Gå til innhold

Vil du ta vaksinen?

Kommer du til å ta vaksinen?  

206 stemmer

1. 1. Kommer du til å ta vaksinen?

• Ja
      138
    • Nei
      68

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det kommer ihvertfall ikke jeg til å gjøre (med mindre jeg blir truet til det da). Du må gjerne ta den for min del, men kom ikke her og forlang at andre skal ta den. Det er tyranni å innføre vaksinepass. Vi ble kalt konspirasjonsteoretikere da vi forutså vaksinepasset for et år siden. Men nå kommer det altså og vi skal alle forventes å ta denne. La de gamle og skrøpelige og eventuelt de overengstelige ta den, men la nå oss andre være i fred.

Og nei, jeg er ikke noen antivaxxer og absolutt ikke blant dem som tror Bill Gates har lagt microchipper i vaksinen, og jeg har til gode å støte på folk som faktisk tror dette. 

• Liker 21
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg skal ta vaksinen, for det er nok den eneste muligheten til å kunne få et mer normalt liv igjen, og for at samfunnet ikke skal bli fullstendig rasert over tid. Skal si meg enig i at vaksinepass ikke er en god løsning siden det finnes en del som av helsemessige grunner ikke kan ta den. 

Men når det gjelder vaksine håper jeg det er meget få som deg, for man har ikke sjanse i havet til å bli kvitt dette hvis det skulle vise seg at mange velger å ikke ta. Så dere bør huske på at dere som bare ikke gidder å ta den er avhengige av at mange av de andre tar den. Er det mange nok som dere, så kan man se frem til et samfunn som aldri åpnes igjen. 

• Liker 13
Skrevet

Ja. Jeg er dog sist i køen, selv lm jeg bor i et område med vedvarende høy smitte og har tresifret antall nærkontakter daglig. Får håpe jeg får den før skolestart.

Har allerede vært gjennom én runde med korona. Tenker at det holder, og at immuniteten er borte for en stund siden.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Er fullvaksinert! :briller:

Håper selvfølgelig også at det er mindre enn 20% som ikke tar vaksinen, slik at de som ikke kan ta vaksinen pga f.eks spesielle immunsviktssykdommer blir beskyttet ved flokkimmunitet :) 

Endret av Zikkzakk
Skrivefeil
  • Liker 10
Skrevet

Så lenge legen sier jeg kan ta den så tar jeg den når min tid kommer. Men det ser ikke ut til at det blir avklart eller aktuelt med det første.:closedeyes:

Vaksinepass har jeg ikke behov for jeg er verken et utpreget konsertmenneske eller reiselysten så det spiller ingen rolle for meg. Så lenge man ikke trenger vaksinepass for å gå i butikken så er det greit. At man skal ha vaksinepass når man reiser utenlands eller deltar på større arrangement ser jeg på som en selvfølge da vi tross alt er i en pandemi.

• Liker 6
Skrevet

Fint om du kan forholde deg til fakta; det er ikke et vaksinepass, for det er ikke vaksine alene som gjelder. Gjennomgått sykdom og negativ test gjelder også. Så altså, kan vi ha en diskusjon basert på fakta? 

• Liker 11
Skrevet
Fiffig skrev (6 minutter siden):

Fint om du kan forholde deg til fakta; det er ikke et vaksinepass, for det er ikke vaksine alene som gjelder. Gjennomgått sykdom og negativ test gjelder også. Så altså, kan vi ha en diskusjon basert på fakta? 

I praksis blir det et vaksinepass. Selv om man legger inn teoretiske muligheter for at man kan få gyldig adgang på bakgrunn av gjennomgått infeksjon eller negativ test blir det vanskelig å gjøre i praksis. De fleste som har hatt korona (men ikke vaksine) er neppe immune særlig mye lenger nå, og de som fikk det tidlig i fjor har med all sannsynlighet mistet immuniteten nå. Med begrenset testkapasitet er det heller ikke realistisk at folk skal testes for annenhver ting de skal, eller at arrangører skal bruke masse ressurser på teststasjoner før man skal på fottballkamp, konsert eller noe annet. Og vi har jo sett hvordan f. eks. festivalbransjen har svart, dvs. ved å avlyste det meste av festivalsommeren allerede. 

Ergo sitter man igjen med det som i praksis blir et vaksinepass. Derfor bør det også forkastes, og så bør heller alle kluter settes inn på å vaksinere så mange som mulig så fort som mulig. Alt annet er en meningsløs digresjon. 

• Liker 4
Skrevet

Har ingen interesse av å bli syk, så ja. Har tatt alle andre vaksiner man skal ta også, er åpen for en til. 

Skrevet (endret)

Nei, det vil i så fall være alle som ikke gidder vaksinere seg som holder alle andre og resten av samfunnet som gisler hvis det blir mange nok som ikke tar den. Tiltak og sykdom henger sammen, men dersom mange ikke vil så blir det mer sykdom og langt flere tiltak. 

Masker er litt kjipt ja, men det er nå det minst problematiske. Og vaksinene virker absolutt, tallene fra f. eks. Israel er ganske gode. 

Endret av Vintermorgen
Slettet sitat er fjernet.
  • Liker 10
Skrevet
hlidskjalf skrev (6 minutter siden):

Stemmer nok, men likevel skal maskene på. Fordi 95% ikke er 100%

Uansett hva man er vaksinert mot, må man fremdeles ha på seg beskyttelsesutstyr når man er nært på mennesker som har en smittsom sykdom. For eksempel beskytter BCG-vaksinen 70% mot tuberkulose. Siden 70% er 70% bedre enn 0% er det likevel mye tryggere å være i nærheten av mennesker med aktiv lungetuberkulose når man er vaksinert fordi uhell kan skje. På samme måte kan du bli smittet med covid om du har på deg munnbind når du ikke er vaksinert, fordi du kan ta på en kontaminert overflate og ta deg i fjeset etterpå for eksempel, eller at du blir smittet via øynene om noen med covid hoster i nærheten av deg. Derfor er 95% beskyttelse mot å bli syk av viruset 95% bedre enn 0% som når du ikke er vaksinert. Og derfor kan man ikke si at det bare er tull med en vaksine fordi den ikke beskytter 100%. Mange steder i landet har ikke påbud om bruk av munnbind lengre, og etterhvert vil det nok også bli slutt på det på fly for eksempel, men da er de aller fleste nødt til å vaksinere seg for at det skal skje. 

• Liker 4
Skrevet
hlidskjalf skrev (1 time siden):

Det kommer ihvertfall ikke jeg til å gjøre (med mindre jeg blir truet til det da). Du må gjerne ta den for min del, men kom ikke her og forlang at andre skal ta den. Det er tyranni å innføre vaksinepass. Vi ble kalt konspirasjonsteoretikere da vi forutså vaksinepasset for et år siden. Men nå kommer det altså og vi skal alle forventes å ta denne. La de gamle og skrøpelige og eventuelt de overengstelige ta den, men la nå oss andre være i fred.

Og nei, jeg er ikke noen antivaxxer og absolutt ikke blant dem som tror Bill Gates har lagt microchipper i vaksinen, og jeg har til gode å støte på folk som faktisk tror dette. 

Ja det vil jeg selvfølgelig. Er fullvaksinert. 

• Liker 5
Skrevet
Capt. Obvious skrev (5 minutter siden):

Nei, det vil i så fall være alle som ikke gidder vaksinere seg som holder alle andre og resten av samfunnet som gisler hvis det blir mange nok som ikke tar den. Tiltak og sykdom henger sammen, men dersom mange ikke vil så blir det mer sykdom og langt flere tiltak. 

Masker er litt kjipt ja, men det er nå det minst problematiske. Og vaksinene virker absolutt, tallene fra f. eks. Israel er ganske gode. 

Sitat fra en annen tråd her: 

For å opplyse deg:

Vi som er vaksinerte kan fremdeles bli smittet og igjen smitte andre. Vi blir bare ikke så syke. Derfor skal vi bruke munnbind fremdeles, forstår du.

• Liker 3
Skrevet

Ja. Jeg har tatt massevis av vaksiner, så denne tar jeg gjerne når det blir min tur en gang før jul. At jeg omgås massevis av folk hver eneste dag er jo ikke noen grunn til å få vaksinen nå. 

• Liker 5
Skrevet
hlidskjalf skrev (7 minutter siden):

Sitat fra en annen tråd her: 

For å opplyse deg:

Vi som er vaksinerte kan fremdeles bli smittet og igjen smitte andre. Vi blir bare ikke så syke. Derfor skal vi bruke munnbind fremdeles, forstår du.

Tallene viser at man smitter i vesentlig mindre grad når man har tatt vaksine. At du mener det er bortkastet fordi det ikke gir 100% beskyttelse uten et eneste unntak er egentlig bare en dårlig unnskyldning. INGEN vaksiner gjør det, ikke for noen type sykdom. Så hvorfor du henger det opp i det er egentlig ganske uforståelig. Sannsynligvis bare noe du skyver foran deg som en unnskyldning for å ikke gidde å ta vaksine. 

• Liker 8
Skrevet

Har tatt den første vaksinen så nå går eg og venter på den andre vaksinen! Litt øm og stiv i skulderen og lett feber i natt men helt fin idag

• Liker 3
Skrevet

Jeg har ikke bestemt meg, men heller mot å ikke ta den. Den tvangen myndighetene holder på med er usmakelig og gjør at jeg får helt avsmak. 

• Liker 11
Skrevet

Ja, jeg skal ta den. Heldigvis er oppslutningen om vaksinen langt høyere enn på kg, faktisk så høy at det blir lengre ventetid fordi de trodde flere skulle takke nei. Faktisk oppmuntrende at det selv her inne er to tredjedeler for i skrivende stund. Ut fra enkelte misjonerende innlegg kunne man få inntrykk av at det var 80% motstand.

• Liker 9
Skrevet

Jeg ser ingen tvang. Derimot har andre land fullstendig rett til å nekte dere adgang om dere er potensiell fare for smitte, jeg har allerede besøkt land hvor jeg var nødt til være vaksinert mot gul feber. Jeg kunne latt være å ta vaksinen, men da måtte jeg holdt meg unna. Det er ingen tvang for noen vaksiner i Norge. Det er frivillig. Tross at man potensielt setter de som ikke kan ta vaksine i fare ved å ikke gjøre det, er det fullstendig frivillig. Dessverre er det gjerne de samme som er minst opptatt av smittevern som heller ikke vil ta vaksine. 

• Liker 15
Skrevet
hlidskjalf skrev (37 minutter siden):

Stemmer nok, men likevel skal maskene på. Fordi 95% ikke er 100%

Men det er et problem med pandemi-håndteringen (den latterlige tanken om at vi ikke kan akseptere noen dødsfall), ikke et problem med vaksinene. 95 % beskyttelse er eksepsjonelt god dekning.

• Liker 1
  • Opprett ny...