Gå til innhold

Burde NAV dekke kurs?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har en legeerklæring på at jeg er yrkesufør

Fastlegen kan ikke vurdere hvorvidt du er ufør eller ei. Det kreves langt mer enn som så.
Har du ikke engang hatt arbeidsutprøving? Fått en arbeidsevnevurdering? 

Anonymkode: 7af81...939

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville satset på å fortsette å søke jobber, og tenke over fremtidige yrker frem til du flytter. Har man først en rigid behandler, så er et ikke så lett å snakke fornuft til de. Men hvis du finner et yrke, og en bedrift som er villilg til å ta deg inn på lønnstilskudd, så kan det jo være at de hører.

Endret av Cordelia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har slitt med ryggen siden jeg begynte i jobben, hatt ergonomer, tatt pauser og gjort øvelser, fått tilpasset arbeidsplass, heve-og senkepult. Gått i behandling, vært på rygg-og nakkeklinikken. Likevel har det blitt verre og verre, til kom til et punkt hvor jeg ikke klarte en dag til det sa bare stopp.

Ja, det kan være en idé å snakke med Karrieresenteret skal forhøre meg om det. Kommer helt sikkert til å finne noe etterhvert men må kanskje ha litt hjelp til å tenke ut muligheter.

Anonymkode: 6b4f5...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Fastlegen kan ikke vurdere hvorvidt du er ufør eller ei. Det kreves langt mer enn som så.
Har du ikke engang hatt arbeidsutprøving? Fått en arbeidsevnevurdering? 

Fått arbeidsevnevurdering for en stund tilbake siden ifm AAP da var jeg 100% ute av stand til ethvert yrke. Nå har jeg selv sagt at jeg tenker at jeg i første omgang kan prøve å jobbe inntil 50%, men ikke med pc-arbeid og stillesittende arbeid. DP er innvilget med forbehold om dette. Mål på sikt er 100% jobb. 

Tror lønnskompensasjon fra NAV og oppsøke arbeidsgiver selv er mitt beste alternativ nå. Så tenker å prøve det. Samt snakke med karrieresenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skulle gjerne vært advokat med en mastergrad. Kan ikke se at det skulle være et hinder for å komme i arbeid. Selv med nedsatt funksjon for bruk av PC. Til og med blinde får jobb på steder hvor det kreves PC bruk. Tenker at jobb i en organisasjon ville vært noe for deg?

Anonymkode: 6a6fa...766

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har tenkt litt på det med pc, at det kanskje kan være et problem. Men mulig jeg kunne jobbet f.eks 50% som lærer og funnet noe annet vedsiden av på sikt. Hvilken bakgrunn hadde du når du fikk jobb som lærer? 

Fagbrev og teknisk fagskole :) 

Anonymkode: a71bc...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har slitt med ryggen siden jeg begynte i jobben, hatt ergonomer, tatt pauser og gjort øvelser, fått tilpasset arbeidsplass, heve-og senkepult. Gått i behandling, vært på rygg-og nakkeklinikken. Likevel har det blitt verre og verre, til kom til et punkt hvor jeg ikke klarte en dag til det sa bare stopp.

Ja, det kan være en idé å snakke med Karrieresenteret skal forhøre meg om det. Kommer helt sikkert til å finne noe etterhvert men må kanskje ha litt hjelp til å tenke ut muligheter.

Så det er bare muskulære plager som er problemet, og ikke synet? Så du kan bruke en PC hvis du bare finner riktig arbeidsstilling? Da høres det jo virkelig ikke mørkt ut, dette bør absolutt være mulig å fikse. 
Bruk dikteringsverktøy så slipper du å måtte sitte ved PC-en for å skrive. Bruk opplesningsverktøy så kan få opplest saksdokumenter mens du går tur.
Har du forsøkt å arbeide fra tredemølle eller ergotmetersykkel? Eventuelt liggestol elle seng?

Du skriver at du har gjort øvelser men at du er blitt verre. Er plagene dine tilstrekkelig utredet? Går du fremdeles til behandling hos fysioterapeut?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så det er bare muskulære plager som er problemet, og ikke synet? Så du kan bruke en PC hvis du bare finner riktig arbeidsstilling? Da høres det jo virkelig ikke mørkt ut, dette bør absolutt være mulig å fikse. 
Bruk dikteringsverktøy så slipper du å måtte sitte ved PC-en for å skrive. Bruk opplesningsverktøy så kan få opplest saksdokumenter mens du går tur.
Har du forsøkt å arbeide fra tredemølle eller ergotmetersykkel? Eventuelt liggestol elle seng?

Du skriver at du har gjort øvelser men at du er blitt verre. Er plagene dine tilstrekkelig utredet? Går du fremdeles til behandling hos fysioterapeut?

Er på venteliste fysio og utredning fortsetter skal til ortoped neste. Det er ikke bare muskulært har artrose også. Har forøvrig blitt bedre når jeg ikke har jobbet på en stund og vært mye i aktivitet. Har fortsatt plager men på et mer overkommelig nivå.

Har en hjerne som jobber fort og har tenk at dikteringsverktøy kommer til å være tregt og tungvint å 'samarbeide' med. Men mulig denne teknologien har kommet lenger enn jeg tror, jeg skal innrømme at jeg vet lite om det og har vært lite interessert.

Har forsøkt med vippebrett ikke tredemølle. Skal snakke med NAV om disse hjelpemidlene og gi det en sjanse/teste det ut. Det er ikne dumt å prøve. Så kan jeg eventuelt forsøke å få en prøveperiode hos en arbeidsgiver med lønnskompensasjon om jeg tenker det kan være en mulighet å jobbe slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv manuell terapeut. Det er en fysioterapeut med tilleggsutdannelse, h*n kan til og med skrive resepter. Jobber ikke bare muskulært, men også med skjelettet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jobber med lite pc innebærer gjerne mye menneskekontakt. Har du tenkt på stillinger som miljøterapeut? Du trenger ikke nødvendigvis mer utdanning da.

Anonymkode: ab1d3...048

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jobber med lite pc innebærer gjerne mye menneskekontakt. Har du tenkt på stillinger som miljøterapeut? Du trenger ikke nødvendigvis mer utdanning da.

Anonymkode: ab1d3...048

Ja, har vært inne på tanken at det kan være et alternativ å prøve det. Liker å hjelpe folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...