AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #1 Skrevet 15. mai 2021 Hva er mest attraktivt av to ellers helt like menn i 40-årene som bor i Oslo: 1) Leier 70 kvm leilighet. 2) Eier 35 kvm leilighet. Det virker som at mange kvinner setter pris på at man har økonomien i orden, men i Oslo er det dyrt å kjøpe som singel. Hva settes da pris på? Å faktisk ha investert i en liten leilighet, eller kaste alle penge ut av vinduet for å flotte seg for en dame? Anonymkode: 3db62...d4c
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #2 Skrevet 15. mai 2021 Eier, SELVFØLGELIG. Anonymkode: e624d...b50 5
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #3 Skrevet 15. mai 2021 Den som trives best med sin situasjon. Anonymkode: f467c...38f 5
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #4 Skrevet 15. mai 2021 Å leie noe som er dyrere enn nødvendig tyder på ræva økonomisk sans. Selveid kott er bedre enn leid slott. Anonymkode: a7cbc...df2 9
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #5 Skrevet 15. mai 2021 Eie er alltid best, men kontroll på økonomi er viktigere. Hvis noen leier fordi de sparer til boligmarkedet er det forståelig. Hvis jeg derimot ser tegn til høyt forbruk eller gjeld (utover studielån og huslån) så blir jeg meget skeptisk. Anonymkode: 63f3f...153 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #7 Skrevet 15. mai 2021 Eie stort > eie lite > leie lite > leie stort. I den rekkefølgen. Anonymkode: 1e9c8...569 8
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #8 Skrevet 15. mai 2021 10 minutter siden, AnonymBruker said: Hva er mest attraktivt av to ellers helt like menn i 40-årene som bor i Oslo: 1) Leier 70 kvm leilighet. 2) Eier 35 kvm leilighet. Det virker som at mange kvinner setter pris på at man har økonomien i orden, men i Oslo er det dyrt å kjøpe som singel. Hva settes da pris på? Å faktisk ha investert i en liten leilighet, eller kaste alle penge ut av vinduet for å flotte seg for en dame? Anonymkode: 3db62...d4c Hva mener du med det siste her? Anonymkode: 1d2ec...7e7
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #9 Skrevet 15. mai 2021 Det er alltid bedre å eie enn å leie. Jeg dater for eksempel ikke folk leier leielighet. Da man viser dårlig økonomisk forståelse. Anonymkode: 7d200...740 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #10 Skrevet 15. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er alltid bedre å eie enn å leie. Jeg dater for eksempel ikke folk leier leielighet. Da man viser dårlig økonomisk forståelse. Anonymkode: 7d200...740 Så du synes pappagutter som har fått alt servert er bedre enn noen som har studert i mange år og må spare opp selv og leier mens de gjør dette? Anonymkode: 77a8a...79a 4
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #11 Skrevet 15. mai 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Å leie noe som er dyrere enn nødvendig tyder på ræva økonomisk sans. Selveid kott er bedre enn leid slott. Anonymkode: a7cbc...df2 Det er faktisk psykisk skadelig å bo for trangt, så den er jeg fullstendig uenig i. Anonymkode: ce033...96d
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #12 Skrevet 15. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er faktisk psykisk skadelig å bo for trangt, så den er jeg fullstendig uenig i. Anonymkode: ce033...96d Psykisk skadelig å leve etter evne, faktisk. Deg om det. Anonymkode: a7cbc...df2 4
Tulling Skrevet 15. mai 2021 #13 Skrevet 15. mai 2021 hvis man leier når man er 40, da viser det at man enten har gjort noen dårlige økonomiske valg, og/eller tenker kortsiktig. Så ja, det indikerer noe om personen uavhengig av "størrelse på lommebok" Hvis man mener det indikerer noe om at kvinner er bare ute etter penger, så må man ta en alvorlig titt på seg selv. Det sagt, så kan det være andre valg der. F.eks jobb som krever at man ikke er bundet til ett sted. Men at man allikevel har sparing eller investering som viser at man ikke er økonomisk analfabet. Men i utgangspunktet, hvis man er 40, og ikke eier nåla i veggen. Da er det gjerne noe som er feil ett sted. Kjenner forøvrig ingen kvinner over 40 som ikke eier. De som er 40 i dag, hadde plenty mulighet i yngre alder å komme seg inn på boligmarkedet før krav om egenkapital ble innført. 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #14 Skrevet 15. mai 2021 Når man står i boligmarkedet første gang som singel i 40-årene så er det ikke lett å kjøpe noe stort. Si man sitter igjen med en egenkapital på 1 million etter salg av felles bolig, så har man en inntekt på 500 000. Da kan man maks kjøpe opp til 3,5 millioner. Da blir det maks 35 kvadratmeter i sentrum. Jeg synes det er en fin størrelse for meg. Men er ikke akkurat det man har lyst til å ta med daten hjem til... Anonymkode: 3db62...d4c
Majer Skrevet 15. mai 2021 #15 Skrevet 15. mai 2021 Det spørs. Jeg sløser ikke med penger, men har stor forståelse for at noen som vokste opp med å dele rom med søsken og bodde i knøttliten hybel da de flyttet for seg selv trenger å leie noe større når de blir eldre. Det samme gjelder de med kraftig klaustrofobi eller som tilbragte store deler av livet på sykehus. Men i de aller fleste tilfeller er det dumt.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #16 Skrevet 15. mai 2021 Jeg har leid og kjøpt etter evne og fikk aldri hjelp av noen. leide hybel(17), var dypt ulykkelig og deprimertt, hatet å komme hjem fordi det var så smått. Leide støre (50), var mye bedre, leide enda større (75) var super happy med livet. Kjøpte passe stort (65) og var glad og fornøyd, så kjøpte stort hus med typen (200) og er nå overlykkelig og elsker å komme hjem 🥰 Ta det du har råd til å kan være glad i! Et sted hvor du gleder deg til å komme hjem. Er fullt mulig å spare selv om du leier dyrt så lenge du ellers er økonomisk. Alt handler om pritoringer. Jeg kjøpte leiligheten som 23 åring, og huset som 25 åring 😊 Så for å svare på spørsmålet, det mest attrativet er om du får et sted som ikke føles trangt og jævlig ut, men som ikke går utover deg økonomisk. Uasnett om det er leie eller kjøpe. Har aldri forstått hatet med det å leie, er mye mer uatraktivt å bo med foreldrene eller i kollektivt 🙄 Anonymkode: ee162...0ea
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #17 Skrevet 15. mai 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Så du synes pappagutter som har fått alt servert er bedre enn noen som har studert i mange år og må spare opp selv og leier mens de gjør dette? Anonymkode: 77a8a...79a Pappasgutter nederst på rangstigen uansett. Anonymkode: 7d200...740 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #18 Skrevet 15. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Psykisk skadelig å leve etter evne, faktisk. Deg om det. Anonymkode: a7cbc...df2 Vet du hva stråmannsargumentasjon er? Det er nettopp det du bedriver nå. Det er faktisk psykisk skadelig å bo trangt. Det handler ikke om at det er psykisk skadelig å leve etter evne, men å bo så trangt. For mange er det dog frivillig selv om det er skadelig, da de selvsagt kunne flyttet vekk fra Oslo. Anonymkode: ce033...96d 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #19 Skrevet 15. mai 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Så du synes pappagutter som har fått alt servert er bedre enn noen som har studert i mange år og må spare opp selv og leier mens de gjør dette? Anonymkode: 77a8a...79a Nei, men vi snakker om en 40åring her, ikke en ung gutt Anonymkode: e624d...b50 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #20 Skrevet 15. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vet du hva stråmannsargumentasjon er? Det er nettopp det du bedriver nå. Det er faktisk psykisk skadelig å bo trangt. Det handler ikke om at det er psykisk skadelig å leve etter evne, men å bo så trangt. For mange er det dog frivillig selv om det er skadelig, da de selvsagt kunne flyttet vekk fra Oslo. Anonymkode: ce033...96d 35 kvm i sentrum, som nevnt i HI, er ikke psykisk skadelig. Stråmann er det du selv som trekker inn i diskusjonen. En enslig person klarer seg greit med den størrelsen. Anonymkode: a7cbc...df2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå