Gå til innhold

Vurderer månedlig sparing i Nordnet, trenger litt hjelp :)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Siden banken har så lave renter, vil jeg prøve månedlig sparing I Nordnet. Jeg kan ganske lite om økonomi, så jeg føler at en slik sparing er best for meg fremfor å spekulere i aksjer hele tiden.

SPØRSMÅL 1:
Jeg tenker å sette inn et startbeløp på ca. 100.000, og deretter et månedlig innskudd på kr 3.000 over 30 år (kanskje mindre også dersom jeg plutselig trenger større bolig eller noe, men 30 år er utgangspunktet mitt pr nå). Spaken for avkastning satt jeg på 10%, da det står under at snittet på avkasting siden 2002 er 13,85%.

Men vil det si at jeg potensielt kan ende opp på rundt 8 millioner kroner om 30 år da, eller har jeg misforstått helt?

SPØRSMÅL 2:
Jeg valgte nå "Aksjesparekonto" da jeg registrerte meg, men det er jo en jungel av muligheter her inne så nå går det litt rundt for meg. Men om jeg velger månedlig sparing slik jeg tenker, så må jeg vet ikke skatte noe som helst før jeg evt. tar ut penger?

SPØRSMÅL 3:
Jeg tenker jeg nesten skal ringe Nordnet også, bare for å være sikker på at jeg gjør dette riktig. Er det gode på service når man snakker med dem, eller skal bare prøve å "selge deg noe mer"? Synes spesielt banken min er veldig slitsomme akkurat der 😄

Håper noen har mulighet til å hjelpe meg litt. Alle råd og tips tas imot med stor takknemlighet!

#69dudes

Skjermbilde.png

Anonymkode: 1229d...e90

AnonymBruker
Skrevet

Man garanteres ikke 10 % avkastning, og det kommer jo an på hvilke aksjefond eller aksjer du velger. Plutselig kommer en ny økonomisk nedgang i løpet av de 30 årene, og sparingen kan være betydelig mindre enn det du har fått som resultat på kalkulatoren. 

Anonymkode: bb8a7...37e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bare vær klar over at denne avkastningen alltid kan bli mye mindre, og at du kan tape pengene. 

Anonymkode: 4fc31...f81

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husk at du kan tape alle pengene dine, men realistisk sett burde du se for deg at du kan tape 50 % pengene i løpet av kort tid. Dette skjedde nylig med Storbrand fornybar energi, fondet gikk dratisk opp og dratisk ned. De som satt inn penger på toppen har tapt enorme penger.

Om du sover godt om natten hvis du taper 50 % avkastning i ditt tilfelle 50.000 kroner, da vil jeg gått for det. Det er mange som glemmer dette.

Normalt sett kan du i gjennomsnitt regne med 7 % avkastning i løpet av 50 års periode.

Anonymkode: 94d70...452

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Svar til nr 2.

Aksjesparekonto er det smarteste valget. Du kan ta ut hele beløpet som du selv har satt inn skattefritt. Du må med andre ord ikke skatte før du tar ut avkastningen 🙂

obs! Jeg vet ikke hva du skal spare i, men jeg antar det er fond du snakker om. Hvis jeg var deg så ville jeg sjekket om banken du bruker til vanlig har det samme fondet, og om det evt er billigere enn på Nordnet. 
Selv har jeg nettopp satt opp spareavtale i Nordnets egne indexfond 😊

Anonymkode: 3b126...296

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

All aksje- og fondsparing har risiko for å tape. Noen mer enn andre. Spesielt i år med finanskrise eller krakk. Kunsten er å velge riktige aksjer og/eller fond. Om man kjøper fond istedenfor aksjer overlater man til andre (presumptivt profesjonelle, banken/forvalteren/blårussen) å velge aksjer i et slags spleiselag. Men da må man velge fond igjen. Noen fond har lav risiko. Obligasjonsfond eller indeksfond feks. Fond har forvaltningshonorar, gebyr til de som sitter og plukker aksjer, fra veldig lavt nesten 0 til opptil ca 2% årlig tror jeg.

Anonymkode: 1170b...f62

AnonymBruker
Skrevet

Pkt 1. Ja du tenker riktig. Rentes rente effekt gir store utslag over tid selv om 10% er i overkant optimistisk over 30 år. 

Pkt 2. Kort forklart er dette riktig. Litt lenger forklart så kan du ta ut et beløp som tilsvarer innskuddet uten at dette utløser skatt.

Velger du et globalt indeksfond vil du ikke miste alle pengene dine. I så fall må tusenvis av selskaper over hele verden gå konkurs samtid. Verdien kan gå ned i perioder, men om 30 år er sannsynligheten størst for at du ender opp med noen millioner i avkastning.

Anonymkode: 18ecb...004

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Husk at du kan tape alle pengene dine, men realistisk sett burde du se for deg at du kan tape 50 % pengene i løpet av kort tid. Dette skjedde nylig med Storbrand fornybar energi, fondet gikk dratisk opp og dratisk ned. De som satt inn penger på toppen har tapt enorme penger.

Om du sover godt om natten hvis du taper 50 % avkastning i ditt tilfelle 50.000 kroner, da vil jeg gått for det. Det er mange som glemmer dette.

Normalt sett kan du i gjennomsnitt regne med 7 % avkastning i løpet av 50 års periode.

Storebrand Fornybar Energi er høyrisiko også da, det finnes fond som har mye lavere risiko enn det der. 

Anonymkode: 04037...14f

AnonymBruker
Skrevet

All aksje- og fondsparing har risiko for å tape. Noen mer enn andre. Spesielt i år med finanskrise eller krakk. Kunsten er å velge riktige aksjer og/eller fond. Om man kjøper fond istedenfor aksjer overlater man til andre (presumptivt profesjonelle, banken/forvalteren/blårussen) å velge aksjer i et slags spleiselag. Men da må man velge fond igjen. Noen fond har lav risiko. Obligasjonsfond eller indeksfond feks. Fond har forvaltningshonorar, gebyr til de som sitter og plukker aksjer, fra veldig lavt nesten 0 til opptil ca 2% årlig tror jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Test om du kan ta ut penger med mindre beløp før du begynner å bruke Nordnet for fullt. Jeg bruker de selv og vet at Nordnet er ok (så langt), men mange andre utenlandske aksje-app'er ville jeg vært mer skeptisk til å putte store beløp i. Nordnet er svensk? Sjekk om de har den norske bankgarantien på 2 millioner hvis de går konkurs.

AnonymBruker
Skrevet

Her var det mye skepsis.

Nordnet funker fint. Det er drøssevis av fond å velge i. Velg et indexfond for å være safe. Lave kostnader. Men det er ikke dumt å spre pengene litt på flere områder, i tilfelle en bransje går dårlig. Hva du ender opp med om 30 år er umulig å vite. Men du kan jo ta ut penger underveis å betale ned bolig hvis du vil det. Det som er ganske sikkert er at du vil slå bankrenta ila de 30årene. 

Jeg hadde ikke ville satt inn alle 100K på en gang. Kjøp deg inn litt etter litt. 

Anonymkode: 8b6ee...58b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Velg et indexfond for å være safe. Lave kostnader. Men det er ikke dumt å spre pengene litt på flere områder, i tilfelle en bransje går dårlig.

Derfor bør du som utgangspunkt velge et globalt indeksfond, så slipper du å bekymre deg for bransjer. Dessverre er Nordnet blitt blant de dyreste på indeksfond.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.5.2021 den 11.03):

Derfor bør du som utgangspunkt velge et globalt indeksfond, så slipper du å bekymre deg for bransjer. Dessverre er Nordnet blitt blant de dyreste på indeksfond.

Jeg tenker å gå for en månedlig spareavtale med indeksfond, og da er 50% globalt indeksfond. Men hvor mye dyrere er Nordnet?

Det kan godt være jeg misforstår, men det står et sted at plattformavgiften er 0,39%. Så betyr det at jeg må betale kr 3 900,- dersom jeg har 100.000 kr? Det er jo litt irriterende, men vet ikke om jeg orker å sette meg inn i noe annet nå 😅

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker å gå for en månedlig spareavtale med indeksfond, og da er 50% globalt indeksfond. Men hvor mye dyrere er Nordnet?

Det kan godt være jeg misforstår, men det står et sted at plattformavgiften er 0,39%. Så betyr det at jeg må betale kr 3 900,- dersom jeg har 100.000 kr? Det er jo litt irriterende, men vet ikke om jeg orker å sette meg inn i noe annet nå 😅

F.eks. Dnb Global Indeks har hos Nordnet et gebyr på 0,45%. Hos Sbanken (som er blant de billigste) er gebyret på nøyaktig samme fondet 0,21%.

Det høres ikke så mye ut med 0,45%, men det er over det dobbelte av Sbanken og over 20-30 år blir dette et betydelig beløp.

0,39% av 100 000 kroner er ikke 3 900 kr men 390 kr (100 000 * 0,39 / 100). Gebyret beregnes og trekkes daglig så dersom kursen hadde vært konstant gjennom hele året ville fondsverden bli redusert med ca 1,07 kr per dag. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.5.2021 den 9.23):

Det høres ikke så mye ut med 0,45%, men det er over det dobbelte av Sbanken og over 20-30 år blir dette et betydelig beløp.

0,39% av 100 000 kroner er ikke 3 900 kr men 390 kr (100 000 * 0,39 / 100). Gebyret beregnes og trekkes daglig så dersom kursen hadde vært konstant gjennom hele året ville fondsverden bli redusert med ca 1,07 kr per dag. 

Godt poeng! Jeg synes brukervennligheten på Nordnet-appen virker veldig bra ved første øyekast, og jeg liker å ha alt samlet ett sted, så jeg får se hva jeg gjør. Det blir mye i løpet av 20-30 år, men så lenge vi snakker hundrelapper i forskjell hvert år, er det ikke helt krise for min del. Men takk for tips ang S-banken!

Og du har selvsagt helt rett ang. prosentregningen av 0,39%. Jeg vet ikke hvordan jeg fikk det til å bli 3.900 kr 😅

TS

AnonymBruker
Skrevet

Nok et dumt spørsmål her om månedlig spareavtale med Indeksfond, der Nordnet finner passende fond for meg (norske globale osv.) som de mener kan passe:

Når man skal velge tidshorisont, kan man velge Kort sikt (1-5 år), Mellomlang sikt (5-10 år) og Lang sikt (mer enn 10 år).

Kort sikt = Lav risiko
Mellomlang sikt = Middels risiko
Lang sikt = Høy risiko

Jeg forstår at lang sikt har høyere risiko fordi det er vanskeligere å spå så langt inn i fremtiden, men har det noe å si for hva jeg velger på årlig avkastning her?

Kan jeg f.eks. velge Mellomlang sikt og heller bare la den fortsette over 10 år om jeg ønsker det etter 10 år? Planen min er å bare spare så lenge jeg kan uansett, men er usikker på om tidshorisonten jeg velger nå egentlig vil påvirke sparingen og avkastningen 🙂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.5.2021 den 9.54):

Nok et dumt spørsmål her om månedlig spareavtale med Indeksfond, der Nordnet finner passende fond for meg (norske globale osv.) som de mener kan passe:

Når man skal velge tidshorisont, kan man velge Kort sikt (1-5 år), Mellomlang sikt (5-10 år) og Lang sikt (mer enn 10 år).

Kort sikt = Lav risiko
Mellomlang sikt = Middels risiko
Lang sikt = Høy risiko

Jeg forstår at lang sikt har høyere risiko fordi det er vanskeligere å spå så langt inn i fremtiden, men har det noe å si for hva jeg velger på årlig avkastning her?

Kan jeg f.eks. velge Mellomlang sikt og heller bare la den fortsette over 10 år om jeg ønsker det etter 10 år? Planen min er å bare spare så lenge jeg kan uansett, men er usikker på om tidshorisonten jeg velger nå egentlig vil påvirke sparingen og avkastningen 🙂

Anyone? :)

AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at de deler opp i forskjellige tidshorisonter er fordi jo lenger tidshorisont jo høyere risiko kan man ta. Risiko og forventet avkastning følger hverandre. Høyere risiko, høyere avkastning. Velger du lang tidshorisont er det større sjangs for et stort fall i verdien på kort sikt.

Du kan fint fortsette å spare med mellomlang sikt etter 10 år. Forventet avkastning vil være lavere enn om du valgte lang sikt så hvis du likevel skal spare 10+ år går du potensielt glipp av avkastning.

Men på den andre siden skal man også tenke på nattesøvnen. Høyere risiko gir større svingninger og mange kan bli nervøse av kraftige svingninger, med det resultatet at de selger seg ut på bunn med tap.

AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at de deler opp i forskjellige tidshorisonter er fordi jo lenger tidshorisont jo høyere risiko kan man ta. Risiko og forventet avkastning følger hverandre. Høyere risiko, høyere avkastning. Velger du lang tidshorisont er det større sjangs for et stort fall i verdien på kort sikt.

Du kan fint fortsette å spare med mellomlang sikt etter 10 år. Forventet avkastning vil være lavere enn om du valgte lang sikt så hvis du likevel skal spare 10+ år går du potensielt glipp av avkastning.

Men på den andre siden skal man også tenke på nattesøvnen. Høyere risiko gir større svingninger og mange kan bli nervøse av kraftige svingninger, med det resultatet at de selger seg ut på bunn med tap.

Aha, så Nordnet lager altså forskjellige "sparingsmodeller" basert på hvor lenge jeg velger å spare?

Planen min var i utgangspunktet å bare spare helt til jeg blir pensjonist, men på en annen side er det jo vanskelig å si om jeg plutselig trenger ekstra penger om 10 år. Så merker jeg må revurdere dette litt. Kanskje jeg heller velger mellomlang sikt selv om jeg sikkert kommer til å spare lenger.

Takk for svar forresten 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp "Nordnet Indeksfond Global NOK". Dette er ett indeksfond som har 0 % i forvaltningsavgift.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...