Gå til innhold

HVOR rotete får barna deres lov til å ha det inne på rommet sitt??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har verdens nydeligste bonusjente på 10 år. Jeg har bare en bitteliten ting jeg kan sette fingeren på, og det er at det "drysser" rot rundt henne uansett hvor hun er 😂 Uansett hvs hun driver med, hvor hun står eller går, så flyter det rundt henne. Far og mor har nok ikke ordentlig lært henne "hva det vil si" å rydde. Sortering. At ting bør ha sin faste plass for å enklere finne det igjen senere, osv. Bøker her, leker der, ulike klesplagg i ulik skuff, osv. Og at man ikke kan samle på alt. Hun får beskjed om å rydde på rommet sitt, og jeg aner ikke hva hun driver med innpå der. For hun kommer lykkelig tilbake og sier "Sånn, nå er jeg ferdig, kom å se 😍". Og når vi kommer inn, så ser det ikke ut til å skjedd noe. Er aldri streng overfor jenta, når det gjelder akkurat dette, for hun har nok rett og slett ikke forutsetningene til å ha det ryddig. Hun har ikke fått lære det, da far og mor er likens. Men tingen er at, det blir jo da så fullt og "ekkelt" inne hos henne, at hun forflytter lek og rot inn på andre rom. For hun orker ikke drive innpå der selv.

Noen råd og tips til en bonusmamma, som kan bidra til å lære bort rydding, uten å såre jenta på noe vis? For hun gjør jo så godt hun kan.

Anonymkode: 7465a...773

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lære bort er bra, men ikke forvent at du nødvendigvis ser resultatet før hun bli 20 år og har flyttet for seg selv. Det er realiteten for svært mange helt normale, veloppdratte barn!

Anonymkode: a0899...f9c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er vel svært få barn som er spesielt ryddig av seg, bonus eller ei. De begynner med det som voksne. Fokuser på noe annet. 

Anonymkode: 9c03e...7d2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Så rotete de bare vil, er ikke mitt rom

Anonymkode: 18a58...66e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ligger ting på gulvet forsvinner det i støvsugeren eller søpla. Det gjelder alt.

De har kasser som de kan putte tingene sine i og de kan sette det opp på hyllene. Bamser havner i senga. 

Forventer at de rydder litt hver dag, men den dagen jeg skal støvsuge skal det være strøkent. 

Bonusbarna er 4 og 7. Mine barn er 5 og 9. Felles barn er 2. Selv han på to år må være med å rydde når de andre rydder.

Alle bidrar til å tørke støv og skifte på senger. Dette er felles husarbeid. Gjør en lek ut av det 🙂

En 10 åring burde kunne ha det ryddig rundt seg. Men hvis dette mangler fra tidligere oppdragelse må man begynne et sted. Lær bort det du kan og far må bidra. Han må sette grenser sammen med deg.

Anonymkode: 67527...a47

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to døtre, de er store nå. Begge har fått samme rammene og oppvokst med de samme regler og oppgaver ifht rydding og rom. Men den enes rom har alltid sett ut som en visningsleilighet, mens hos den andre ville Synnøve Skarbø hatt materiale for en hel sesong. 

Det er forskjell på folk rett og slett. Kanskje hjelpe henne med en skikkelig sorter-og-kast, så det ikke er så mye å rote? Og godta at ikke alle ser eller er opptatt av den samme standarden som deg selv. Vanskelig, men bedre enn å la seg irritere hele tiden og skape misnøye 

Anonymkode: 14eb2...12b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

De får ha rommet sitt som de vil, men det skal ryddes en gang i uka slik at gulvet kan bli støvsugd og evt vasket. Hvordan de har det i hyllene sine og i skuffer, legger jeg meg ikke oppi. 

Anonymkode: 90d43...ba0

• Liker 1
Skrevet

Da må du smøre deg med en enorm dose tålmodighet og hjelpe henne med å rydde på rommet, i hvertfall en gang eller ti til det begynner å hjelpe.

Finn ett enkelt system på klesskap/skuffer, hylle/esker til bøker og ting. Og hjelp henne i gang, så blir det lettere for henne å rydde, for om foreldrene ikke kan å rydde så er det liten sjans for at hun skjønner hvordan en rydder.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så rotete de vil.

MEN:

Klær som må vaskes må i skittentøyskurven (jeg henter det ikke rommene deres)

Kopper og fat skal tilbake på kjøkkenet 

Det skal ryddes, vaskes og bytte sengetøy en gang i uka.

Anonymkode: 9edd7...20a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hjelp henne å rydde.

Mitt krav er egentlig "ingenting på gulvet" og at hun aldri får ta med noe spiselig inn dit (tiltrekker så fort maur, har maurtue rett utenfor vinduet). Men spesielt den første regelen brytes ofte. 

Jeg rydder for henne eller sammen med henne ca en gang i uka, så jeg får støvsugd skikkelig. Men så er hun vsre 7 år, kommer til å trappe opp gradvis de neste årene.

Anonymkode: f18d1...319

AnonymBruker
Skrevet

Rotete ja, uhygienisk nei. Skitne klær må i skittentøyskurven, og mat/glass etc må ryddes asap. Av og til må det kunne støvsuges, så da må gulvet være fritt for ting.

Anonymkode: f97bf...731

• Liker 2
Skrevet

Her får de i grunnen lov til å ha det så rotete de vil, det er deres rom. De får ikke lov til å spise på rommene og skitne klær som ikke befinner seg i skittentøyskurven blir heller ikke vasket. Er det virkelig virkelig ille kan jeg be dem rydde litt, men i utgangspunktet synes jeg ikke det er foreldrenes standard som skal styre barnerommene.

• Liker 1
Skrevet
Mt3 skrev (1 time siden):

Da må du smøre deg med en enorm dose tålmodighet og hjelpe henne med å rydde på rommet, i hvertfall en gang eller ti til det begynner å hjelpe.

Finn ett enkelt system på klesskap/skuffer, hylle/esker til bøker og ting. Og hjelp henne i gang, så blir det lettere for henne å rydde, for om foreldrene ikke kan å rydde så er det liten sjans for at hun skjønner hvordan en rydder.

Dette👍

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var et skikkelig rotehode som barn, rommet mitt så ikke ut. Utenom området rundt barbiehuset. De gangene jeg ryddet rommet kunne jeg fint sitte i 2 timer og vaske barbiehuset med bomullsdotter og q-tips. Var strålende fornøyd etterpå, selv om rommet så like jævlig ut. 

Mamma viste meg hvordan jeg skulle rydde på alle mulige måter, alle mulige systemer ble prøvd ut, ingenting funket. Det som funket best var nok til slutt når mamma begynte å si at nå skulle jeg gå på rommet og sette på plass alle ting som var røde, eller alle bøker, eller noe annet slik. Da var det enklere for meg å forholde meg til det. 

Den dag i dag har jeg det strøkent, jeg er ikke minimalist, men har ikke for mange ting og alt har sin faste plass. Klesskapet er ryddet etter inspirasjon fra Marie condo. Alt i boder er i gjennomsiktige bokser med merkelapp på hva som er i de, samme gjelder tørrvarer i kjøkkenskap. Så det finnes håp, selv om man er verdens mest rotete unge 😂

Anonymkode: ce9dc...f58

• Liker 4
Skrevet

Her har jeg aldri hatt noen begrensninger for fjerdeklassingen er veldig flink å ser selv når det trengs rydding og vask. Har jo hatt han med fra han var liten og jeg er selv slik at skal vi ha besøk må det se greit ut så han er blitt lik meg. :P 

Siden han har besøk nesten hver dag så er rommet alltid relativt ryddig. Kan se ut som et bombet horehus etter at han har hatt besøk da, men da pleier han å få med besøket å rydde.:ler: 

AnonymBruker
Skrevet

Oppbevaring! Har hun noe sted å putte tingene sine?

For mange ting? La henne sortere tingene sine i hva hun bruker og det hun er lei av. Så kan hun gi vekk/selge/kaste det som bare tar opp plass, og få et "ungdoms"rom som er kjent å være på.

Hjelp henne å rydde denne ene gangen, og minn henne på jevnlig så det ikke går over stokk over stein.

Anonymkode: 65ea3...4a7

Skrevet

De får rote så mye de vil, jeg legger meg ikke opp i det. Jeg rører hverken klær, kopper eller kar. Finner jeg deres ting andre steder i huset, kaster jeg det inn på rommet deres og lukker døren. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ingen godteri og snacks til helga om det ikke hjelpes til med rydding. Ungen er 4.

Anonymkode: ae7b4...644

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...