Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I alle dager. Skal ikke engang bevege meg inn på utleie til folk som har hund eller katt.. Men det må jo være lov å ønske å unngå babyer som kan skrike og gråte mye. Hadde det vært lytt hadde ikke jeg heller orket det.

Anonymkode: 01d3a...345

Da burde man ikke drive med utleie. Folk i fruktbar alder kan finne på å få barn og det har de full rett til uten at kontrakten kan sies opp på det grunnlaget. Typisk da er jo at utleier sier opp med begrunnelsen oppussing, bruke leiligheten selv, noe som er ok ifølge loven.

Men det er jo typisk at private som leier ut deler av egen bolig ikke setter seg inn i husleieloven og oppfører seg i strid med denne.

Anonymkode: 950b9...41f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er diskriminering å nekte utleie pga. barn...

Anonymkode: 4ba4f...c0b

Ja, det er det. Men enhver oppegående utleier kringkaster ikke den egentlige grunnen til et avslag om den kan oppleves diskriminerende! Om det kommer en gravid, en funksjonshemmet, en homofil, en av utenlandsk opprinnelse etc, og utleier ikke «liker» en av de overnevnte, så sier han jo ikke at «du får ikke bo her pga ditt og datt». De sier ifra om at leiligheten ble leid ut til en annen, uten noen grunn. 

Anonymkode: 3b6de...3bf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er ikke nødvendigvis diskriminering. Ta deg ei bolle. 

Er det diskriminering om jeg ikke ønsker forhold til en mann med barn? 

La oss bytte ut "forhold" med "leieforhold" og "mann" med "par". Hva får man da? Joda, preferanser.

Anonymkode: 30c27...249

Håper ikke du har tenkt å begynne med utleie hvis du tror man gjøre hva man vil med sine leietakere som i privatlivet... Og det var da voldsomt til frekk måte å svare på. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi ønsker heller ikke å leie ut til folk med barn, de er umulig å bli kvitt.

Hadde ei som kom på visning på hybelen vår på 25 kvm. Nevnte ikke med ett ord at hun hadde barn, men på fb hadde hun jammen barn. Hun hadde altså tenkt å flytte inn på 25 kvm. Med TO barn. Stort rødt flagg🚩

Anonymkode: 861ac...6ec

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Håper ikke du har tenkt å begynne med utleie hvis du tror man gjøre hva man vil med sine leietakere som i privatlivet... Og det var da voldsomt til frekk måte å svare på. 

Jeg vet ikke helt om jeg skjønte hva du ville frem til her. Mener du å si at man kan gjøre hva man vil med sin partner? At preferanser kun er lov når det gjelder partneren, og ikke i andre settinger? 

Gjest Stjernetåka
Skrevet

Er ikke dette slik som jobbintervju. Ikke lov å spørre?

AnonymBruker
Skrevet
Stjernetåka skrev (12 minutter siden):

Er ikke dette slik som jobbintervju. Ikke lov å spørre?

Hvilken lov mener du hindrer en utleier i å spørre en potensiell leietaker om de feks er gravide? 

Anonymkode: ad656...124

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg vet ikke helt om jeg skjønte hva du ville frem til her. Mener du å si at man kan gjøre hva man vil med sin partner? At preferanser kun er lov når det gjelder partneren, og ikke i andre settinger? 

Nei

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvilken lov mener du hindrer en utleier i å spørre en potensiell leietaker om de feks er gravide? 

Anonymkode: ad656...124

Ikke meg du spør, men:

§ 6.Forbud mot å diskriminere

Diskriminering på grunn av kjønn, graviditet, permisjon ved fødsel eller adopsjon, omsorgsoppgaver, etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk, alder eller kombinasjoner av disse grunnlagene er forbudt. 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2017-06-16-51/KAPITTEL_2#KAPITTEL_2-11

Skrevet

Hun har jo ikke skjult det, hvis det lå åpent på facebook profilen hennes? Hvis du ikke har spesifisert i annonsen at du ikke vil ha barn der så har hun jo bare unnlat å opplyse om noe hun føler ikke angår deg. 

Synes nesten det er mer bekymringsverdig at du sjekker ut kvinner som skal leie hos deg både fysisk (du husker hvilken skjorte hun hadde på visning) og online. 

• Liker 1
  • 11 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Æsj

Anonymkode: 5bb29...5aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...