Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Du høres lite løsningsdyktig ut. Du kan ikke vøre seriøs når du mener at mastergraden din ikke kan brukes i noe annet arbeid? 

Jeg er også spent på om du har et spesielt yrke du ønsker å omskolere deg til? Du må ha en plan når du snakker med NAV, ikke bare spørre om kurs generelt. Noen nevner PPU, som lærer er det ekstremt mye arbeid på data, så det kan bli utfordrende.

Anonymkode: 7e688...3ff

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nav vil ikke dekke kurs for meg i allefall og jeg har ikke penger til å betale for kurs selv. Har ikke så høy inntekt på DP at jeg har så mye til overs.

Anonymkode: 6b4f5...e22

Du har ikke 1400 kr til overs for å dekke studieavgiften?

Anonymkode: 6a6fa...766

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er nok ikke så lett. Det er høyere krav for å få dekket utdanning nr 2 eller 3, enn utdanning 1. Du er uansett ikke en i gruppe som prioriteres i NAV. Det er de under 30 uten utdannelse som kan velge og vrake i tiltak i disse dager. Jeg ville ha funnet et sted du kunne tenke deg å jobbe, også kan NAV gå inn med lønnstilskudd en periode. Da har du i det minste kontroll over hva slags jobb du er i. 

Stemmer ikke at det kun er disse. 

Anonymkode: ff34b...38c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er i aller høyeste grad relevant. Man bruker penger på de som ikke har noe fra før, de som ikke kan bruke sin utdannelse må finne ledige stillinger. Eller studere på egen kost (eller dagpenger). Hvis man skal omskolere alle høyt utdanna som ikke kan jobbe i det de er utdannet til, pga helse. Da ville NAV midlene tatt slutt fortere en man kan si NAV. 

De som ikke har noe utdannelse fra før har heller ingen studiegjeld fra før. Skjønner ikke hvorfor det er så selvsagt at de skal få dekket alt av Staten vs en som har blitt yrkesufør og har masse studiegjeld/ikke får låne mer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Stemmer ikke at det kun er disse. 

De har førsteprioritet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke 1400 kr til overs for å dekke studieavgiften?

Nei har ikke 2500 ekstra 

AnonymBruker
Skrevet

De har førsteprioritet. 

det er også bare fjas, de over og under 30 hører til på ulike avdelinger. Kan love at det jobbes like hardt med de over 30 for å finne nyttige tilbud. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei har ikke 2500 ekstra 

Da tar du opp lån. Kontakt banken din på tirsdag og be om et gunstig lån. Når alt du trenger er noen få tusenlapper ordner det seg. Men du må slutte å være så motvillig, kom deg opp fra bakbeina og bruk mulighetene dine. Bruk nettverket ditt, spør deg rundt etter en liten stilling (evt. ulønnet). Slutt å sutre, og begynn å jobbe!

Anonymkode: 7af81...939

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og du tenker det er INGEN jobber du kan få med en Mastergrad innen det faget du har som ikke innebærer bruk av pc?

Anonymkode: 4b490...4f6

Problemet er at jeg fort blir ansett dom overkvalifisert.

Men tror dette med å få NAV til å gå inn med lønnskompensasjon kan være verd et forsøk for å få en slik jobb. Da kan jeg se hvordan det fungerer og samtidig få en sjanse.

AnonymBruker
Skrevet

Men tror dette med å få NAV til å gå inn med lønnskompensasjon kan være verd et forsøk for å få en slik jobb. Da kan jeg se hvordan det fungerer og samtidig få en sjanse.

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du høres lite løsningsdyktig ut. Du kan ikke vøre seriøs når du mener at mastergraden din ikke kan brukes i noe annet arbeid? 

Jeg er også spent på om du har et spesielt yrke du ønsker å omskolere deg til? Du må ha en plan når du snakker med NAV, ikke bare spørre om kurs generelt. Noen nevner PPU, som lærer er det ekstremt mye arbeid på data, så det kan bli utfordrende.

Har ikke lyst å gå i detalj på kurs vil være anonym. Kan nok fort bli utfordrende med lærer ja.

AnonymBruker
Skrevet

Høres teit ut at du er overkvalifisert til alle jobber. Høres ut som at du har bestemt deg for at det skal være vanskelig. Jeg har jobbet med karriereveiledning i mange år, og har ofte hørt at folk selv mener at de er overkvalifisert, oftes så er det tanken om dette som er det største hinderet. 

Ser ikke hvordan et kurs vil hjelpe deg siden du allerede er overkvalifisert. Kom deg ut til arbeidsgivere, bank på dører og skaff deg en jobb.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vel, det er mange som er overkvalifiserte. Samtidig er man kanskje ikke det hvis man skal ha et helt nytt yrke.

Du må jo ikke søke jobber du egentlig ikke ønsker å ha. Det vil en arbeidsgiver gjennomskue. Men du er ikke den eneste som har gått fra ett yrke som krever èn form for utdannelse (kanskje høy), til en som krever en laver utdannelse. Høres ut som du ser på deg selv som overkvalifisert for mange ting hvis det ikke er en eneste jobb du kan søke uten at du er overkvalifisert?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da tar du opp lån. Kontakt banken din på tirsdag og be om et gunstig lån. Når alt du trenger er noen få tusenlapper ordner det seg. Men du må slutte å være så motvillig, kom deg opp fra bakbeina og bruk mulighetene dine. Bruk nettverket ditt, spør deg rundt etter en liten stilling (evt. ulønnet). Slutt å sutre, og begynn å jobbe!

Anonymkode: 7af81...939

Jeg kommer til å spørre om å få låne privat først, selge ting og spare for å få råd til kurs selv ja. 

Kommer ikke til å ta ulønnet arbeid er ikke en slave. Men lønnskompensasjon via NAV er aktuelt å benytte.

Synes fortsatt at NAV er firkantet.

AnonymBruker
Skrevet

Vel, det er mange som er overkvalifiserte. Samtidig er man kanskje ikke det hvis man skal ha et helt nytt yrke.

Du må jo ikke søke jobber du egentlig ikke ønsker å ha. Det vil en arbeidsgiver gjennomskue. Men du er ikke den eneste som har gått fra ett yrke som krever èn form for utdannelse (kanskje høy), til en som krever en laver utdannelse. Høres ut som du ser på deg selv som overkvalifisert for mange ting hvis det ikke er en eneste jobb du kan søke uten at du er overkvalifisert?

Jeg er overkvalifisert til jobber slm krever null formell utdannelse. UNDERkvalifisert til alle de jobbene som krever en annen utdannelse enn jeg har.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg kommer til å spørre om å få låne privat først, selge ting og spare for å få råd til kurs selv ja. 

Kommer ikke til å ta ulønnet arbeid er ikke en slave. Men lønnskompensasjon via NAV er aktuelt å benytte.

NAV må være firkantet. Det er ikke nok penger til alle. Brutalt men sant.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

det er også bare fjas, de over og under 30 hører til på ulike avdelinger. Kan love at det jobbes like hardt med de over 30 for å finne nyttige tilbud. 

Nyttige tilbud ja, men ikke godkjenne utdannelse nr .2. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er overkvalifisert til jobber slm krever null formell utdannelse. UNDERkvalifisert til alle de jobbene som krever en annen utdannelse enn jeg har.

Veldig mystisk.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nyttige tilbud ja, men ikke godkjenne utdannelse nr .2. 

Utdannelse er høyt prioritert også blant voksne NAV-brukere. Spesielt når man er 30/40. Jeg samarbeider nært med NAV og har jevnlige møter med de som jobber med denne gruppen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Utdannelse er høyt prioritert også blant voksne NAV-brukere. Spesielt når man er 30/40. Jeg samarbeider nært med NAV og har jevnlige møter med de som jobber med denne gruppen.

Så du jevnlige møter om å omskolere folk med mastere? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nei, her er det DU som er firkantet og ikke evner å ville ta til deg hva folk her prøver å råde deg til. Hvis du er like lite veiledningsbar hos NAV så er det ikke rart at du er langtidsarbeidsledig.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...