er jeg i den situasjonen at jeg vurderer å avslutte Bsu-kontoen min for å betale noen av regningene som haster mest. Jeg har spart lite på den, bare rundt 6000. Det føles som et nederlag likevel, men jeg må nesten bare gjøre det. Jeg har lest at jeg ikke får starte ny BSU dersom jeg gjør dette, men jeg har også hørt at dersom jeg tar ut alle pengene, og så sørger for å sette inn alt igjen innen året er omme, så går det an likevel? Stemmer dette? Jeg skal ha sommerjobb i sommer, så det klarer jeg fint, i så fall. Jeg skal selvsagt kontakte banken neste uke, men er det noen her som har peiling? Anonymkode: fdfec...014 Det kjipe er jo at du har spart 6000 kr, men siden det er straffegebyr på å avslutte bsu og du må betale tilbake skattefordelen så taper du penger. Det er svært kort tid til ferie og sommerjobb, noe korttenkt dette. Anonymkode: 7d472...932
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #12 Skrevet 15. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kjipe er jo at du har spart 6000 kr, men siden det er straffegebyr på å avslutte bsu og du må betale tilbake skattefordelen så taper du penger. Det er svært kort tid til ferie og sommerjobb, noe korttenkt dette. Anonymkode: 7d472...932 Det er jo ikke noen skattefordel på 6000kr på om det ikke er spart i år. Sånn at hvis de 6000 er satt inn i år så blir det ikke noe skattefradrag om de blir tatt ut. Anonymkode: 0fb26...a70
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #13 Skrevet 15. mai 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det er jo ikke noen skattefordel på 6000kr på om det ikke er spart i år. Sånn at hvis de 6000 er satt inn i år så blir det ikke noe skattefradrag om de blir tatt ut. Anonymkode: 0fb26...a70 Hvis de 6000 kronene er satt inn i år kan de tas ut uten å bryte avtalen og TS kan fortsette å spare senere. Dersom de er satt inn tidligere år har TS allerede fått skattefordelen og denne må betales tilbake neste pr siden TS bryter avtalen. Anonymkode: b7728...407 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #14 Skrevet 15. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei! Jeg er student, og har slitt en del økonomisk det siste året. Jeg har dessverre ikke rett til "koronalånet" fra Lånekassen, og jeg har heller ikke foreldre som kan hjelpe da de ikke har så god råd selv. Nå er jeg i den situasjonen at jeg vurderer å avslutte Bsu-kontoen min for å betale noen av regningene som haster mest. Jeg har spart lite på den, bare rundt 6000. Det føles som et nederlag likevel, men jeg må nesten bare gjøre det. Jeg har lest at jeg ikke får starte ny BSU dersom jeg gjør dette, men jeg har også hørt at dersom jeg tar ut alle pengene, og så sørger for å sette inn alt igjen innen året er omme, så går det an likevel? Stemmer dette? Jeg skal ha sommerjobb i sommer, så det klarer jeg fint, i så fall. Jeg skal selvsagt kontakte banken neste uke, men er det noen her som har peiling? Anonymkode: fdfec...014 Slik jeg har forstått det kan du ta ut de pengene du satte inni samme året. Dvs penger du satte inn 2021 kan du ta ut iløpet av 2021. Tar du ut penger du satte inn før 2021 blir kontoen avsluttet, og bruker du ikke disse pengene på bolig må du betaler tilbake skatt. Anonymkode: 73a0f...bf8
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #15 Skrevet 15. mai 2021 Satte du inn 6000 iår kan du ta de ut uten problem. Da beholder du BSU-kontoen. Anonymkode: 73a0f...bf8
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #16 Skrevet 16. mai 2021 Har du Coop kort, trumf kort så kan det være du har samlet litt penger i dem ☺ Anonymkode: f6003...787
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå