Gå til innhold

Vurderer månedlig sparing i Nordnet, trenger litt hjelp :)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kjøp "Nordnet Indeksfond Global NOK". Dette er ett indeksfond som har 0 % i forvaltningsavgift.

Anonymkode: 94d70...452

Tror det faktisk var et av forslagene, om jeg ikke husker feil. Mener det var 50% av den, 20% av noe norsk samt noen andre fond 😉

Anonymkode: 1229d...e90

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror det faktisk var et av forslagene, om jeg ikke husker feil. Mener det var 50% av den, 20% av noe norsk samt noen andre fond 😉

Gå for den :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Gå for den :)

Tenker jeg gjør det. Men om jeg skal spare i minst 10+ år uansett, er det da like greit å sette inn 100 000 med en gang slik at avkastningen blir høyere fra første år?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tenker jeg gjør det. Men om jeg skal spare i minst 10+ år uansett, er det da like greit å sette inn 100 000 med en gang slik at avkastningen blir høyere fra første år?

Jeg satt inn 80.000 med en gang i fjor, og den har gått opp 10 % allerede før de har gått ett år.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg satt inn 80.000 med en gang i fjor, og den har gått opp 10 % allerede før de har gått ett år.

Høres bra ut! Gikk du for lang eller mellomlang sikt?

AnonymBruker
Skrevet

Høres bra ut! Gikk du for lang eller mellomlang sikt?

Lang sikt. Da får man mer avkastning.

AnonymBruker
Skrevet

Lang sikt. Da får man mer avkastning.

Det er det jeg heller mot selv, så får jeg bare ha is i magen. Dette er uansett penger jeg kan tape, selv om det selvsagt er kjedelig. Takk for hjelpen 😀

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Én liten ting til: Nå har jeg opprettet sparekonto, og under min bruker har jeg nå både aksjesparekonto (AKS) og sparekonto (SPK).

Men nå skal jeg jo også spare i Nordnet Indeksfond Global NOK med månedlig sparing, så da blir det kanskje en årlig avgift likevel, siden den er utenfor EØS? Jeg skal ringe Nordnet i morgen uansett, er bare litt nyskjerrig nå 🙂

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Én liten ting til: Nå har jeg opprettet sparekonto, og under min bruker har jeg nå både aksjesparekonto (AKS) og sparekonto (SPK).

Men nå skal jeg jo også spare i Nordnet Indeksfond Global NOK med månedlig sparing, så da blir det kanskje en årlig avgift likevel, siden den er utenfor EØS? Jeg skal ringe Nordnet i morgen uansett, er bare litt nyskjerrig nå 🙂

TS

Nordnet Indeksfond er innenfor EØS. Det er også ett av kravene for å handle på ASK.

Anonymkode: 18ecb...004

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nordnet Indeksfond er innenfor EØS. Det er også ett av kravene for å handle på ASK.

Men når jeg oppretter spareavtale står det også at det er et globalt font – Nordnet Indeksfond Global NOK. Så da er det kanskje ikke ASK lenger? Beklager mange "dumme" spørsmål, men er som sagt helt ny på dette 🙂

Kan gjerne spare globalt med en liten årlig avgift også, så lenge det er lønnsomt i lengden.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjøp "Nordnet Indeksfond Global NOK". Dette er ett indeksfond som har 0 % i forvaltningsavgift.

Har du under 500 000 kr hos Nordnet er avgiften 0,3%. Har du over 10 millioner er avgiften 0,15% (plattformavgift).

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men når jeg oppretter spareavtale står det også at det er et globalt font – Nordnet Indeksfond Global NOK. Så da er det kanskje ikke ASK lenger? Beklager mange "dumme" spørsmål, men er som sagt helt ny på dette 🙂

Kan gjerne spare globalt med en liten årlig avgift også, så lenge det er lønnsomt i lengden.

Det er landet fondet forvaltes fra som bestemmer, ikke hvilke markeder det investeres i. Det betyr altså ikke noe at fondet har et globalt investeringsmandat.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er landet fondet forvaltes fra som bestemmer, ikke hvilke markeder det investeres i. Det betyr altså ikke noe at fondet har et globalt investeringsmandat.

Skjønner, det var jeg ikke klar over 🙂

Men vil det si at jeg fortsatt ikke trenger å betale skatt før jeg velger å ta ut pengene?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men vil det si at jeg fortsatt ikke trenger å betale skatt før jeg velger å ta ut pengene?

Hvis du benytter ASK (aksjesparekonto) så er det korrekt. Du kan ta ut et beløp tilsvarende innskuddet før du må begynne å betale skatt av gevinst.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis du benytter ASK (aksjesparekonto) så er det korrekt. Du kan ta ut et beløp tilsvarende innskuddet før du må begynne å betale skatt av gevinst.

Hva er forskjellen på ASK og deres konto zero?

Anonymkode: aabde...43e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...