AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #1 Skrevet 15. mai 2021 Jeg har hørt mange si at barnet var sent ute med språk, men når barnet begynte å snakke lagde barnet fulle setninger. Er dette deres erfaring? Er det vanlig at de som er litt sent ute språklig bare tar det igjen på et litt senere tidspunkt? Anonymkode: 2be0d...103
Mrs Robinson Skrevet 15. mai 2021 #2 Skrevet 15. mai 2021 Få barn er sent ute språklig, men denne "tidlig innsats"-greia har ført til en fremmedgjøring av helt normal utvikling. En 2 åring med god språkforståelse som ikke snakker, er ikke forsinket. Det løsner hos 95 % av barna når de runder 2,5 år 2
Gjest Alterego666 Skrevet 15. mai 2021 #3 Skrevet 15. mai 2021 Mitt barn snakket ikke før h*n var 2,5 år og var da tydelig frustrert. Når h*n sa sitt første ord gikk det kun et par uker før det var hele setninger, og siden har det ikke vært tyst.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #4 Skrevet 15. mai 2021 Mrs Robinson skrev (2 timer siden): Få barn er sent ute språklig, men denne "tidlig innsats"-greia har ført til en fremmedgjøring av helt normal utvikling. En 2 åring med god språkforståelse som ikke snakker, er ikke forsinket. Det løsner hos 95 % av barna når de runder 2,5 år Tidlig innsats er ikke nødvendigvis rettet mot at språket kommer sent, men at man også ser generelt forsinket utvikling av språk i form av lyder, babyspråk osv. Min erfaring er at det er mye bedre å komme tidlig på banen enn å fikse på ting senere, men det er selvsagt hvis språkutviklingen er sen, ikke bare at barnet ikke bruker ord eller setninger. Anonymkode: 55ce7...0ac 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #5 Skrevet 15. mai 2021 Jeg syntes at jenta mi var sent ute. Hun kunne si ca 10 korte ord av type voff, hei, mam (=mamma) da hun var halvannet. Helsesykepleier sa at det var normalt, siden hun så ut til å forstå det jeg sa til henne. Men jeg følte at alle andre kunne flere ord og ble skremt av sider på nett som påstår at barn "skal" kunne et visst antall ord ved en gitt alder. Det løsnet plutselig rundt toårsdagen, og det kom så mange nye ord hver dag at jeg ikke klarte å telle dem. Hun begynt også da å kombinere både to og tre ord til setninger. Her ble altså ikke "normen" om at barn skal kunne si f.eks 50 ord før de konstruerer setninger, fulgt. F.eks hadde hun sagt verken sofa eller sitte før hun plutselig sa "mamma sitte sofa". Nå er hun fire og snakker omtrent hele tiden. Innimellom tar hun en lengre pause der hun studerer noe eller tenker. "Man må ikke snakke hele tiden mamma. Jeg er ikke slik som bestemor". 😊 Har hørt flere si at de kjenner noen som går omtrent fra "null til hundre" over natta. Men usikker på om dette gjelder barn der det er påvist en forsinkelse. Anonymkode: 3aaf1...46e
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #6 Skrevet 15. mai 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg syntes at jenta mi var sent ute. Hun kunne si ca 10 korte ord av type voff, hei, mam (=mamma) da hun var halvannet. Helsesykepleier sa at det var normalt, siden hun så ut til å forstå det jeg sa til henne. Men jeg følte at alle andre kunne flere ord og ble skremt av sider på nett som påstår at barn "skal" kunne et visst antall ord ved en gitt alder. Det løsnet plutselig rundt toårsdagen, og det kom så mange nye ord hver dag at jeg ikke klarte å telle dem. Hun begynt også da å kombinere både to og tre ord til setninger. Her ble altså ikke "normen" om at barn skal kunne si f.eks 50 ord før de konstruerer setninger, fulgt. F.eks hadde hun sagt verken sofa eller sitte før hun plutselig sa "mamma sitte sofa". Nå er hun fire og snakker omtrent hele tiden. Innimellom tar hun en lengre pause der hun studerer noe eller tenker. "Man må ikke snakke hele tiden mamma. Jeg er ikke slik som bestemor". 😊 Har hørt flere si at de kjenner noen som går omtrent fra "null til hundre" over natta. Men usikker på om dette gjelder barn der det er påvist en forsinkelse. Anonymkode: 3aaf1...46e Dette er jo veldig hyggelig lesning. Så godt å se at det kan gå fint selv om man ikke følger «malen». Anonymkode: 2be0d...103
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #7 Skrevet 15. mai 2021 Har to barn. En som var sen med språket og nesten ikke hadde enkeltord før 18 måneder og en som hadde flere ord ved 10 måneders-alderen. Hos begge kom setninger med 2-4 ord nesten over natta (ved 26-måneder og 18 måneder), så selv om de ellers var veldig forskjellige i utviklingen, så hadde begge det til felles at språket skjøt rakettfart, om en til litt ulikt tidspunkt. Anonymkode: 15778...bff
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #8 Skrevet 15. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har to barn. En som var sen med språket og nesten ikke hadde enkeltord før 18 måneder og en som hadde flere ord ved 10 måneders-alderen. Hos begge kom setninger med 2-4 ord nesten over natta (ved 26-måneder og 18 måneder), så selv om de ellers var veldig forskjellige i utviklingen, så hadde begge det til felles at språket skjøt rakettfart, om en til litt ulikt tidspunkt. Anonymkode: 15778...bff Vil ikke kalle det sent. De jeg kjenner i barselgruppa som var sene, begynte å snakke da de var nærmere 3 eller fylt 3. Han ene var nesten 3,5 år. Ble ikke satt i gang tiltak, de var ikke bekymret siden han hadde god forståelse og gode lyder. Anonymkode: 55ce7...0ac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå