Gå til innhold

Burde NAV dekke kurs?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du trenger ikke ha PPU for å få jobb som lærer på feks vgs. Du kan fint søke på lærerjobber og ta PPU mens du jobber, det gjorde jeg. Da betaler fylkeskommunen for utdanningen og du får lønn. Men en lærer jobber mye med PC  og da. 

Anonymkode: a71bc...07e

Jeg har tenkt litt på det med pc, at det kanskje kan være et problem. Men mulig jeg kunne jobbet f.eks 50% som lærer og funnet noe annet vedsiden av på sikt. Hvilken bakgrunn hadde du når du fikk jobb som lærer? 

Anonymkode: 6b4f5...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nav vil ikke la meg studere. De mener at deres jobb utelukkende er å få meg så raskt som mulig i jobb.

og det er vel og bra, problemet er at de leder deg jo inn i arbeidsløshet på lengre sikt. Her ville jeg satt på bremsen og funnet ut hva du selv kunne tenke deg. Å bare kaste seg rundt for å ta første og beste jobb opplever jeg som risikabelt. Du har svært mange år igjen av arbeidslivet. At Nav dekker omskolering i en slik situasjon burde vært diskutert bedre.

Anonymkode: ff34b...38c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Får vel ekstra utsettelser i koronatider. Du kan også søke om sletting av renter pga aap/dagpenger, men inntekten er kanskje for høy.

Anonymkode: aec53...6d3

Jeg kan prøve på det trodde kun det gjaldt AAP men har jo samme inntekt på DP så skal gi det et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nav vil ikke la meg studere. De mener at deres jobb utelukkende er å få meg så raskt som mulig i jobb.

Nav kan ikke si nei til deg, hvis du ønsker å ta kurs mens du går på dagpenger? Her har du misforstått.

Anonymkode: 6a6fa...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

og det er vel og bra, problemet er at de leder deg jo inn i arbeidsløshet på lengre sikt. Her ville jeg satt på bremsen og funnet ut hva du selv kunne tenke deg. Å bare kaste seg rundt for å ta første og beste jobb opplever jeg som risikabelt. Du har svært mange år igjen av arbeidslivet. At Nav dekker omskolering i en slik situasjon burde vært diskutert bedre.

NAV kan da ikke bruke penger på å omskolere en som har så høy utdanning? De må prioritere de under 30 og som ikke har noe utdanning. Fellesskapets penger er da ikke utømmelig.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.5.2021 den 15.51):

Hva skjedde i AAP perioden? Var ikke utdanning/kurs tema den gang? Da må du ha vært i jobb etterpå, hvis du nå har dagpenger. 

Hvis du ønsker å bli en form for lærer så er det PPU du tenker på? Da snakker vi om utdanning og ikke kurs. Og utdanning er vanskelig å få igjennom når du allerede har høyere utdanning. På dagpenger vil du ikke få igjennom høyere utdanning, da må du på AAP. 

Anonymkode: 716b9...3f9

En lærer må jo bruke PC, og TS sier hun ikke er i stand til det overhode?

Anonymkode: 4b490...4f6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

NAV kan da ikke bruke penger på å omskolere en som har så høy utdanning? De må prioritere de under 30 og som ikke har noe utdanning. Fellesskapets penger er da ikke utømmelig.

Den tidligere utdanningen kan ikke brukes grunnet sykdom, det er ikke relevant om det han hadde er en fagskoleutdanning eller doktorgrad. I tillegg er personen er såpass ung at selvsagt er dette en prioritet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vært i alle forhold relatert til NAV. På AAP, som ansatt i en bedrift som var leid inn av NAV til å utføre arbeidsutprøvning og nå innen utdanning som NAV i mange tilfeller betaler deltakerne for å gå.

Ingen vil nekte deg å ta utdannelse hvis du betaler selv. Men naturlig nok kan ikke staten bruke mer penger på utdannelse hvis man allerede har en høy utdannelse som f.eks. en Master.

NAV er i mange tilfeller ukritiske til hvilke kurs de betaler for. Dette er veldig individuelt og ofte opp til hver enkelt saksbehandler.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er akkurat den retningen de leder meg i ja, skal være ærlig å si at for en del i meg så frister det like mye å følge sykdomsløpet som jobbe i ufaglært jobb-løpet. Jeg skal flytte om ikke så lenge, og da får jeg forhåpentligvis en ny saksbehandler som forstår situasjonen min litt bedre. Så får jeg bare søke i mellomtiden og vise at jeg ikke får respons fordi jeg er overkvalifisert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den tidligere utdanningen kan ikke brukes grunnet sykdom, det er ikke relevant om det han hadde er en fagskoleutdanning eller doktorgrad. I tillegg er personen er såpass ung at selvsagt er dette en prioritet. 

Men TS skriver hen har en Mastergrad. Det er ingen fagskoleutdanning. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er i aller høyeste grad relevant. Man bruker penger på de som ikke har noe fra før, de som ikke kan bruke sin utdannelse må finne ledige stillinger. Eller studere på egen kost (eller dagpenger). Hvis man skal omskolere alle høyt utdanna som ikke kan jobbe i det de er utdannet til, pga helse. Da ville NAV midlene tatt slutt fortere en man kan si NAV. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er yrkesufør! Kan ikke jobbe i det yrket jeg er utdannet til. De som ikke har utdannelse fra før kan låne penger selv slik som jeg og andre med utdannelse allerede har gjort. Jeg kan ikke gjøre dette 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

En lærer må jo bruke PC, og TS sier hun ikke er i stand til det overhode?

Jeg kan ikke ha arbeid som innebærer mye bruk av pc. Litt går fint. Men mulig det er for mye pc i læreryrket og det blir nok mer også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er yrkesufør! Kan ikke jobbe i det yrket jeg er utdannet til. De som ikke har utdannelse fra før kan låne penger selv slik som jeg og andre med utdannelse allerede har gjort. Jeg kan ikke gjøre dette 

Hvis du har en Mastergrad så er jeg litt tvilende til at det overhode ikke er noen jobb du kan få. Du skriver at problemet er at du overhode ikke kan jobbe ved PC hvis jeg har forstått det riktig?

Det er ikke så mange yrker som ikke inkluderer noe arbeid foran en PC. Ikke engang i butikk.

Det blir for "tåkete" å bare si man er yrkesufør fra en utdannelse uten å beskrive mer konkret hva dette er. Hvis man er utdannet frisør er det enklere å få omskolering. Men har man en Mastergrad har man muligheten til å søke et vidt spekter av stillinger som regel.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nav kan ikke si nei til deg, hvis du ønsker å ta kurs mens du går på dagpenger? Her har du misforstått.

Nav vil ikke dekke kurs for meg i allefall og jeg har ikke penger til å betale for kurs selv. Har ikke så høy inntekt på DP at jeg har så mye til overs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er i aller høyeste grad relevant. Man bruker penger på de som ikke har noe fra før, de som ikke kan bruke sin utdannelse må finne ledige stillinger. Eller studere på egen kost (eller dagpenger). Hvis man skal omskolere alle høyt utdanna som ikke kan jobbe i det de er utdannet til, pga helse. Da ville NAV midlene tatt slutt fortere en man kan si NAV. 

Jeg har gått fra master til en bachelor, slik at dette er heldigvis ikke noe enkeltpersoner på KG som bestemmer. At fyren ender på dagpenger mener jeg er feil.  Å investere i TS`s utdanning for å få ham/henne på bena igjen vil av mange bli ansett som det eneste fornuftige. Problemet i dette tilfellet er å finne en fagutdanning eller en bachelor som personen kan trives i og beherske til tross for sine plager.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hvis du har en Mastergrad så er jeg litt tvilende til at det overhode ikke er noen jobb du kan få. Du skriver at problemet er at du overhode ikke kan jobbe ved PC hvis jeg har forstått det riktig?

Det er ikke så mange yrker som ikke inkluderer noe arbeid foran en PC. Ikke engang i butikk.

Det blir for "tåkete" å bare si man er yrkesufør fra en utdannelse uten å beskrive mer konkret hva dette er. Hvis man er utdannet frisør er det enklere å få omskolering. Men har man en Mastergrad har man muligheten til å søke et vidt spekter av stillinger som regel.

Kan ikke ha pc-basert arbeid. Som i sitte inn og ut av programmer, skriver tekster osv. dagen lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er nok ikke så lett. Det er høyere krav for å få dekket utdanning nr 2 eller 3, enn utdanning 1. Du er uansett ikke en i gruppe som prioriteres i NAV. Det er de under 30 uten utdannelse som kan velge og vrake i tiltak i disse dager. Jeg ville ha funnet et sted du kunne tenke deg å jobbe, også kan NAV gå inn med lønnstilskudd en periode. Da har du i det minste kontroll over hva slags jobb du er i. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har gått fra master til en bachelor, slik at dette er heldigvis ikke noe enkeltpersoner på KG som bestemmer. At fyren ender på dagpenger mener jeg er feil.  Å investere i TS`s utdanning for å få ham/henne på bena igjen vil av mange bli ansett som det eneste fornuftige. Problemet i dette tilfellet er å finne en fagutdanning eller en bachelor som personen kan trives i og beherske til tross for sine plager.

mulig jeg formulerte meg uklart. Hadde master, måtte omskolere meg, fikk en bachelor av nav. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan ikke ha pc-basert arbeid. Som i sitte inn og ut av programmer, skriver tekster osv. dagen lang.

Og du tenker det er INGEN jobber du kan få med en Mastergrad innen det faget du har som ikke innebærer bruk av pc?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...