Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fødte for 6 måneder siden (første barn). Det var et veldig tungt svangerskap med flere plager som svangerskapsforgiftning og fødselen endte dessverre i ruptur grad 3b og operasjon. De 3 første månedene var ILLE! Knasket smertestillende og slet lenge med å gå, sitte og gå på do. Først nå føler jeg at jeg begynner å bli meg selv igjen. Har forsiktig begynt på jobb, babyen er ikke like avhengig av meg og jeg har lite smerter. 

Allerede nå så har jeg fått spørsmål om når vi tenker å prøve oss på nr 2. Jeg takler ikke tanken på at noen skal røre meg nedentil. Vaginal fødsel er uaktuelt for meg enda. Tenker at redselen for å ikke få innvilget keisersnitt kommer til å gjøre at jeg ikke tør å bli gravid. 

Er det noen som har opplevd lignende rupturer og blitt gravid innen et par år etterpå? Fikk dere innvilget KS eller gikk det greit å føde vaginalt? 

Kjenner at jeg blir svett og småkvalm av å tenke tanken på å måtte gå gjennom det igjen.. 

Anonymkode: 79b18...7bd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

jeg fikk ruptur grad 4 under forrige fødsel. Nå er jeg gravid igjen, 6 år senere, og har fått innvilget ks. Jeg har hatt seinplager av rupturen og siden de ikke kan garantere at dette ikke vil skje igjen og eventuelt bli værre så diskuterer de ikke i mot ks, tvert i mot så anbefalte de det.

Jeg tror disse seinplagene og min egen frykt for gjentakelse var ganske avgjørende for innvilgelsen.

Anonymkode: 42176...6be

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Tenker at redselen for å ikke få innvilget keisersnitt kommer til å gjøre at jeg ikke tør å bli gravid. 

Ta kontakt med sykehus før du blir gravid å se om du får avtalt. Vet ikke hvordan du holder til men noen sykehus  går det nokså greit å få innvilget på.

ellers mange gode klemmer til deg ❤️ Er så takknemlig for at jeg får PKS nå, det du har vært igjennom høres forferdelig ut.

Anonymkode: 6b528...6b9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ta kontakt med sykehus før du blir gravid å se om du får avtalt. Vet ikke hvordan du holder til men noen sykehus  går det nokså greit å få innvilget på.

ellers mange gode klemmer til deg ❤️ Er så takknemlig for at jeg får PKS nå, det du har vært igjennom høres forferdelig ut.

Anonymkode: 6b528...6b9

Takk for det ❤️ Ja, det var en utfordrende barseltid 😔 Er litt leit at jeg føler at jeg gikk glipp av mye fine øyeblikk mens babyen var nyfødt siden jeg hadde konstante plager og smerter. Håper din pks blir en fin opplevelse 😊 TS

Anonymkode: 79b18...7bd

Skrevet

Jeg fikk grad 3b under første fødsel og kjenner meg igjen i det du skriver om tiden etterpå. Jeg ble helt som før igjen i løpet av det første året etter fødselen. Jeg fikk vite at den typen rupturer var noe de omtrent utelukkende så hos førstegangsfødende og at sjansen for at det skulle skje igjen var svært liten. Jeg fikk likevel lov til å velge keisersnitt hvis jeg ville og jeg kunne også velge igangsettelse opptil to uker før termin, eller bare la det gå sin gang slik man vanligvis gjør. Jeg valgte det siste og har hatt to fine og ukompliserte fødsler (uten nye rupturer) etter den første. For meg var det riktig å ikke velge keisersnitt og jeg er veldig glad jeg fikk oppleve to normale vaginale fødsler etterpå. :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...