AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #1 Skrevet 15. mai 2021 Jeg er 33 år og har blitt yrkesufør. Kan ikke ha arbeid som innebærer pc-arbeid. Dette innebærer at jeg har en master som jeg nå ikke får brukt. Jeg har 400 000 i studielån og mottar nå dagpenger. Problemet mitt er at jeg ikke kan søke på de jobbene som jeg et utdannet til da dette utelukkende innebærer pc-arbeid. Ellers så er det en haug med jobber jeg kunne klart å utføre som jeg ikke kan søke på fordi jeg ikke har kompetansen og ville trengt etterutdannelse,noe som NAV nekter. De eneste jobbene jeg står igjen med er så og si dem som krever null formell utdannelse og er av den typen arbeid jeg hadde når jeg var 17-19 år. Jeg søker på jobber men har 1)ingen tro på at jeg får dem fordi arbeidsgiver vil tenke at jeg er overkvalifisert, og 2) egentlig ikke nle realistisk bilde av at dette er jobber jeg kan se for meg å trives i over tid. Jeg trenger utfordringer, jeg trenger å ha mulighet til å utvikle meg i jobben, varierte oppgaver. Jeg har lang tid igjen i arbeidslivet og har mye jeg kan bidra me men jeg trenger hjelp til utdannelse/kurs for å få kompetanse. Synes NAV er veldig firkantet her. Har dårlig økonomi nå som jeg mottar dagpenger og de jobbene jeg søker på er så lavt lønnet at jeg ikke vil tjene noe på å jobbe vs motta dagpenger. Har gått ned over 200 000 i inntekt og det er med andre ord vanskelig for meg å selv få råd til å dekke kurs/utdannelse. Hører om folk som får omskolering i hytt og pine og synes det er rart at jeg ikke skal få pga høy utdannelse. De med jobber uten utdannelse som blir yrkesufør får ofte skole har jeg inntrykk av. De har null i studielån og får gratis utdannelse.Men jeg som allerede sitter med 400 000 i studielån og ikke får låne mer av Lånekassen heller(har studert noen år før masteren også), jeg får ikke støtte? Forstår ikke logikken her. Anonymkode: 6b4f5...e22
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #2 Skrevet 15. mai 2021 Hvis du er blitt yrkesufør, har du en sykdom? Har du søkt AAP? Anonymkode: be34d...d05 2
Gjest laPistola Skrevet 15. mai 2021 #3 Skrevet 15. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er 33 år og har blitt yrkesufør. Kan ikke ha arbeid som innebærer pc-arbeid. Dette innebærer at jeg har en master som jeg nå ikke får brukt. Jeg har 400 000 i studielån og mottar nå dagpenger. Problemet mitt er at jeg ikke kan søke på de jobbene som jeg et utdannet til da dette utelukkende innebærer pc-arbeid. Ellers så er det en haug med jobber jeg kunne klart å utføre som jeg ikke kan søke på fordi jeg ikke har kompetansen og ville trengt etterutdannelse,noe som NAV nekter. De eneste jobbene jeg står igjen med er så og si dem som krever null formell utdannelse og er av den typen arbeid jeg hadde når jeg var 17-19 år. Jeg søker på jobber men har 1)ingen tro på at jeg får dem fordi arbeidsgiver vil tenke at jeg er overkvalifisert, og 2) egentlig ikke nle realistisk bilde av at dette er jobber jeg kan se for meg å trives i over tid. Jeg trenger utfordringer, jeg trenger å ha mulighet til å utvikle meg i jobben, varierte oppgaver. Jeg har lang tid igjen i arbeidslivet og har mye jeg kan bidra me men jeg trenger hjelp til utdannelse/kurs for å få kompetanse. Synes NAV er veldig firkantet her. Har dårlig økonomi nå som jeg mottar dagpenger og de jobbene jeg søker på er så lavt lønnet at jeg ikke vil tjene noe på å jobbe vs motta dagpenger. Har gått ned over 200 000 i inntekt og det er med andre ord vanskelig for meg å selv få råd til å dekke kurs/utdannelse. Hører om folk som får omskolering i hytt og pine og synes det er rart at jeg ikke skal få pga høy utdannelse. De med jobber uten utdannelse som blir yrkesufør får ofte skole har jeg inntrykk av. De har null i studielån og får gratis utdannelse.Men jeg som allerede sitter med 400 000 i studielån og ikke får låne mer av Lånekassen heller(har studert noen år før masteren også), jeg får ikke støtte? Forstår ikke logikken her. Anonymkode: 6b4f5...e22 Nav har blitt strengere med kurs/ utdannelse, de har mindre budsjett til det. Det er ingen logikk, hvis kurs/ utdannelse kan gi deg en godt betalt jobb som du skatter av deretter , vil det selvsagt lønne seg heller enn og ha deg dagpenger. Det kommer litt an på hvor lang/ mye utdannelse du trenger og hvor sikkert det er at du får jobb. Hvis du har en plan, for noe som vil gi deg jobb og ikke tar for lang tid/ er dyrt.. forsett og argumenter og søk. Be om møte, ikke bare med saksbehandler men også saksbehandlers leder.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #4 Skrevet 15. mai 2021 Jeg blir litt forvirret, er du ufør eller er du arbeidsledig siden du får dagpenger? Anonymkode: a2d71...c70 10
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #5 Skrevet 15. mai 2021 Jeg har ikke en diagnose, men kan dokumentere kroniske plager som har eskalert med arbeidet jeg hadde. Og har konkret MR og undersøkelse fra spesialist som viser at det ikke er no jeg finner på. Har mottatt sykepenger og deretter AAP, er nå på DP fordi NAV mener at jeg ikke e ute av stand til ethvert yrke. Har fastlegen på min side. Tenker jeg bare får fortsette å søke disse jobbene og vise NAV at jeg ikke får noen fordi jeg er overkvalifisert. Og så ta en ny runde om en liten stund. Jeg skal flytte og tenker at jeg kan prøve å snakke me nytt kontor og håpe at de har litt bedre forståelse. Det er snakk om maks 1 1/2 år utdannelse. Alternativt er kortere kurs, men da må det regnes med at jeg sikkert vil bruke litt mer tid på å opparbeide meg 100% inntekt Anonymkode: 6b4f5...e22 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #6 Skrevet 15. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg blir litt forvirret, er du ufør eller er du arbeidsledig siden du får dagpenger? Anonymkode: a2d71...c70 Jeg er yrkesufør. Det vil si jeg er ikke ute av stand til ethvert yrke, men kan ikke jobbe innenfor det yrket jeg er utdannet til. Anonymkode: 6b4f5...e22
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #7 Skrevet 15. mai 2021 Så du har hatt dagpenger, men er nå sykmeldt uten arbeidsgiver? Hvor lenge har du vært sykmeldt? Du er ikke arbeidsufør om det finnes andre yrker du kan ta. Når man har en høyere utdanning så er det vanskelig å få dekket utdanning/kurs ja. Hva er det du kunne tenkt deg da? Er det noe som garantert gir deg jobb. For om du har snakket med en arbeidsgiver som garanterer deg en jobb etter du har tatt kurset, så er sjansene veldig gode for å få dette dekket gjennom NAV. Uten det, så kan det være vanskelig når du allerede har høyere utdanning. Høyere utdanning i seg selv gjør det lettere å få jobber, selv om man ikke har en direkte utdanning innen et spesielt felt. Anonymkode: 716b9...3f9
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #8 Skrevet 15. mai 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Så du har hatt dagpenger, men er nå sykmeldt uten arbeidsgiver? Hvor lenge har du vært sykmeldt? Du er ikke arbeidsufør om det finnes andre yrker du kan ta. Når man har en høyere utdanning så er det vanskelig å få dekket utdanning/kurs ja. Hva er det du kunne tenkt deg da? Er det noe som garantert gir deg jobb. For om du har snakket med en arbeidsgiver som garanterer deg en jobb etter du har tatt kurset, så er sjansene veldig gode for å få dette dekket gjennom NAV. Uten det, så kan det være vanskelig når du allerede har høyere utdanning. Høyere utdanning i seg selv gjør det lettere å få jobber, selv om man ikke har en direkte utdanning innen et spesielt felt. Anonymkode: 716b9...3f9 Dette. Det er så mye lettere å argumentere for å få f.eks. et kurs dersom man allerede har en potensiell arbeidsgiver i bakhånd. Hva slags jobb ser du for deg? Anonymkode: 142b6...6db 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #9 Skrevet 15. mai 2021 Har du selv tenkt over hva du trenger av kurs for å komme i jobb? Anonymkode: 6a6fa...766
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #10 Skrevet 15. mai 2021 Var jeg deg ville jeg undersøkt hva som finnes av kurs, om det er ledig jobb innen det faget, og kontaktet arbeidsgivere direkte. Spurt meg for etter jobb, fortalt historien din, og hvis du får napp, tatt kontakt med nav. Eller kanskje tatt opp lån selv. Min erfaring med nav er at det er enormt tungrodd. Og du må ha flaks med veilederen din. Får du et fornuftig menneske kan det ordne seg raskt. Får du det motsatte er nav mer til hinder enn til hjelp. Men uansett. Vær på høgget selv. Undersøk, ta initiativ, sjekk hva som kreves for å ta ulike kurs. Ha en plan. Viser du nav og/eller arbeidsgiver at du har en plan og et mål, er det lettere å få støtte. Og så kan du jo vise til gode referanser fra tidligere jobb. Anonymkode: ede92...699 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #11 Skrevet 15. mai 2021 Har flere idéer til hva annet jeg kan gjøre, både sikre og mindre sikre jobber. Undervisning er et sikkert eksempel. Men blir bare møtt av en papegøye hos NAV som gjentar at jeg har så høy utdannelse. Hadde jeg hatt mulighet til å låne mer av Lånekassen kunne jeg gjort det, men jeg får ikke mer. Jeg hadde fast jobb, ble 100% sykemeldt/yrkesufør og sa opp jobb da jeg skjønte jeg ikke ville være i stand til å fortsette i yrket og komme tilbake. Mottok så AAP en periode etter at sykepengeperioden gikk ut. Får nå DP fordi jeg er bedre og ikke ute av stand til ethvert yrke, men fortsatt ute av stand til å gå tilbake til det yrket jeg er utdannet til da det er umulig å finne jobb her som ikke innebærer omfattende tid med pc-arbeid. Anonymkode: 6b4f5...e22
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #12 Skrevet 15. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Var jeg deg ville jeg undersøkt hva som finnes av kurs, om det er ledig jobb innen det faget, og kontaktet arbeidsgivere direkte. Spurt meg for etter jobb, fortalt historien din, og hvis du får napp, tatt kontakt med nav. Eller kanskje tatt opp lån selv. Min erfaring med nav er at det er enormt tungrodd. Og du må ha flaks med veilederen din. Får du et fornuftig menneske kan det ordne seg raskt. Får du det motsatte er nav mer til hinder enn til hjelp. Men uansett. Vær på høgget selv. Undersøk, ta initiativ, sjekk hva som kreves for å ta ulike kurs. Ha en plan. Viser du nav og/eller arbeidsgiver at du har en plan og et mål, er det lettere å få støtte. Og så kan du jo vise til gode referanser fra tidligere jobb. Anonymkode: ede92...699 Jeg har hatt krevende jobber som innebærer mye ansvar og gjennomført en langvarig utdannelse, så jeg tror NAV forstår at jeg er i stand til å gjennomføre det jeg setter i gang. Men de er kun opptatt av å få meg i jobb nå og er helt likegyldig hvilken jobb det er. De ser ikke at i det lange løp så er det bedre å investere litt i meg nå så jeg kan generere gode skattepenger i fremtiden. Var skikkelig på høgget i begynnelsen, men mistet litt 'piffen" når jeg endte opp med manglende oppfølging tilbakemelding og negativitet. Jeg håper på ny start ved nytt NAV-kontor og skal ta å være forberedt med plan, snakke med arbeidsgivere og undersøke jobbmuligheter. Anonymkode: 6b4f5...e22
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #13 Skrevet 15. mai 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Har flere idéer til hva annet jeg kan gjøre, både sikre og mindre sikre jobber. Undervisning er et sikkert eksempel. Men blir bare møtt av en papegøye hos NAV som gjentar at jeg har så høy utdannelse. Hadde jeg hatt mulighet til å låne mer av Lånekassen kunne jeg gjort det, men jeg får ikke mer. Jeg hadde fast jobb, ble 100% sykemeldt/yrkesufør og sa opp jobb da jeg skjønte jeg ikke ville være i stand til å fortsette i yrket og komme tilbake. Mottok så AAP en periode etter at sykepengeperioden gikk ut. Får nå DP fordi jeg er bedre og ikke ute av stand til ethvert yrke, men fortsatt ute av stand til å gå tilbake til det yrket jeg er utdannet til da det er umulig å finne jobb her som ikke innebærer omfattende tid med pc-arbeid. Anonymkode: 6b4f5...e22 Hva skjedde i AAP perioden? Var ikke utdanning/kurs tema den gang? Da må du ha vært i jobb etterpå, hvis du nå har dagpenger. Hvis du ønsker å bli en form for lærer så er det PPU du tenker på? Da snakker vi om utdanning og ikke kurs. Og utdanning er vanskelig å få igjennom når du allerede har høyere utdanning. På dagpenger vil du ikke få igjennom høyere utdanning, da må du på AAP. Anonymkode: 716b9...3f9 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #14 Skrevet 15. mai 2021 Jeg mottok AAP som forlenget sykemeldingperiode i 6 mnd. Deretter rett over på DP. Prøvd å snakke om kurs helt fra jeg ble sykemeldt og forstod at jeg ikke kunne fortsette i yrket mitt. Men det er som å snakke til en vegg. De gjentar bare at deres jobb er å få meg raskest mulig ut i jobb. Samme hvilken jobb. Selv om jeg har 7 1/2 år utdannelse og flere år i arbeidslivet med krevende yrker mener altså NAV at jeg nå skal jobbe som vikar i barnehage eller i en butikk, som er det jeg jobbet med når jeg var 17-19 år. Anonymkode: 6b4f5...e22 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #15 Skrevet 15. mai 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Selv om jeg har 7 1/2 år utdannelse og flere år i arbeidslivet med krevende yrker mener altså NAV at jeg nå skal jobbe som vikar i barnehage eller i en butikk, som er det jeg jobbet med når jeg var 17-19 år. Ja, og det er du rett og slett alt for god for å gjøre nå. Da er det bedre å gå på dagpenger, tross alt. Anonymkode: 444c7...44a 5
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #16 Skrevet 15. mai 2021 Trodde man kunne kombinere DP med utdannelse/kurs. Vet at PPU er utdannelse ikke kurs. Men har først og fremst spurt NAV om kurs og fått nei så ikke tenkt det har vært poeng å spørre om PPU. Anonymkode: 6b4f5...e22
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #17 Skrevet 15. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, og det er du rett og slett alt for god for å gjøre nå. Da er det bedre å gå på dagpenger, tross alt. Anonymkode: 444c7...44a Jeg er faktisk overkvalifisert ja. Kunne jeg fått utdannet meg til barnehagepedagog eller noe og hatt mulighet til fast jobb/videreutvikle meg så kunne det kanskje vært noe jeg kunne trivdes med på sikt. Anonymkode: 6b4f5...e22 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #18 Skrevet 15. mai 2021 Just now, AnonymBruker said: Jeg er faktisk overkvalifisert ja. Kunne jeg fått utdannet meg til barnehagepedagog eller noe og hatt mulighet til fast jobb/videreutvikle meg så kunne det kanskje vært noe jeg kunne trivdes med på sikt. Anonymkode: 6b4f5...e22 Hvis du er så godt kvalifisert ser jeg ikke poenget med mer kursing eller utdanning. Kanskje på tide å innse at du ikke lenger er kvalifisert på samme måte som før. Livet gir oss mye rart, utrolig kjipt å bli syk, men samtidig er det en realitet at det blir sånn, og at man ikke kan leve som før. Gi jobbene et forsøk, selv om du har gjort de som ung, som du skriver over. Det kan hende at du ser at det er noe du kan trives med likevel, selv om du må jekke deg ned noen hakk for å få det til. Anonymkode: 444c7...44a 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #19 Skrevet 15. mai 2021 Det NAV ønsker er ikke å finne en jobb du trives og kan utvikle deg i. NAV vil ha deg i jobb. Og kanskje det ikke er så dumt. Det å ha drømmejobben eller en jobb man gleder seg til hver dag, det er en luksus som ikke er alle forunt. Anonymkode: 8919a...581 8
Gjest laPistola Skrevet 15. mai 2021 #20 Skrevet 15. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, og det er du rett og slett alt for god for å gjøre nå. Da er det bedre å gå på dagpenger, tross alt. Anonymkode: 444c7...44a Problemet er at de heller vil ha disse 17-18 åringene til og gjøre disse jobbene, enn en voksen overkvalifisert som for det krav på høyere lønn .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå