AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #1 Skrevet 15. mai 2021 Hei! Jeg er 30 år og har ikke brydd meg særlig mye om pensjon, men tenker å begynne å spare litt snart. Jeg brukte Gjensidiges pensjonskalkulator for gøy nå, og la merke til at man kun får utbetaling i 10 år om man sparer der (f.eks. fra 67 år til 77 år), og etter det får man kun utbetaling fra Folketrygden. Og den summen var ganske lav (ca. 230.000). Er det slik at det man selv (samt arbeidsgiver) sparer kun gjelder i 10 år, og deretter får vi alle den samme lave utbetalingen? Eller har jeg misforstått noe her? #69dudes Anonymkode: aa195...2f5
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #2 Skrevet 15. mai 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hei! Jeg er 30 år og har ikke brydd meg særlig mye om pensjon, men tenker å begynne å spare litt snart. Jeg brukte Gjensidiges pensjonskalkulator for gøy nå, og la merke til at man kun får utbetaling i 10 år om man sparer der (f.eks. fra 67 år til 77 år), og etter det får man kun utbetaling fra Folketrygden. Og den summen var ganske lav (ca. 230.000). Er det slik at det man selv (samt arbeidsgiver) sparer kun gjelder i 10 år, og deretter får vi alle den samme lave utbetalingen? Eller har jeg misforstått noe her? #69dudes Anonymkode: aa195...2f5 Offentlig tjenestepensjon er en livsvarig ytelse (typiskk om du jobber i stat eller kommune). De fleste private tjenestepensjoner er innskuddspensjon. Du velger selv hvor mange år du vil fordele utbetalingene ette, men det er det oppsparte innskuddet som blir fordelt over disse årene. Anonymkode: f837b...257
Brunello Skrevet 15. mai 2021 #3 Skrevet 15. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hei! Jeg er 30 år og har ikke brydd meg særlig mye om pensjon, men tenker å begynne å spare litt snart. Jeg brukte Gjensidiges pensjonskalkulator for gøy nå, og la merke til at man kun får utbetaling i 10 år om man sparer der (f.eks. fra 67 år til 77 år), og etter det får man kun utbetaling fra Folketrygden. Og den summen var ganske lav (ca. 230.000). Er det slik at det man selv (samt arbeidsgiver) sparer kun gjelder i 10 år, og deretter får vi alle den samme lave utbetalingen? Eller har jeg misforstått noe her? #69dudes Anonymkode: aa195...2f5 Ja, de fleste private pensjonsavtaler har utbetaling i 10 år (eller annen periode). Det er i grunnen helt greit. Skulle perioden vært lenger, måtte vi ha spart mer eller fått mindre hvert år. Personlig synes jeg det er best å ha mer når man er under 80. Etter å fylt 80 har man som oftest mye lavere forbruk. I tillegg har de fleste klart å spare opp litt penger som eventuelt kan benyttes.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #4 Skrevet 15. mai 2021 Brunello skrev (45 minutter siden): Ja, de fleste private pensjonsavtaler har utbetaling i 10 år (eller annen periode). Det er i grunnen helt greit. Skulle perioden vært lenger, måtte vi ha spart mer eller fått mindre hvert år. Personlig synes jeg det er best å ha mer når man er under 80. Etter å fylt 80 har man som oftest mye lavere forbruk. I tillegg har de fleste klart å spare opp litt penger som eventuelt kan benyttes. Sant. Forhåpentligvis har jeg klart å spare litt i tillegg innen den tid Takk for svar! Anonymkode: aa195...2f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå