Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Er det noen her inne som er gode på å skrive gode jobbsøknader, gjerne en åpen søknad, som kunne hjulpet meg litt? 

Anonymkode: fc714...368

AnonymBruker
Skrevet

Du kan få hjelp ute på nettet ti å skrive jobbsøknader.
Det finnes også en del eksempler hvis du søker på søkeord som: Hjelp åpen søknad eksempler. Kan være litt gammeldagse noen av dem.

Men to store aktører er cvguru: https://cvguru.no/

og CV-hjelpen: https://cv-hjelpen.no

Anonymkode: 26a27...d29

AnonymBruker
Skrevet

Du skriver en åpen søknad som alle andre søknader, bare at du må legge mye mer ekstra i det ettersom bedriften du sender til ikke har etterspurt verken kompetansen din eller deg. Du må til enhver til sørge for at du gir inntrykk av at du ikke krever eller forventer noe som helst, utover at du ønsket å vise din interesse og er ønsker å avvente mulighet hos dem. 

En åpen søknad må aldri følges opp i ettertid. Verken på telefon, besøk eller mail. Som nevnt så er de ikke skyldig deg noe, ikke engang et svar på søknaden din, og har heller ikke bedt om det. 

Anonymkode: 3b70e...a37

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hei!

Er det noen her inne som er gode på å skrive gode jobbsøknader, gjerne en åpen søknad, som kunne hjulpet meg litt? 

Anonymkode: fc714...368

bedrifter har ikke lov til å lagre åpne søknader lenger så dette hadde jeg droppet

Anonymkode: 9519c...b3e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde satt av kvelden til å lese en haug med søknader. Men pga. usikkerhet rundt corona lå prosessen utsettes til etter ferien, så  jeg kan godt hjelpe deg litt, men spør som de andre: hvorfor skal du sende en åpen søknad? Er det en arbeidsplass der de tar imot sånne? Vet endel store konsulentselskaper og bedrifter i det private tar imot sånne. Men hvis det ikke står på nettsiden at arbeidsplassen tar imot åpne søknader ville jeg heller ventet til se utlyser en stilling. 

Anonymkode: 492e7...1bf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg hadde satt av kvelden til å lese en haug med søknader. Men pga. usikkerhet rundt corona lå prosessen utsettes til etter ferien, så  jeg kan godt hjelpe deg litt, men spør som de andre: hvorfor skal du sende en åpen søknad? Er det en arbeidsplass der de tar imot sånne? Vet endel store konsulentselskaper og bedrifter i det private tar imot sånne. Men hvis det ikke står på nettsiden at arbeidsplassen tar imot åpne søknader ville jeg heller ventet til se utlyser en stilling. 

Anonymkode: 492e7...1bf

Hvorfor skal man ikke sende åpen søknad? Okei, greit nok at til offentlige stillinger så kan man la være, men til private bedrifter så er det ingen grunn til å la være. Mange private bedrifter sliter innimellom med underbemanning, og gruer seg voldsomt til å lyse ut stillinger som følge av pågående og masete søkere, som de egentlig ikke har tid til. Mange får faktisk napp med åpen søknad i det private. 

En skikkelig god åpen søknad kan også legge grunnlaget for en eventuelt utlysning senere. Du har allerede skaffet deg oppmerksomhet, og du vil bli lagt merke til under søkeprosessene, fordi du har på eget initiativ vist interesse utenom. Det blir aldri feil. 

Jeg har har jobbet innenfor rekruttering og har null problemer med åpne søknader. Det kommer ikke akkurat mye av de, og i et stille øyeblikk så er det ofte interessant å lese disse. Begrunnelsene for åpen søknad, og hva de kan by på som gjør at man må vurdere de inn bakveien. Klart, en svak åpen søknad med "standardtekst" kan jo potensielt sørge for at du får dårligere inntrykk hvis du ikke skriver den ordentlig. Som jeg har påpekt ovenfor så må du være kreativ og du må by deg selv i søknaden, for å skape gode inntrykk. Om ikke annet for å legge et grunnlag til en senere søknadsprosess. 

Men, som jeg også påpekte i forrige innlegg, ikke følg søknaden opp! Arbeidsgiveren er ikke skyldig deg noe. Ikke engang et svar. En god åpen søknad kan fort ødelegges i dét sekundet du tar kontakt for å følge opp, ettersom dette blir beregnet som mas. 

Anonymkode: 3b70e...a37

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Åpne søknader er bare tull. Arbeidsgiver har ikke tid til å følge det opp. 
Hos oss så svarer vi den som har søkt at vi ikke behandler eller oppbevarer åpne søknader og henviser de til å søke på utlyste stillinger.

Anonymkode: bf7e4...e9f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Åpne søknader er bare tull. Arbeidsgiver har ikke tid til å følge det opp. 
Hos oss så svarer vi den som har søkt at vi ikke behandler eller oppbevarer åpne søknader og henviser de til å søke på utlyste stillinger.

Anonymkode: bf7e4...e9f

Jeg sendte åpen søknad til konsulentselskap. De ringte opp og etter et intervju fikk jeg tilbud om jobb. 

Åpne søknader er ikke tull. Om det fungerer er avhengig av bransjen. 

Anonymkode: 51da1...32a

Skrevet

Enig at åpen søknad ikke er tull.
Det er en fin måte å bare komme innom for å ta en prat.
Det er slik at mange ikke kan ta imot på grunn av nye regler som GDPR, men får du snakket med daglig leder så er du i gang.
Du får vist deg. Han kan lese gjennom der og da. Han kan også be deg sende den elektronisk.

Så åpen søknad er fint å levere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...