Gå til innhold

Burde NAV dekke kurs?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

NAV må være firkantet. Det er ikke nok penger til alle. Brutalt men sant.

Anonymkode: 6a6fa...766

Om man har doktorgrad eller er fagskoleutdannet spiller liten rolle dersom sykdom gjør at man ikke kan bruke den utdanningen lenger. Jeg har selv masterutdanning med utallige videreutdanninger og fikk en ny bachelor grunnet omskolering, og jeg er ikke alene om det. 

Anonymkode: ff34b...38c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så du jevnlige møter om å omskolere folk med mastere? 

Siterte feil i forrige innlegg :) det var dette sitatet jeg skulle sitere 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om man har doktorgrad eller er fagskoleutdannet spiller liten rolle dersom sykdom gjør at man ikke kan bruke den utdanningen lenger. Jeg har selv masterutdanning med utallige videreutdanninger og fikk en ny bachelor grunnet omskolering, og jeg er ikke alene om det. 

Poenget er at en høyere utdannelse vanligvis også gjør en i stand til å ta et bredere utvalg av stillinger og arbeidsoppgaver. Selv en sykepleierutdanning kan brukes til veldig mye annet.
Det er mer enn nok av eksempler på folk som ikke jobber i yrker som er nært relatert til utdanningen de en gang har tatt.

Anonymkode: 4b490...4f6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Poenget er at en høyere utdannelse vanligvis også gjør en i stand til å ta et bredere utvalg av stillinger og arbeidsoppgaver. Selv en sykepleierutdanning kan brukes til veldig mye annet.
Det er mer enn nok av eksempler på folk som ikke jobber i yrker som er nært relatert til utdanningen de en gang har tatt.

Nettopp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Absolutt, men så har man tilfeller hvor det faktisk ikke er mulig overhodet, det er disse tilfellene jeg snakker om. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Absolutt, men så har man tilfeller hvor det faktisk ikke er mulig overhodet, det er disse tilfellene jeg snakker om. 

De er faktisk så sjeldne at jeg nesten ikke kan tro det. Og jeg har som tidligere nevnt jobbet og vært del av dette systemet i over 30 år. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

De er faktisk så sjeldne at jeg nesten ikke kan tro det. Og jeg har som tidligere nevnt jobbet og vært del av dette systemet i over 30 år. 

Da får du heller la vær å tro det : ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Da får du heller la vær å tro det : ) 

Det finnes alltid unntak :). Men her har TS vist i tråden en veldig liten evne til å tenke litt ut av boksen og selvstendig i tillegg til å være lite løsningsorientert og svært hemmlighetsfull når det gjelder hva slags utdanning det er snakk om. Så i dette tilfellet tror jeg neppe det er ett av unntakene ;)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det finnes alltid unntak :). Men her har TS vist i tråden en veldig liten evne til å tenke litt ut av boksen og selvstendig i tillegg til å være lite løsningsorientert og svært hemmlighetsfull når det gjelder hva slags utdanning det er snakk om. Så i dette tilfellet tror jeg neppe det er ett av unntakene ;)

Jeg er egentlig ganske uenig i det, men det er ok :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er advokat.

Anonymkode: 6b4f5...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har tenkt litt på det med pc, at det kanskje kan være et problem. Men mulig jeg kunne jobbet f.eks 50% som lærer og funnet noe annet vedsiden av på sikt. Hvilken bakgrunn hadde du når du fikk jobb som lærer? 

Jeg forstår ikke, du tror at om du bare jobber 50% som lærer, så slipper du all bruk av PC? Eller ser du for deg at en annen lærer som skal gjøre alt PC-relatert arbeid for deg?

Jeg tror muligens det var litt kort-tenkt. Ta deg en butikkjobb eller hva enn som må til for å få inn penger, som de fleste andre.

Samtidig kan du jobbe med en PhD, som gjør at du kan undervise på sikt. Innen da har forhåpentligvis talegjenkjenningssystemer blitt såpass bra at du slipper helt unna bruk av armer når du jobber med PC (antar det er årsaken til at du ikke kan det).

Anonymkode: 444c7...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Bottom line" - nei, NAV burde ikke dekke kurs til deg nå. Det er noe som burde vært gjort med AAP, og ikke med DP. Nå er du på et sted hvor du må bygge opp rettigheter, ta hvilken som helst jobb inntil videre, og ta kurs for egen regning på sikt.

Life sucks, live with it. Du er intet unikum.

Anonymkode: 444c7...44a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror du har rett i at det kan bli for mye pc fordi det blir nok mer og mer pc-basert fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er advokat.

Ts er advokat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva KAN du jobbe med? Det er der du må starte, og se om du kan bruke utdannelsen din på en annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er advokat.

En veldig lite løsningsorientert advokat i så tilfelle. Og som advokat bør du vel kunne lese deg opp på dine rettigheter hos NAV enklere enn de fleste...

Og HVIS du hadde vært advokat finnes det jo et HAV av muligheter for ulike type jobber. Og er du en riktig god advokat... så skaffer du deg en kontorassistent til å skrive på PC for deg.

Om du skulle lyve på deg et yrke så var advokat i dette tilfelle et dumt valg.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En veldig lite løsningsorientert advokat i så tilfelle. Og som advokat bør du vel kunne lese deg opp på dine rettigheter hos NAV enklere enn de fleste...

Og HVIS du hadde vært advokat finnes det jo et HAV av muligheter for ulike type jobber. Og er du en riktig god advokat... så skaffer du deg en kontorassistent til å skrive på PC for deg.

Om du skulle lyve på deg et yrke så var advokat i dette tilfelle et dumt valg.

Anonymkode: 

Jeg er godt kjent med mine rettigheter og at regelverket åpner for at NAV kan dekke utdannelse for meg, men det hjelper fint lite når du snakker med en saksbehandler som knapt vet hva et enkeltvedtak er og som tror at de har rettslig begrunnet noe når de viser til 'loven'. 

Det er ikke bare å få en assistent er ikke Elden. Kommer inne unna pc-arbeid i yrket uansett. Det er greit. Kunne tenke meg å jobbe med akupunktur eller pedagogisk leder/barnehagelærer. Godtar at NAV ikke vil dekker dette, søker jobber som ikke krever formell kompetanse som jeg kan utføre, og tenker at jeg får vurdere utdannelse/kurs på kveldstid på egen regning. Synes jeg er løsningsorientert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er godt kjent med mine rettigheter og at regelverket åpner for at NAV kan dekke utdannelse for meg, men det hjelper fint lite når du snakker med en saksbehandler som knapt vet hva et enkeltvedtak er og som tror at de har rettslig begrunnet noe når de viser til 'loven'. 

Det er ikke bare å få en assistent er ikke Elden. Kommer inne unna pc-arbeid i yrket uansett. Det er greit. Kunne tenke meg å jobbe med akupunktur eller pedagogisk leder/barnehagelærer. Godtar at NAV ikke vil dekker dette, søker jobber som ikke krever formell kompetanse som jeg kan utføre, og tenker at jeg får vurdere utdannelse/kurs på kveldstid på egen regning. Synes jeg er løsningsorientert.

Nå blir jeg forvirret. 

1) Du er advokat hvilket betyr du har en Master i rettsvitenskap + advokatbevilgning.

2) På 5. side i en tråd på KG forteller du at du er godt kjent med dine rettigheter, til tross for at overskriften er "Bør NAV dekke kurs?"

3) Det du ber om er ikke kurs, men en helt ny utdanning faktisk! Du vil gå fra jus til enten akupunktur eller pedagogisk leder/barnehagelærer? Det var jammen meg mange ulike ting og retninger!

Så - hvis du har opprettet denne tråden for å høre andres meninger om NAV bør dekke en helt ny utdannelse for deg, er min mening så absolutt et rungende "nei".

Utdannelsen du har fra før vil kunne skaffe deg jobb. Kanskje også samme type jobb med tilrettelegging. Det du ber om er at staten skal gi deg en helt ny og annen utdannelse som er ganske så omfattende og som også ikke utelukker noe arbeid med PC.

Og dette er litt tullete. Hvis du har en jobb og et yrke du brenner for, så vil du ikke gi opp i så tidlig alder! Du er klar over at advokater har eksistert i lange tider, og lenge før PC'n ble en realitet! Selvfølgelig hadde du kunnet utføre arbeidet ditt på et vis om du hadde ønsket.

Hvis det du forteller er sant (noe jeg dessverre tviler på), så er det antagelig ganske likt det jeg sier, som NAV veilederen din også har fortalt deg. Her tror jeg bare det er vondt i viljen eller et reelt ønske om å jobbe med noe annet og prøve å få staten til å betale for det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en legeerklæring på at jeg er yrkesufør, men det handler visst bare om viljen min okei.

Har ikke bedt NAV om utdannelse har bedt de om et kurs, men det har de sagt nei til fordi de mener det må være mulig for meg å få jobb med min utdannelse. Kunne tenke meg en annen utdannelse ja, det kommer frem at andre har fått dekket bachelor i samme situasjon så jeg luftet hva jeg hadde ønsket om det hadde vært et alternativ. 

Var interessert i å høre andres erfaringer/meninger det er ikke skrevet i stein i loven det er "kan"-regler. 

Jeg er villig til å ta en random jobb nå, men kommer ikke til å sitte foran en pc på et kontor igjen helsen min kommer før jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men med din utdannelse kan du jo jobbe med svært mye forskjellig. Du kan få bistand til tilrettelegging hvor det er nødvendig.

Hva med å snakke med et karrieresenter som kan komme med masse forslag på hvor du kan jobbe med din utdanning. Markedsrådgivere på NAV kan også bistå med dette, de er gode på å tenke yrker som er litt utradisjonelle.

Anonymkode: 716b9...3f9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...