Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymiusen
Skrevet

Hei. Vi er ett par i midten av 20-årene og som til tider har veldig turbulent forhold.

Vi har vært sammen i snart 6 år. Vi har egentlig ett godt og trygt forhold, ingen sjalusi, vi gjør ting sammen og hver for oss, vi samarbeider veldig godt med alt, krangler sjeldent og er flink å planlegge framover.

Vi bestemte oss for tre år siden at hun skulle slutte på p-pilla, og begynne prøvinga smått. Begge var veldig klar for dette da, vi prøvde de første måndene uten hell. Syklusen hennes har aldri stabilisert, alt fra 27 til 52 dager. I starten var humøret hennes på topp, men etter at månedene gikk har humøret hennes svingt mer og mer og kraftigere. Dette er noe hun ikke legger merke til selv, hun føler at hun er på det jevne hele tiden. Så vi har tatt en pause med den aktive innsatsen for å få barn en liten stund nå. 

Jeg er trygg på meg selv og viser det til henne også at det er hun jeg vil være med,  stiller alltid opp for henne når hun trenger noe praktisk hjelp og er en samtalepartner. Men hun vingler så mye fram og tilbake på alt.

I en periode kan vi snakke om framtid, ta opp prøvingen igjen og hvor fint vi har det i lag, koser oss. Hun har masse energi, mange planer for seg selv og oss, er aktiv og er veldig lysbetont.
Men så kommer det helt plutselig over natten eller i løpet av en time, der hun er usikker på forholdet om det er rett, om hun vil ha det slik resten av livet. Selvom vi har hatt det aldri så bra dagen før. Etter det så blir det en kamp med nebb og klør for forholdet sin del. Kald, likegyldig og kritiserer forholdet, sier det er slutt osv. Hun sliter noen ganger med sin egen selvtillitt, noe hun overhode ikke trenger. Blir lite aktiv, veldig innesluttet og stille. Nesten litt deprimert ser det ut som.

For hennes del er det viktig og være ærlig, noe jeg synes er bra! Men begynner å lure om når er hun ikke ærlig? De dagene hvor alt er bra, og vi ser framover. Eller når alt er kaos med hennes usikkerhet?

Bare det siste halvåret har hun endret med sine livsplaner og framtidsplaner 3 gang allerede. Det begynner å tære på motivasjonen min, men vil jo bare være med hun. 

Har prøvd å legge merke til om det har noe med syklusen å gjøre, men vanskelig da den varierer så veldig. Så det har jeg gitt opp for lengst.

Kunne skrevet mye mer. Men ville blitt altfor langt.

Noen som kan ha lignende erfaring? Eller har noe svar på hva som skjer egentlig?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymiusen
Skrevet

Kan legge til at hun ikke merker selv svingningene på når hun er veldig aktiv og ikke aktiv, lysbetont og nedstemt. Hun føler seg helt flat. 
Og når usikkerheta til forholdet hennes kommer, så sier hun at vi ikke hverken har ett bra forhold eller dårlig forhold. Bare helt på det jevne

Skrevet

Høres ut som at hun kanskje skulle hatt en tur til legen. Hormoner har mye å si, men svingninger med mens varer som regel ikke lenge, varierer så klart, men her snakker vi ett par dager.

Med de syklusene KAN det jo være noe hormonelt som er off. Mulig hun føler litt avmakt for at ting ikke går som dere ønsker, og har noen tanker om disse tingene i en stille stund.

Eventuelt er jo også depresjon mulig.

• Liker 2
Gjest Anonymiusen
Skrevet (endret)

Hun var en tur hos legen for en god stund siden, da ville hun finne ut hvorfor hun hadde begynt å miste så mye hår. Det var frisøren hennes som hadde anbefalt henne om å gjøre det. Legen sjekket stoffskifte som var OK. 
Har også nevnt til henne at hun bør dra til legen og få greie på hvorfor syklusene hennes er så lang. Men hun gidder ikke, for det kommer til å gå seg til sier hun.

Hun sier ganske ofte at det er meg hun vil være med, og ha en framtid med. Men likevel så kommer de periodene når hun er usikker. 
Jeg vet de periodene kommer, men aldri når. Egentlig når jeg minst venter det. 

jeg opplever henne som deprimert, men hun synes ikke det. Da går alt i sakte film for hennes del. Hun er bare helt stille og gjør ikke stort av seg.

Endret av Anonymiusen
AnonymBruker
Skrevet

Sikkert greit å sette prøvingen på vent i alle fall. Bedre å finne ut om dere kan få det til å funke før dere eventuelt får barn. 

Anonymkode: 6f475...5e0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er hun bipolar? Kan nesten tyde på det.

Anonymkode: cff00...50d

Gjest Anonymiusen
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Sikkert greit å sette prøvingen på vent i alle fall. Bedre å finne ut om dere kan få det til å funke før dere eventuelt får barn. 

Anonymkode: 6f475...5e0

Det er jeg helt enig i. 

AnonymBruker
Skrevet

Høres litt ut som PMDD? Hun burde forsøke å kartlegge syklus og sinnsstemning. Uregelmessig syklus er jo et symptom på diverse og bør sjekkes ut. Det trenger slett ikke være "noe som går seg til",  hun har jo vært 3 år(!) av prevensjon uten at den har gjort det. Nei, du :) På tide å sjekke! Kan det være at hun er redd for å finne ut at det er noe galt?

Synes at dere skal ta en skikkelig prat om hvordan dette påvirker forholdet. Og deg spesielt, som opplever hverdagen med henne som ustabil. Hvis hun tar innover seg at hun faktisk ER svært opp og ned, så er det kanskje lettere for både deg og henne å komme igjennom disse periodene uten sår.

Anonymkode: 24cbd...df5

• Liker 1
Gjest Anonymiusen
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Er hun bipolar? Kan nesten tyde på det.

Anonymkode: cff00...50d

Tanken har slått meg mange ganger. Og hun har flere symptomer som kan tilsi akkurat det,  som jeg ikke har nevnt. Selvom jeg unngår å se etter symptomer på dette, så blir de lagt merke til før eller siden. 
Har også prøvd og få fram en dialog om hvordan hun egentlig har det med seg selv, men hun unngår å svare på det, hun vil aldri gå i dybden. Kun en gang har hun sakt at  det er så fint å være med meg, for da kunne hun være seg seg selv helt og holdent. Men var rask med å si at jeg måtte glemme det, da jeg uansett ikke kom til å forstå hva hun mente med det.

Gjest Anonymiusen
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Høres litt ut som PMDD? Hun burde forsøke å kartlegge syklus og sinnsstemning. Uregelmessig syklus er jo et symptom på diverse og bør sjekkes ut. Det trenger slett ikke være "noe som går seg til",  hun har jo vært 3 år(!) av prevensjon uten at den har gjort det. Nei, du :) På tide å sjekke! Kan det være at hun er redd for å finne ut at det er noe galt?

Synes at dere skal ta en skikkelig prat om hvordan dette påvirker forholdet. Og deg spesielt, som opplever hverdagen med henne som ustabil. Hvis hun tar innover seg at hun faktisk ER svært opp og ned, så er det kanskje lettere for både deg og henne å komme igjennom disse periodene uten sår.

Hun kartlegger selv syklusen sin, og hun bekrefter selv at forventet mens ikke er til å stole på. Hun kan ikke kartlegge sin egen sinnstemning, for hun føler seg normal hele tiden, hverken dårlig eller godt humør.

Kan være at hun ikke vil finne ut hva som feiler henne. Da det skal svært mye til for å ta kontakt med lege, uansett hva det måtte være. Selvom jeg prøver å motivere henne uten å legge press.

Jeg har prøvd å ta en prat med henne alene og med en nøytral tredjepart, om hvordan jeg opplever henne og hennes svingninger. Hver gang beklager hun seg og sier det ikke er meningen da hun ikke merker det selv. I hennes øyne er hun helt normal, hverken i dårlig humør eller godt humør. Kommer liksom ingen vei med det, uten at hun selv har selvinnsikt. Derfor har vi hatt kontakt med en tredjepart som kanskje klarte å hjelpe til. Tredjepart har kommentert hennes ambivalente være måte og tankegang, uten å gå mer i dybden på det. 

AnonymBruker
Skrevet
Anonymiusen skrev (17 minutter siden):

Tanken har slått meg mange ganger. Og hun har flere symptomer som kan tilsi akkurat det,  som jeg ikke har nevnt. Selvom jeg unngår å se etter symptomer på dette, så blir de lagt merke til før eller siden. 
Har også prøvd og få fram en dialog om hvordan hun egentlig har det med seg selv, men hun unngår å svare på det, hun vil aldri gå i dybden. Kun en gang har hun sakt at  det er så fint å være med meg, for da kunne hun være seg seg selv helt og holdent. Men var rask med å si at jeg måtte glemme det, da jeg uansett ikke kom til å forstå hva hun mente med det.

Det er fint å kunne være seg selv, men det er jo ikke sunt og riktig dersom det går negativt ut over andre. Du fremstår som en tålmodig fyr, men du skal ikke behøve å tåle alt mulig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at kanskje du leter litt for mye etter diagnoser. Hun er usikker på forholdet, men det vil så klart gå i perioder. Kjenner oppførselen litt igjen fra meg selv når jeg har vært usikker på forhold dessverre...

Anonymkode: 28c89...6ae

Gjest Anonymiusen
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tenker at kanskje du leter litt for mye etter diagnoser. Hun er usikker på forholdet, men det vil så klart gå i perioder. Kjenner oppførselen litt igjen fra meg selv når jeg har vært usikker på forhold dessverre...

Anonymkode: 28c89...6ae

Er veldig enig med deg. Det er skummelt å gjøre det. Ønsker ikke å sette diagnose heller. Forklarer det bare slik jeg opplever situasjonen, og er jo helt klart to sider av en sak. 
Uansett så er det så forvirrende at hun i perioder er så sikker på at det er dette hun vil, det er ingen problemer i det hele tatt. For så plutselig være usikker, helt uten at noe har skjedd. Og det kommer helt plutselig, ofte når en faktisk minst forventer det. Har sagt til henne at hvis hun er så usikker og har det så fælt i forholdet, så er det bedre om hun gjør det slutt og drar. Men det vil hun ikke, da vi har det så bra i lag, og at hun vil savne det.

Gjest Anonymiusen
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er fint å kunne være seg selv, men det er jo ikke sunt og riktig dersom det går negativt ut over andre. Du fremstår som en tålmodig fyr, men du skal ikke behøve å tåle alt mulig. 

Det er ikke sunt nei. Er tøft til tider å være med på dansen.

Takk, prøver å være tålmodig og forståelsesfull. Har vært flere gang det nesten har rent over, men så har situasjonen snudd. Så kommer tålmodigheten tilbake igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke lett får noen her å forstå hva hun sliter med. Det som ikke virker helt normalt er svingningene hennes i humør og energi. Problemet er vel at hun ikke er interessert i å undersøke det hos en lege. Spørsmålet er hvor lenge du vil holde ut med det, og om det etterhvert går utover ditt humør og psyke. Hun har det jo ikke godt. 

Anonymkode: d144b...497

Gjest Anonymiusen
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke lett får noen her å forstå hva hun sliter med. Det som ikke virker helt normalt er svingningene hennes i humør og energi. Problemet er vel at hun ikke er interessert i å undersøke det hos en lege. Spørsmålet er hvor lenge du vil holde ut med det, og om det etterhvert går utover ditt humør og psyke. Hun har det jo ikke godt. 

Anonymkode: d144b...497

Det er overhode ikke lett å forstå. Synes det vondt å se at hun ikke har energi til å gjøre noe av det hun liker å gjøre når ting ikke går så bra. Helt greit at det er dårlige dager, men når det blir over en periode og gjentatte ganger med viss mellomrom. 

Har ikke hjerte til å dra fra henne, vil jo være med og for henne. Alt i ett så er hun fantastisk person. Men dessverre med vanskelige tider.

AnonymBruker
Skrevet
Anonymiusen skrev (1 time siden):

Det er ikke sunt nei. Er tøft til tider å være med på dansen.

Takk, prøver å være tålmodig og forståelsesfull. Har vært flere gang det nesten har rent over, men så har situasjonen snudd. Så kommer tålmodigheten tilbake igjen.

Det må være vanskelig for deg at hun ikke vil se det selv. Hadde hun vist litt forståelse for at det er tøft å være med på berg-og-dalbanen så hadde det kanskje vært lettere for deg? 

Gjest Anonymiusen
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det må være vanskelig for deg at hun ikke vil se det selv. Hadde hun vist litt forståelse for at det er tøft å være med på berg-og-dalbanen så hadde det kanskje vært lettere for deg? 

Det ville absolutt vært mye enklere for meg om hun hadde visst forståelse for det og var klar over det selv. 
Blir selvsagt litt oppgitt til tider, og sier i fra. Og hun skjønner ikke hvorfor jeg blir oppgitt.

Gir selvsagt positive tilbakemeldinger gjennom hverdagene også, men som oftest vil hun ikke ta det til seg. Og når de tunge periodene så sier hun at det er jeg som er misfornøyd med forholdet. Noe som ikke stemmer synes jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Dump.  Du er en mann i din beste ungdom, og skal ikke behøve dette. Hun ser ikke egne problemer, og det kan ta årevis uten at det går noen vei.

Anonymkode: deb93...f6b

• Liker 1
Gjest Anonymiusen
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dump.  Du er en mann i din beste ungdom, og skal ikke behøve dette. Hun ser ikke egne problemer, og det kan ta årevis uten at det går noen vei.

Anonymkode: deb93...f6b

Hadde det nu vært så enkelt. Er ufattelig glad jenta. Er så mye godhet som også følger med, som på en merkelig måte veier opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...