Gå til innhold

Vil du ta vaksinen?

Kommer du til å ta vaksinen?  

206 stemmer

1. 1. Kommer du til å ta vaksinen?

• Ja
      138
    • Nei
      68

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja, jeg skal ta den og har allerede tatt dose 1. Dose 2 er om to uker :) 

Vi må følge rådene fra helsemyndighetene, og ikke sitte og klekke ut konspirasjonsteorier og galmannsskap fra ting man hører fra like gærne folk på internett.

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Jeg har tatt dose en og venter på neste om noen uker.

• Liker 4
Skrevet

Tok første dose i går, og tar neste 25.juni. 

• Liker 4
Skrevet

Venter med å ta den. Fått flere tilbud allerede. 

• Liker 2
Skrevet

Så langt i tråden har vi altså lært at vaksinene ikke virker på en pandemi vi ikke har 😏

Selvsagt skal jeg vaksineres.

• Liker 13
Skrevet (endret)

Nei, jeg og mine nærmeste skal ikke ta den. Kjenner også flere sykepleiere som ikke har tatt/ ikke skal ta den🙂

Endret av Tunique
  • Liker 10
Skrevet

Ja, jeg skal selvfølgelig ta vaksinen.

Jeg er selv kronisk syk, men ikke i risikogruppe, og jeg er kommer til å være veldig forsiktig og nervøs til jeg selv og de nærmeste rundt meg er vaksinert. Selv om jeg ikke er i risikogruppe er jeg usikker på hvordan kroppen min vil takle sykdommen. Er sist i køen, så det blir nok en sommer til med å være forsiktig. Det er helt ok :) 

• Liker 5
Skrevet

Jeg er fullvaksinert 😁

• Liker 10
Skrevet

Jeg har tatt vaksinen.

• Liker 7
Skrevet
brainstorm skrev (47 minutter siden):

Ja, jeg skal ta den. Heldigvis er oppslutningen om vaksinen langt høyere enn på kg, faktisk så høy at det blir lengre ventetid fordi de trodde flere skulle takke nei. Faktisk oppmuntrende at det selv her inne er to tredjedeler for i skrivende stund. Ut fra enkelte misjonerende innlegg kunne man få inntrykk av at det var 80% motstand.

Ja, det er par stk her inne som er ekstremt aktive. Skulle tro de var på en misjon ja..

• Liker 7
Gjest Lambino
Skrevet
Million skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig er det kjipt med restriksjoner og å få et sett leveregler tredd ned over hodet. Men det er for en god grunn, det er for alles felles beste! Så da gjør vi det, istedenfor å sitte og sutre og pønske ut planer om konspirasjoner og at "alt er bare et påfunn av DEN ONDE STATEN!"

Den halte følger den blinde og dere går i ring.

Skrevet
Tunique skrev (34 minutter siden):

Kjenner også flere sykepleiere som ikke har tatt/ ikke skal ta den🙂

Er det sant? Kjenner du flere SYKEPLEIERE? som ikke har tatt den?

Uff, nå angrer jeg på at jeg har tatt vaksinen når SYKEPLEIERE ikke har tatt den.

Kanskje det finnes flere der ute som ikke har tatt den, som LEGER, eller ADVOKATER, eller kanskje til og med en PRESIDENT eller to. :sjokk:

• Liker 11
Gjest Rocka69
Skrevet
hlidskjalf skrev (1 time siden):

Stemmer nok, men likevel skal maskene på. Fordi 95% ikke er 100%

Den beskytter 95% mot sykdom. Men nær 100% mot kritisk alvorlig sykdom som fører til sykehusinnleggelse og død

Gjest Rocka69
Skrevet
Tunique skrev (1 time siden):

Nei, jeg og mine nærmeste skal ikke ta den. Kjenner også flere sykepleiere som ikke har tatt/ ikke skal ta den🙂

Vel de sykepleierne kan tenkes å bli omplassert til andre arbeidsoppgaver. For helsepersonell er etter loven pliktig til å oppgi om de er vaksinert eller ikke. Og kan de ikke omplasseres(enten ved at de nekter omplassering eller at arbeidsgiver ikke har stillinger/arbeidsoppgaver til de), vel så kan de faktisk sies opp fordi det ikke finns arbeidsoppgaver til de. 

Dette gjelder faktisk i hele arbeidslivet, kan ikke arbeidsplassen sette deg til arbeidsoppgaver så har de ikke bruk for deg - du kan sies opp. Arbeidsplasser er ikke NAV.

Og selv om en arbeidstaker(utenom helsevesenet) ikke har plikt til å oppgi at han har tatt vaksine eller ikke, så har vedkommende plikt til å tilrettelegge for HMS for sine kolleger og når det gjelder kundekontakt også et lovmessig ansvar for å sikre at kunder ikke blir utsatt for unødig risiko. Du har kan si at du ikke kan ta vaksine pga medisinske årsaker, og arbeidsgivere er da pliktig til å tilrettelegge arbeidsoppgaver som reduserer risikoen for at du blir smittet eller andre ansatte som heller ikke kan ta vaksiner blir smittet, eller at kunder ikke blir smittet. 

Og er det ikke mulig å tilrettelegge arbeidsoppgaver som gjør at en arbeidstaker har minst mulig menneskelig kontakt (altså omplasseres) så har en arbeidsgiver saklig grunn til oppsigelse etter AML Kapittel 15. Men det er i ytterste konsekvens.

De kan ikke si deg opp fordi du ikke har tatt vaksine, men de kan si deg opp fordi det ikke finns arbeidsoppgaver som gjør at de beskytter deg og andre mennesker.

Det dummeste man kan gjøre er å faktisk si at man er vaksinert, uten at man er det. Skulle det vise seg at en uvaksinert arbeidstaker (som har sagt at han/hun er vaksinert) - så har arbeidsgiver saklig grunn for avskjed(da er du ute i løpet av dagen med en veldig dårlig attest/referanse), grunnlag for erstatningssøksmål mot vedkommende, andre ansatte vil ha grunnlag for erstatningssøksmål, kunder vil ha grunnlag for erstatning og ikke minst forsikringsselskaper som både har yrkesskadeforsikring/avbruddsforsikringer for bedriften vil kreve regress. 

Og om mange nok velger å ikke ta vaksinen, så ligger et ris bak speilet §3.8 i Smittevernloven - som gjør at man obligatorisk vaksineres eller settes i isolasjon.

Gjest Rocka69
Skrevet

Jeg har tatt første dose med AZ, og kommer til å dose med Pfizer/Moderna - og ja jeg er evig takknemlig for at jeg får vaksine. Og kommer til å ta samtlige oppdaterte boosters i de kommende årene. På akkurat samme måte som jeg tar alle andre vaksiner som blir tilbudt meg.

Skrevet

Ja jeg skal ta vaksinen, så får det gå som det går.

• Liker 2
Skrevet

Jeg skal ikke ta den. Mange har sterke meninger om vaksine og tar det for gitt at «alle» skal ta den. Når noen spør svarer jeg at jeg ikke har fått tilbud enda. Prater ikke høyt om min skepsis. 

• Liker 10
Skrevet
Hatsumomo skrev (1 time siden):

Er det sant? Kjenner du flere SYKEPLEIERE? som ikke har tatt den?

Uff, nå angrer jeg på at jeg har tatt vaksinen når SYKEPLEIERE ikke har tatt den.

Kanskje det finnes flere der ute som ikke har tatt den, som LEGER, eller ADVOKATER, eller kanskje til og med en PRESIDENT eller to. :sjokk:

Sunn skepsis finnes overalt (til og med innen helsesektoren 😉)

• Liker 6
  • Opprett ny...