Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis du er så godt kvalifisert ser jeg ikke poenget med mer kursing eller utdanning. Kanskje på tide å innse at du ikke lenger er kvalifisert på samme måte som før. Livet gir oss mye rart, utrolig kjipt å bli syk, men samtidig er det en realitet at det blir sånn, og at man ikke kan leve som før.

Gi jobbene et forsøk, selv om du har gjort de som ung, som du skriver over. Det kan hende at du ser at det er noe du kan trives med likevel, selv om du må jekke deg ned noen hakk for å få det til.

Anonymkode: 444c7...44a

Har hen fått noen jobbtilbud, da du skriver « gi jobbene et forsøk» ? Det er vanskelig og få jobb som en er overkvalifisert til. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er faktisk overkvalifisert ja. Kunne jeg fått utdannet meg til barnehagepedagog eller noe og hatt mulighet til fast jobb/videreutvikle meg så kunne det kanskje vært noe jeg kunne trivdes med på sikt. 

Anonymkode: 6b4f5...e22

Start med å ta jobb som vikar i barnehage, og jobb deg oppover. Etterhvert kan du ta utdannelse på kveldstid. 

Du må slutte å ha så høye tanker om deg selv. Du må starte på bunn igjen, og jo fortere du aksepterer det og kommer deg ut i arbeidslivet, jo raskere kommer du deg oppover.

Anonymkode: 7af81...939

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Trodde man kunne kombinere DP med utdannelse/kurs. Vet at PPU er utdannelse ikke kurs. Men har først og fremst spurt NAV om kurs og fått nei så ikke tenkt det har vært poeng å spørre om PPU. 

De nye reglene er at man kan ta utdanning frem til juli i år, vi vet ikke hva som skjer etter det. 

For å få støtte til høyere utdanning gjennom NAV, så må man være "spesielt tilpasset innsats" og da er man på AAP/KVP. På dagpenger kan man få kortere kurs. Vi vet ikke hva som skjer etter sommeren, om det blir forlenget med mulighet for dagpenger og utdanning.

Hva slags kurs er det du ønsker? Normalt så tenker man at en med høyere utdanning klarer seg selv, da man kan gjøre mye annet enn den spesifikke utdanningen man har.

Anonymkode: 716b9...3f9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har innrettet meg etter at jeg er syk, er innstilt på lavere inntekt og har allerede lagt om livsstilen min, nedgradert på bolig osv. Og jeg søker også på disse jobbene fordi jeg har saft meg villig til å prøve. Men jeg er overkvalifisert og det er frustrerende at NAV ikke forstår dette når de maser om den lange utdannelsen min. Jeg kunne bygget på litt og hatt bedre sjanser og i tillegg fått brukt litt mer av det jeg allerede kan.Men får fortsette å søke så har jeg kanskje flaks til slutt. Og tenker at jeg selvføglig kan spare selv til kurs/,videreutdannelse på sikt. Men synes fortsatt at NAV er firkantet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Start med å ta jobb som vikar i barnehage, og jobb deg oppover. Etterhvert kan du ta utdannelse på kveldstid. 

Du må slutte å ha så høye tanker om deg selv. Du må starte på bunn igjen, og jo fortere du aksepterer det og kommer deg ut i arbeidslivet, jo raskere kommer du deg oppover.

I stillingsannonse har jeg sett at lønnen på vikar er fra min. 100 000 lavere enn hva jeg får i DP til maks det jeg får i DP. De vil altså måtte betale meg maks og jeg vil ikke tjene en krone på det. Grunnen til at jeg dier meg villig er fordi jeg oppriktig ønsker å komme meg i arbeid.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde det bare vært så lett. Det er ikke mange arbeidsgivere som vil ansette aldrende akademikere til ufaglærte jobber. Skjønner dem jo, kan umulig tenke meg at sånne er særlig motiverte for "sjauejobb", sånn generelt.

Anonymkode: 874ed...90e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

I stillingsannonse har jeg sett at lønnen på vikar er fra min. 100 000 lavere enn hva jeg får i DP til maks det jeg får i DP. De vil altså måtte betale meg maks og jeg vil ikke tjene en krone på det. Grunnen til at jeg dier meg villig er fordi jeg oppriktig ønsker å komme meg i arbeid.

Du kan fint be om lavere lønn hvis det gjør det lettere å få jobb. Du er nødt til å ta de nødvendige men ubehagelige skritt som kreves for at du skal kunne komme deg ut i arbeidslivet igjen. Gjør du ingenting ender du opp med trygd for resten av livet, og det er ikke et liv du ønsker deg. Så akseptér litt lavere inntekt for en periode nå, og så kan du jobbe deg oppover med tiden. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kan fint be om lavere lønn hvis det gjør det lettere å få jobb. Du er nødt til å ta de nødvendige men ubehagelige skritt som kreves for at du skal kunne komme deg ut i arbeidslivet igjen. Gjør du ingenting ender du opp med trygd for resten av livet, og det er ikke et liv du ønsker deg. Så akseptér litt lavere inntekt for en periode nå, og så kan du jobbe deg oppover med tiden. 

Det er helt aktuelt for meg å ta så lav lønn at jeg må få sosial i tillegg. Men detsamme som jeg har i DP det kan jeg akseptere. Jeg har også et studielpn på 2500 i mnd som jeg skal betjene og dette har ikke dem som er uten utdannelse. Synes derfor ikke at jeg er urimelig nær jeg mener de får betale meg litt mer enn en 18 åring.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er helt aktuelt for meg å ta så lav lønn at jeg må få sosial i tillegg. Men detsamme som jeg har i DP det kan jeg akseptere. Jeg har også et studielpn på 2500 i mnd som jeg skal betjene og dette har ikke dem som er uten utdannelse. Synes derfor ikke at jeg er urimelig nær jeg mener de får betale meg litt mer enn en 18 åring.

Du kan utsette tilbakebetalingen til Lånekassen i tre år. Det går fint. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har allerede brukt opp utsettelsen og fått innvilget søknad om forlenget når jeg mottok AAP. Går snart ut.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men når dagpengene dine går ut så blir livet veldig kjipt. Da er det bedre å ta til takke med en "dårlig jobb" med lav lønn, enn økonomisk sosialhjelp. 

Jo lengre man går arbeidsledig, jo vanskeligere er det å få jobb. Det er lettere å få en bedre jobb om du allerede har en jobb.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kombinerer du ikke dagpenger med studier?? 

Anonymkode: 6a6fa...766

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi NAV ikke vil la meg ta utdannelse de vil bare ha meg i jobb. Kan heller ikke være student og leve på Lånekassen fordi jeg har brukt opp studielånet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er 33 år og har blitt yrkesufør. Kan ikke ha arbeid som innebærer pc-arbeid. Dette innebærer at jeg har en master som jeg nå ikke får brukt. Jeg har 400 000 i studielån og mottar nå dagpenger.

Problemet mitt er at jeg ikke kan søke på de jobbene som jeg et utdannet til da dette utelukkende innebærer pc-arbeid. Ellers så er det en haug med jobber jeg kunne klart å utføre som jeg ikke kan søke på fordi jeg ikke har kompetansen og ville trengt etterutdannelse,noe som NAV nekter.

De eneste jobbene jeg står igjen med er så og si dem som krever null formell utdannelse og er av den typen arbeid jeg hadde når jeg var 17-19 år. Jeg søker på jobber men har 1)ingen tro på at jeg får dem fordi arbeidsgiver vil tenke at jeg er overkvalifisert, og 2) egentlig ikke nle realistisk bilde av at dette er jobber jeg kan se for meg å trives i over tid. Jeg trenger utfordringer, jeg trenger å ha mulighet til å utvikle meg i jobben, varierte oppgaver.

Jeg har lang tid igjen i arbeidslivet og har mye jeg kan bidra me men jeg trenger hjelp til utdannelse/kurs for å få kompetanse. Synes NAV er veldig firkantet her. Har dårlig økonomi nå som jeg mottar dagpenger og de jobbene jeg søker på er så lavt lønnet at jeg ikke vil tjene noe på å jobbe vs motta dagpenger. Har gått ned over 200 000 i inntekt og det er med andre ord vanskelig for meg å selv få råd til å dekke kurs/utdannelse. Hører om folk som får omskolering i hytt og pine og synes det er rart at jeg ikke skal få pga høy utdannelse. De med jobber uten utdannelse som blir yrkesufør får ofte skole har jeg inntrykk av. De har null i studielån og får gratis utdannelse.Men jeg som allerede sitter med 400 000 i studielån og ikke får låne mer av Lånekassen heller(har studert noen år før masteren også), jeg får ikke støtte? Forstår ikke logikken her. 

Jeg fikk dekket en bachelor, var i noenlunde samme sits som deg. Ville vurdert å bytte saksbehandler, eller noe annet for dette mener jeg er helt feil. Du har plenty av tid igjen i arbeidslivet, ufaglærte jobber er vanskelig å få i dag og kan være fryktelig usikre. MEN du må ha noen konkrete kort å komme med, utdanning, kurs, hva som helst som du kan dokumentere at her er det behov for deg. (Eksempel lærer, eller noe innen helse... alltid behov for voksne menn innen helse)

Anonymkode: ff34b...38c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Har allerede brukt opp utsettelsen og fått innvilget søknad om forlenget når jeg mottok AAP. Går snart ut.

Får vel ekstra utsettelser i koronatider. Du kan også søke om sletting av renter pga aap/dagpenger, men inntekten er kanskje for høy.

Anonymkode: aec53...6d3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg fikk dekket en bachelor, var i noenlunde samme sits som deg. Ville vurdert å bytte saksbehandler, eller noe annet for dette mener jeg er helt feil. Du har plenty av tid igjen i arbeidslivet, ufaglærte jobber er vanskelig å få i dag og kan være fryktelig usikre. MEN du må ha noen konkrete kort å komme med, utdanning, kurs, hva som helst som du kan dokumentere at her er det behov for deg. (Eksempel lærer, eller noe innen helse... alltid behov for voksne menn innen helse)

Du kan jo ikke bare bytte veileder fordi du ikke får det som du vil. Man vil aldri få dekket en bachelor om man går på dagpenger, for regelverket støtter det ikke slik det er i dag. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke ha PPU for å få jobb som lærer på feks vgs. Du kan fint søke på lærerjobber og ta PPU mens du jobber, det gjorde jeg. Da betaler fylkeskommunen for utdanningen og du får lønn. Men en lærer jobber mye med PC  og da. 

Anonymkode: a71bc...07e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Du kan jo ikke bare bytte veileder fordi du ikke får det som du vil. Man vil aldri få dekket en bachelor om man går på dagpenger, for regelverket støtter det ikke slik det er i dag. 

nei, ikke dagpenger, men grunnet sykdom er det rart han ikke er på aap. i dette tilfellet ville jeg byttet fordi det er ganske katastrofalt at en 33 år gammel fyr blir rådet til å ta ufaglærte jobber i all fremtid. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvorfor kombinerer du ikke dagpenger med studier?? 

Jeg spør igjen Ts! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg spør igjen Ts! 

Nav vil ikke la meg studere. De mener at deres jobb utelukkende er å få meg så raskt som mulig i jobb.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...